Dział: Prawo pracy w praktyce

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Konieczność uzasadnienia wypowiedzenia umów terminowych. Jak skutecznie rozwiązywać umowy o pracę?

Tegoroczne nowelizacje Kodeksu pracy przyniosły wiele istotnych zmian – korzystnych z punktu widzenia pracowników, lecz jednocześnie nakładających na pracodawców szereg dodatkowych obowiązków. W gąszczu nowych regulacji łatwo się zagubić, a perfekcyjne opanowanie aktualnych reguł gry z pewnością zajmie pracodawcom trochę czasu. W ferworze dostosowywania procedur do obowiązujących regulacji warto zwrócić uwagę na przepisy, które rozszerzyły obowiązek uzasadniania wypowiedzeń umów o pracę, a zwolnionym pracownikom przyznały dodatkowe uprawnienia. Zignorowanie tych nowych wymagań formalnych może zniweczyć bowiem cały proces wypowiedzenia umowy.

Czytaj więcej

Rewolucja kwietniowa. Nowe wyzwania work-life balance

Świat HR zmienił się 26 kwietnia 2023 r. Przepisy, które miały na celu zaprowadzenie w środowisku pracy równowagi między życiem zawodowym a życiem prywatnym pracowników, paradoksalnie spędziły sen z powiek pracodawcom i działom HR na długie tygodnie. Ustanowienie krótkiego, biorąc pod uwagę obszerność nowelizacji, bo 21-dniowego vacatio legis ustawy dodatkowo skomplikowało dostosowanie procesów funkcjonujących u pracodawców do aktualnych przepisów. Jednak upływ dwóch miesięcy od wejścia w życie nowych regulacji to dobry czas na pierwsze podsumowanie funkcjonowania w nowej rzeczywistości i jednocześnie ostatni dzwonek na wprowadzenie ewentualnych korekt do przyjętych trybów działania.

Czytaj więcej

Digital Nomad

Workation pod lupą prawnika, czyli jak zorganizować pracę połączoną z wypoczynkiem. Oto praktyczny przewodnik dla pracodawców.

Czytaj więcej

Czym jest monitoring pracowników oraz w jakich sytuacjach może być stosowany?

Czasami wykonując obowiązki służbowe, zdarza nam się zorientować, że ktoś na nas patrzy. Z tym że nie robi tego bezpośrednio, twarzą w twarz, ale poprzez podwieszone pod sufitem czy na ścianie czarne pudełeczko. A w tym pudełku czasami coś się zaświeci, odbije albo błyśnie. To właśnie znak, że Wielki Brat patrzy, a monitoring wizyjny działa. W związku z faktem, że może on ingerować znacząco w nasze życie, dobrze jest mieć wiedzę, co to jest, na jakiej podstawie działa oraz kiedy i jak wolno go naszym pracodawcom stosować.

Czytaj więcej

Czterodniowy tydzień pracy. Czy to jest realne?

Jednym z tematów z zakresu prawa pracy, o którym jest najgłośniej w drugiej połowie 2022 r., oprócz uregulowania kwestii pracy zdalnej oraz implementacji tzw. dyrektywy work-life balance, jest propozycja rozważenia czterodniowego tygodnia pracy. Pojawiła się w przestrzeni publicznej w Polsce w postaci rzuconego na jednej z konwencji partyjnych pomysłu pilotażu takiego rozwiązania. Ale myliłby się ten, kto uważa, że idea czterodniowego tygodnia pracy jest jakimś naszym autorskim czy autonomicznym rozwiązaniem. Już bowiem w kilku rozwiniętych krajach temat ten jest dużo bardziej zaawansowany niż w Polsce. A niektóre pilotaże czterodniowego tygodnia pracy – te, o których w Polsce dopiero zaczynamy mówić jako o pieśni przyszłości – tam się właśnie kończą. Dlatego też warto, zanim pójdziemy dalej, i w naszym kraju poznać doświadczenia, także te pierwsze, pochodzące z innych państw oraz systemów.

Czytaj więcej

Przeciwdziałanie mobbingowi w firmie – na co zwrócić uwagę? Case study Credit Agricole Bank Polska SA

Mobbing jest dla wielu firm tematem tabu. Jak pokazują statystyki spraw sądowych1, w ostatnich 5 latach do sądów rejonowych wpływało każdego roku ponad 500 spraw dotyczących odszkodowania i zadośćuczynienia za mobbing.

Czytaj więcej

O czym powinien pamiętać pracodawca, komunikując się z pracownikami po godzinach pracy?

Pewnie dużej części z nas zdarzyło się otrzymać od współpracownika e-maila z tekstem, prezentacją czy tabelką przesłanymi do nas w ostatniej chwili. Dosłownie za pięć siedemnasta, a gdy zdążyliśmy już go przeczytać i chcieliśmy zadać autorowi pytanie, powiedziano nam, że właśnie przed chwilą wyszedł z pracy. Więc odruchowo sięgnęliśmy po telefon… Czy mogliśmy do niego zadzwonić? O konsekwencjach oraz ryzykach takiego zachowania dla pracodawcy dowiecie się z poniższego tekstu.

Czytaj więcej

Mediacja jako sposób rozwiązywania sporów pracowniczych

Mediacja jest formą rozwiązywania sporów opierającą się na wyspecjalizowanej, niewładczej oraz obiektywnej ingerencji osoby trzeciej – mediatora. Mediator powinien być bezstronny i neutralny wobec stron i ich sporów. Nie ma interesu w opowiedzeniu się po którejś ze stron, co oznacza, iż mediator dąży do skupienia stron na wypracowaniu porozumienia, a nie potęgowaniu konfliktu.

Czytaj więcej

Praca zdalna niedługo w Kodeksie pracy!

Praca zdalna towarzyszy nam od początku pandemii. Wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie wejdzie na stałe do naszego porządku prawnego. W parlamencie trwają właśnie prace nad zmianą Kodeksu pracy w tym zakresie. Spodziewamy się, że nowe przepisy wejdą w życie jeszcze w tym roku.

Czytaj więcej

Umowa B2B jako sposób na optymalizację w związku z Polskim Ładem Jak rozmawiać z pracownikami o tym rozwiązaniu?

Chaos w systemie podatkowym oraz zwiększenie obciążeń daninami publicznymi sprawiają, że wielu pracowników zastanawia się nad zmianą zasad współpracy ze swoim pracodawcą. Wśród najczęściej pojawiających się pomysłów pada współpraca B2B, czyli własna działalność gospodarcza – jednak nie zawsze jest to dobry pomysł. Ale jeśli już trzeba to zrobić, to warto znać różne za i przeciw.

Czytaj więcej

Pracodawca w sądzie pracy. Jak prawidłowo działać w sytuacji sporu z pracownikiem?

Relacje pracownik – pracodawca są jednym z tych obszarów naszego życia, w których czasami dochodzi do różnicy zdań. W niektórych przypadkach jest ona tak znacząca, że nie ma możliwości bezpośredniego porozumienia się między stronami. Dlatego w takim przypadku przepisy prawa przewidują możliwość odwołania się przez strony stosunku pracy do strony trzeciej, to jest do sądu, który rozstrzygnie kontrowersje istniejące między pracownikiem a pracodawcą. W tym tekście zostaną przedstawione wybrane kwestie przybliżające spory przed sądami pracy.

Czytaj więcej

Czy pracodawca ma się czego obawiać? Korzyści związane z zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami

Nie tylko dodatkowe obowiązki, nieznajomość zasad wynikających z przepisów oraz wątpliwości praktyczne, jeśli chodzi o ich stosowanie, lecz także uprzedzenia i szkodliwe stereotypy. Wszystkie te czynniki sprawiają, że nadal niewielki procent osób z niepełnosprawnościami w Polsce jest aktywny zawodowo. Chociaż zatrudnianie pracowników z niepełnosprawnościami może wydawać się pracodawcom wyzwaniem, warto jednak pamiętać, że wiąże się to z obiektywnymi i wymiernymi korzyściami – nie tylko finansowymi.

Czytaj więcej