Buddy jako wsparcie nowego pracownika w procesie adaptacji. Na przykładzie procesu onboardingu w Asseco Poland

Stare wyzwania, nowe podejście
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Jak ważny jest proces onboardingu dla nowego pracownika oraz wpływu jakie ma na obniżanie rotacji pracowniczej.
  • Kim jest buddy w kontekście procesu adaptacji nowego pracownika i jakie zadania wykonuje.
  • Rolę technologicznych narzędzi w uatrakcyjnieniu i usprawnieniu procesu onboardingu.
  • Wsparcie HR w przygotowaniu i funkcjonowaniu buddy’ego jako części procesu adaptacyjnego.
  • Importancja odpowiedniego doboru osoby na buddy’ego i jakie cechy powinna posiadać.
  • Zasady i instrukcje dla buddy’ego, które pomagają w efektywnym wprowadzeniu nowego pracownika do organizacji.
  • Analiza skuteczności buddy’ego poprzez ankietowanie nowych pracowników oraz wpływ na proces adaptacji.
  • Statystyki dotyczące zadowolenia i efektywności nowych pracowników dzięki wsparciu buddy’ego.
  • Znaczenie posiadania buddy’ego w procesie onboardingowym z perspektywy nowo zatrudnionego pracownika.
  • Dlaczego warto inwestować w role buddy’ego, niezależnie od dodatkowych gratyfikacji finansowych.

Podjęcie zatrudnienia w nowej firmie niezależnie od tego, czy jest to pierwsza praca, czy zmiana pracodawcy, zawsze stanowi niepowtarzalne przeżycie. Nie bez powodu mówi się, że pierwsze dni w nowym miejscu są często mocno stresujące. Dlatego wprowadzeniu nowego pracownika do organizacji należy poświęcać szczególnie dużo uwagi. Niekoniecznie jednak jest to w pierwszej kolejności rola działu personalnego, a zdecydowanie zespołu, do którego nowa osoba trafia. Bezpośredni przełożony przy pomocy pozostałych członków zespołu, w tym głównie buddy’ego, ma za zadanie zatroszczyć się o odpowiednie wprowadzenie nowego pracownika na pokład.

Przeczytaj również: Działalność związkowa w godzinach pracy

Buddy – kim jest, a kim nie powinien być?

Dobrze przeprowadzony onboarding pełni kluczową rolę w odnalezieniu się i sprawnym wejściu pracownika w organizację. Dodatkowo utwierdza go w podjęciu przez niego dobrej decyzji, zwiększa zaangażowanie i efektywność. Tym samym w kontekście całej firmy niewątpliwie zmniejsza rotację. 
Według badań Wynhurst Group, w ciągu pierwszych 45 dni zatrudnienia występuje 22-procentowa rotacja pracowników, a aż 50% osób odchodzi w ciągu pierwszych czterech miesięcy pracy. Te dane obrazują, że nieodpowiednie zaopiekowanie się nowym pracownikiem na początku może być kosztowne dla organizacji. W Asseco zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważny dla nowego pracownika jest proces onboardingu. Dlatego kiedy cztery lata temu planowaliśmy duże zmiany w procesie, jedną z nich było również wprowadzenie w naszej organizacji funkcji buddy’ego. W procesie adaptacji jest to osoba dedykowana do zaopiekowania się nowym członkiem zespołu. 
 

Zadaniem opiekuna jest m.in.: 
  • bycie pierwszym punktem kontaktu dla nowego pracownika, dostępnym w miarę możliwości jak najczęściej w porównaniu z pozostałymi członkami zespołu,
  • przedstawienie pozostałych współpracowników/osób po stronie klienta, jeżeli podczas pierwszych spotkań przełożony nie mógł tego zrealizować, wyjaśnienie, kim są poszczególne osoby w firmie (bez opierania się jedynie na oficjalnych profilach w intranecie),
  • wprowadzanie w zadania merytoryczne, 
  • pokazanie narzędzi pracy, np. wewnętrznych systemów stricte wykorzystywanych w zespole,
  • pomo...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy