W przypadku procesu podwyżkowego wyróżnić należy czterech głównych uczestników (w niektórych organizacjach pięciu):
- pracownika,
- pracodawcę (zarząd),
- przełożonego,
- HR,
- związki zawodowe (w niektórych organizacjach).
Każdy z uczestników wiąże z procesem nieco inne oczekiwania i patrzy na jego rezultaty z innej perspektywy. Sukcesem procesu podwyżkowego będzie sytuacja, w której każdy uczestnik uzna, że większość jego oczekiwań została spełniona.
Pracownik w 2024 r. dużo świadomiej podchodzi do rozmów o podwyżce niż 5 czy 10 lat temu. Spadek bezrobocia, wzrost płacy minimalnej, wysoka inflacja i duża dynamika wzrostu wynagrodzeń sprawiają, że uzyskanie pozytywnego odbioru podwyżki indywidualnej jest trudniejsze niż w przeszłości. Pracownik słusznie coraz częściej oczekuje jasnych zasad i komunikatów w zakresie podwyżki oraz kładzie nacisk na obiektywizm i sprawiedliwość zasad jej przyznawania.
Jeżeli by szukać wspólnych oczekiwań pracodawców wobec procesu podwyżkowego, to na pewno każdy pracodawca dąży do tego, aby oferowane przez niego stawki wynagrodzenia zasadniczego pozwoliły przyciągnąć i utrzymać pracowników o odpowiednich kompetencjach przy zachowaniu odpowiedniej marżowości oferowanych produktów i usług. W zdecydowanej większości organizacji koszty wynagrodzeń stanowią jedną z największych pozycji w budżecie i zarządy ostrożnie pochodzą do ich zwiększania.
Bardziej świadomi pracodawcy oczekują wobec procesu podwyżkowego również pozytywnego oddziaływania na proces budowy marki pracodawcy oraz realizację przyjętej strategii wynagradzania i rozwoju pracowników.
Przełożony poprzez b...