Stawiamy na zmianę! Jak skutecznie zmniejszyć rotację? Case study Oknoplast

Temat Numeru Stare wyzwania, nowe podejście

Jak zareagować w sytuacji, gdy firma traci pozycję lokalnego monopolisty w obszarze zatrudnienia, a wskaźnik rotacji niepokojąco rośnie? W tym przypadku zaczęło się od przełamywania stereotypowego myślenia i nawykowych działań. Dział HR podjął bezpośrednią współpracę z menedżerami na każdym szczeblu zarządzania w procesie operacyjnym, a później przygotował i wdrożył program naprawczy.

Oknoplast to firma z polskim kapitałem o międzynarodowym zasięgu.

Od 1994 roku tworzymy przestrzeń dla blisko dwóch tysięcy pracowników, budując bezpieczne i angażujące środowisko pracy. To napawa nas dumą i daje satysfakcję. Mimo to jesteśmy pełni pokory, bo wiemy, że „za dzisiejszym sukcesem niejednokrotnie stała wczorajsza porażka”.

Niewiele organizacji podchodzi do błędów i porażek jak do elementów, które mogą wzmocnić i wzbogacić przyszłe działania. Zamiast koncentrować wokół nich aktywności, mają skłonność do zamiatania ich pod dywan. Dość często wzbraniamy się nawet przed użyciem słowa „porażka”, zastępując je eufemizmami w stylu: doświadczenia, wyzwania, zawirowania czy trudności. W kulturze gloryfikacji sukcesu uciekamy przed tym, co mogłoby zachwiać naszym poczuciem zadowolenia z siebie. Trudno jest wziąć odpowiedzialność za porażkę, a tym trudniej, gdy mamy mgliste pojęcie, co leży u jej źródła.

My też to znamy. Zaklęte koło sukcesu wciągnęło nas w swoją grę. Nie widzieliśmy potrzeby zmian, bo przecież wszystko było dobrze, bo przecież tak zawsze pracowaliśmy, bo przecież… Aż pojawia się problem, którego nie da się zignorować. Jesteśmy zmuszeni skonfrontować się z wysokim poziomem niezadowolenia pracowników i powiedzieć sobie, że wskaźnik odejść pracowników fizycznych vs. możliwości pozyskania i wyszkolenia nowych pracowników negatywnie wpływa na utrzymanie płynności w procesach operacyjnych.

Czynniki zewnętrzne i ich wpływ na środowisko pracodawców:

1 Pierwszy czynnik, który dotknął wszystkich przedsiębiorców, to niż demograficzny. W roku 2016 zaczęto mówić o kryzysie, a obecne statystyki wyraźnie wskazują, że jest to już tendencja. W ostatnich dziesięciu latach liczba osób w wieku poprodukcyjnym wzrosła o 1,8 mln, a liczba osób młodszych – skurczyła się aż o 2,1 mln. Jest to niepokojący trend, tym bardziej...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy