Demant to duńska firma z ponad 100-letnią historią w zakresie wspierania osób z niedosłuchem poprzez dostarczanie im wysokiej jakości aparatów słuchowych, aplikacji mobilnych i oprogramowania specjalistycznego dla protetyków słuchu. Pod koniec 2015 r. firma założyła w Warszawie oddział, który miał koncentrować się na wytwarzaniu oprogramowania dla produktów firmy. Do 2019 r. w warszawskim biurze było zatrudnionych ponad 200 osób, głównie specjalistów IT. Kiedy dołączyłam do firmy w połowie 2019 r., moim pierwszym zadaniem było przyjrzenie się procesowi rekrutacji, zrobienie audytu i zamodelowanie procesu tak, by spełniał nasze regulacje korporacyjne, a przy tym był sprawny, jakościowy i efektywny.
W procesie przeglądu procesu doszłam do wniosku, że nie znam perspektywy kandydata IT, bo nigdy z nim nie miałam wcześniej do czynienia. Zależało mi, aby tę perspektywę poznać i uwzględnić ją w usprawnieniu procesu – tak zrodził się pomysł na zbadanie doświadczeń kandydatów. Dodatkowo dochodziły do nas pojedyncze głosy, że niektórzy kandydaci niechętnie wypełniali kwestionariusze osobowościowe, bo nie rozumieli ich celu, lub informowali o niedociągnięciach w procesie rekrutacyjnym, w którym uczestniczyli. Do współpracy zaprosiłam więc konsultantki zewnętrzne z firmy Great Digital, które specjalizują się w badaniach candidate experience. Wsparły nas one w całym procesie przygotowania do badań, realizacji i podsumowania ich wyników.
POLECAMY
Cele, założenia i etapy badania candidate experience
Na wstępnym spotkaniu z Martą Pawlak-Dobrzańską i Justyną Manikowską z Great Digital omówiliśmy potrzeby firmy, nasze oczekiwania i możliwe potrzeby kandydatów. Ustaliliśmy też przebieg badań, podział obowiązków między konsultantki a dział HR Demant oraz aspekty prawne badań. Poniższa grafika przedstawia uzgodnione etapy naszego badania.
Główne cele badania candidate experience, jakie określiliśmy, to:
- określenie skłonności kandydatów do polecania aplikowania do Demant,
- identyfikacja elementów procesu rekrutacji, które warto utrzymać, i tych, które warto zmienić,
- zebranie wiedzy na temat wyróżnialności i atrakcyjności procesu rekrutacji do Demant na tle innych pracodawców,
- możliwość zaprojektowania procesu rekrutacji w oparciu na zebranych danych i wnioskach z badania,
- zebranie danych dotyczących możliwych wyróżników Demant jako pracodawcy, będących podstawą do określenia strategii EB.
Przygotowując się do badania, wyszczególniliśmy kilka elementów procesu rekrutacji ważnych z perspektywy pracodawcy oraz kandydata. Zarówno w badaniach ankietowych, jak i spotkaniach z pracownikami na grupach fokusowych sprawdzaliśmy doświadczenia kandydatów na różnych etapach ich kontaktu z pracodawcą oraz zgodność tych doświadczeń z celami, jakie stawialiśmy sobie jako pracodawca.

Źródło: opracowanie własne.
Przebieg badania
Projektując badanie candidate experience, zdecydowaliśmy się na realizację:
- krótkiej ankiety online skierowanej do kandydatów uczestniczących w procesach prowadzonych przez rekruterów Demant, a także współpracujących z nami agencji rekrutacyjnych,
- pogłębionych wywiadów grupowych z nowo zatrudnionymi pracownikami.
Aspekt | Co chcieliśmy wi... |
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!