Ochrona sygnalistów O co tak naprawdę chodzi?

Prawo pracy w praktyce

Temat ochrony sygnalistów to prawie trzyletni „tasiemiec”, który w końcu finiszował, a to za sprawą uchwalenia Ustawy o ochronie sygnalistów. Ustawa została opublikowana w Dzienniku Ustaw 24 czerwca 2024 r., a to oznacza, że do 24 września 2024 r. przedsiębiorcy mają czas, aby w swoich organizacjach przepisy ustawy wprowadzić w życie.

Podczas prac nad ustawą pojawiło się wiele pytań. Dotyczyły one m.in. tego, kto jest chroniony jako sygnalista, co to w ogóle znaczy, że jest chroniony, oraz jakie nieprawidłowości można zgłaszać. Pojawiły się także pytania o praktyczne aspekty tworzenia wewnętrznych kanałów zgłaszania. Nie bez znaczenia jest również fakt, że na finiszu prac nad ustawą pojawiło się w projekcie prawo pracy, które tuż przed wejściem w życie ustawy jednak z przepisów zostało usunięte.
Rola HR oraz działu compliance we wdrożeniu tych przepisów jest kluczowa, gdyż to właśnie HR-y i compliance officer będą musieli zadbać o kilka aspektów, w tym o jasne, przejrzyste i klarowne zasady zgłaszania nieprawidłowości.
Tym artykułem postaram się przybliżyć Państwu najważniejsze kwestie dotyczące nowych przepisów oraz obowiązków, które należy zaopiekować w Państwa organizacjach. 

Kto to w ogóle jest sygnalista?

Sygnalista to osoba, która zgłasza informacje o naruszeniu prawa uzyskane w kontekście związanym z pracą. 

Sygnalistą może być m.in.:

  • pracownik,
  • kandydat na pracownika, a więc osoba biorąca udział w rekrutacji,
  • pracownik tymczasowy,
  • osoba zatrudniona na umowie cywilnoprawnej (w tym B2B),
  • akcjonariusz,
  • stażysta,
  • praktykant,
  • wolontariusz,
  • pracown...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy