Buddy jako wsparcie nowego pracownika w procesie adaptacji. Na przykładzie procesu onboardingu w Asseco Poland

Stare wyzwania, nowe podejście

Podjęcie zatrudnienia w nowej firmie niezależnie od tego, czy jest to pierwsza praca, czy zmiana pracodawcy, zawsze stanowi niepowtarzalne przeżycie. Nie bez powodu mówi się, że pierwsze dni w nowym miejscu są często mocno stresujące. Dlatego wprowadzeniu nowego pracownika do organizacji należy poświęcać szczególnie dużo uwagi. Niekoniecznie jednak jest to w pierwszej kolejności rola działu personalnego, a zdecydowanie zespołu, do którego nowa osoba trafia. Bezpośredni przełożony przy pomocy pozostałych członków zespołu, w tym głównie buddy’ego, ma za zadanie zatroszczyć się o odpowiednie wprowadzenie nowego pracownika na pokład.

Buddy – kim jest, a kim nie powinien być?

Dobrze przeprowadzony onboarding pełni kluczową rolę w odnalezieniu się i sprawnym wejściu pracownika w organizację. Dodatkowo utwierdza go w podjęciu przez niego dobrej decyzji, zwiększa zaangażowanie i efektywność. Tym samym w kontekście całej firmy niewątpliwie zmniejsza rotację. 
Według badań Wynhurst Group, w ciągu pierwszych 45 dni zatrudnienia występuje 22-procentowa rotacja pracowników, a aż 50% osób odchodzi w ciągu pierwszych czterech miesięcy pracy. Te dane obrazują, że nieodpowiednie zaopiekowanie się nowym pracownikiem na początku może być kosztowne dla organizacji. W Asseco zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważny dla nowego pracownika jest proces onboardingu. Dlatego kiedy cztery lata temu planowaliśmy duże zmiany w procesie, jedną z nich było również wprowadzenie w naszej organizacji funkcji buddy’ego. W procesie adaptacji jest to osoba dedykowana do zaopiekowania się nowym członkiem zespołu. 
 

Zadaniem opiekuna jest m.in.: 
  • bycie pierwszym punktem kontaktu dla nowego pracownika, dostępnym w miarę możliwości jak najczęściej w porównaniu z pozostałymi członkami zespołu,
  • przedstawienie pozostałych współpracowników/osób po stronie klienta, jeżeli podczas pierwszych spotkań przełożony nie mógł tego zrealizować, wyjaśnienie, kim są poszczególne osoby w firmie (bez opierania się jedynie na oficjalnych profilach w intranecie),
  • wprowadzanie w zadania merytoryczne, 
  • pokazanie narzędzi pracy, np. wewnętrznych systemów stricte wykorzystywanych w zespole,
  • pomoc w uzyskaniu dostępów do narzędzi projektowych,
  • wprowadzenie w kwestie logistyczne w firmie, np. wskazanie drogi do kuchni, zaprowadzeni...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI