Podczas prac nad ustawą pojawiło się wiele pytań. Dotyczyły one m.in. tego, kto jest chroniony jako sygnalista, co to w ogóle znaczy, że jest chroniony, oraz jakie nieprawidłowości można zgłaszać. Pojawiły się także pytania o praktyczne aspekty tworzenia wewnętrznych kanałów zgłaszania. Nie bez znaczenia jest również fakt, że na finiszu prac nad ustawą pojawiło się w projekcie prawo pracy, które tuż przed wejściem w życie ustawy jednak z przepisów zostało usunięte.
Rola HR oraz działu compliance we wdrożeniu tych przepisów jest kluczowa, gdyż to właśnie HR-y i compliance officer będą musieli zadbać o kilka aspektów, w tym o jasne, przejrzyste i klarowne zasady zgłaszania nieprawidłowości.
Tym artykułem postaram się przybliżyć Państwu najważniejsze kwestie dotyczące nowych przepisów oraz obowiązków, które należy zaopiekować w Państwa organizacjach.
Kto to w ogóle jest sygnalista?
Sygnalista to osoba, która zgłasza informacje o naruszeniu prawa uzyskane w kontekście związanym z pracą.
Sygnalistą może być m.in.:
- pracownik,
- kandydat na pracownika, a więc osoba biorąca udział w rekrutacji,
- pracownik tymczasowy,
- osoba zatrudniona na umowie cywilnoprawnej (w tym B2B),
- akcjonariusz,
- stażysta,
- praktykant,
- wolontariusz,
- pracown...