Gra rekrutacyjna, rozbudowany, coroczny program praktyk czy angażowanie ambasadorów, którzy na największych politechnikach w Polsce przybliżają firmę swoim koleżankom i kolegom z uczelni – m.in. dzięki tym metodom można pozyskać najlepszych kandydatów z branży budowlanej. Jakie inne rozwiązania przyciągające talenty i kreujące wizerunek marki warto zastosować? Oto kilka dobrych praktyk firmy Budimex.
Dział: Stare wyzwania, nowe podejście
Jak zareagować w sytuacji, gdy firma traci pozycję lokalnego monopolisty w obszarze zatrudnienia, a wskaźnik rotacji niepokojąco rośnie? W tym przypadku zaczęło się od przełamywania stereotypowego myślenia i nawykowych działań. Dział HR podjął bezpośrednią współpracę z menedżerami na każdym szczeblu zarządzania w procesie operacyjnym, a później przygotował i wdrożył program naprawczy.
Stworzyliśmy projekt, aby każdy niezależnie od stanowiska czy miejsca zatrudnienia poczuł się częścią zespołu Auchan Polska. Zwiększyliśmy efektywność działań skierowanych na adaptację nowych pracowników w całej organizacji, skupiając się na tych, które niwelują stres i obawy, jakie towarzyszą wszystkim w pierwszych dniach pracy.
Okres pandemii był dla wszystkich czasem, w którym odkryliśmy w sobie nieznane dotychczas emocje. Dynamiczne zmiany, które obserwowaliśmy w wielu obszarach życia, wpłynęły na nasz sposób postrzegania rzeczywistości. Zmieniły się nasze priorytety i oczekiwania, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Izolacja, praca zdalna, ograniczenie kontaktu ze współpracownikami sprawiły, że nawet najprostsze zadania mogły stać się wyzwaniem. Dlatego utrzymanie wysokiego aangażowania i motywacji pracowników wymagało zastosowania innowacyjnych rozwiązań.
Zaangażowani pracownicy są ważną częścią każdej firmy – to oni stanowią o jej sukcesie i wynikach. Są efektywni, lubią swoją pracę, chcą się rozwijać i nie boją się zmian. Osiągają przez to lepsze wyniki od pozostałych osób, które są niezaangażowane. W związku z tym każda firma powinna strategicznie i priorytetowo zajmować się obszarem zadowolenia i satysfakcji z pracy. Jednym z narzędzi, które stosuje się na szeroką skalę, jest badanie zaangażowania. Pozwala na zdiagnozowanie sytuacji, poznanie czynników motywujących oraz zaobserwowanie, jaka panuje atmosfera w firmie.
Demant to duńska firma z ponad 100-letnią historią w zakresie wspierania osób z niedosłuchem poprzez dostarczanie im wysokiej jakości aparatów słuchowych, aplikacji mobilnych i oprogramowania specjalistycznego dla protetyków słuchu. Pod koniec 2015 r. firma założyła w Warszawie oddział, który miał koncentrować się na wytwarzaniu oprogramowania dla produktów firmy. Do 2019 r. w warszawskim biurze było zatrudnionych ponad 200 osób, głównie specjalistów IT. Kiedy dołączyłam do firmy w połowie 2019 r., moim pierwszym zadaniem było przyjrzenie się procesowi rekrutacji, zrobienie audytu i zamodelowanie procesu tak, by spełniał nasze regulacje korporacyjne, a przy tym był sprawny, jakościowy i efektywny.
Wszystkie działania, które podejmujemy w ALDI, służą temu, aby optymalnie rozwijać i wykorzystać potencjał naszych pracowników, zwiększać efektywność organizacji i tym samym podnosić jej konkurencyjność. Bo my w ALDI mamy przecież to COŚ. Z artykułu dowiesz się, jak budować kulturę przedsiębiorczości w firmie, jak tworzyć społeczność pracowników oraz jak rozwijać przedsiębiorczych liderów i Talenty.
Informacja zwrotna jest jednym z podstawowych elementów efektywnej komunikacji w biznesie. Setki, jeśli nie tysiące szkoleń na ten temat czeka na nas praktycznie w każdym medium audiowizualnym. Jakie znaczenie ma feedback w procesie rekrutacji? Udzielenie feedbacku kandydatowi jest raczej dobrą wolą rekrutera czy obowiązkiem? Jakie są korzyści stosowania regularnego i dobrego jakościowo feedbacku? Co jest wyjątkowego w podejściu EMBIQ do informacji zwrotnej?
Opera może być przytoczona jako sztandarowy przykład trafności powiedzenia „cudze chwalicie, swojego nie znacie”. Przeglądarka, którą w dużej mierze tworzą polscy programiści, ostro konkuruje z Chromem i Firefoksem oraz oferuje ciekawe i przydatne dla użytkowników rozwiązania. Naszych produktów używa ponad 340 milionów ludzi. Mamy biura na całym świecie. Mało kto jednak wie, że znana na całym świecie przeglądarka internetowa na komputery powstaje w Polsce.
Karolina Janikowska o programie Employee Advocacy w rozmowie z redakcją HR Business Partner.
Ile firm, tyle procesów rekrutacyjnych. Elementy składowe każdego z nich mogą zawierać nawet kilka narzędzi, dzięki którym sprawdzane są kompetencje i dopasowanie kandydatów do organizacji. Każdy proces i narzędzie użyte w danym procesie powinny odpowiadać na konkretną potrzebę rekrutacyjną – stanowisko, jego poziom odpowiedzialności oraz być dopasowane do aktualnych realiów rynkowych i możliwości jego zastosowania (np. rekrutacje online, gdy z jakiegoś powodu nie można przeprowadzić ich bezpośrednio). Dodatkowo proces rekrutacyjny powinien być zaprojektowany tak, aby i kandydat, i firma, która szuka nowego pracownika, mieli przestrzeń na jak najlepsze wzajemne poznanie i sprawdzenie się. Nie ma przepisu na idealną rekrutację. Są jednak sposoby na to, żeby sprawić, by ryzyko niedopasowania kandydata do roli, zespołu i organizacji było jak najmniejsze. W Boldare służy nam do tego Trial Day.
Podjęcie zatrudnienia w nowej firmie niezależnie od tego, czy jest to pierwsza praca, czy zmiana pracodawcy, zawsze stanowi niepowtarzalne przeżycie. Nie bez powodu mówi się, że pierwsze dni w nowym miejscu są często mocno stresujące. Dlatego wprowadzeniu nowego pracownika do organizacji należy poświęcać szczególnie dużo uwagi. Niekoniecznie jednak jest to w pierwszej kolejności rola działu personalnego, a zdecydowanie zespołu, do którego nowa osoba trafia. Bezpośredni przełożony przy pomocy pozostałych członków zespołu, w tym głównie buddy’ego, ma za zadanie zatroszczyć się o odpowiednie wprowadzenie nowego pracownika na pokład.