Praca zdalna. Praktyczne aspekty po prawie roku od wdrożenia

Prawo pracy w praktyce

W artykule chcę skupić się na praktycznych aspektach pracy zdalnej po prawie roku od wdrożenia nowych przepisów. Odpowiem na pytania, czy pracownik może mieć kilka miejsc pracy zdalnej i czy może „szatkować” swoją pracę, a więc zaczynać ją i kończyć, kiedy chce, i robić sobie przerwy, kiedy chce. Jak radzić sobie z ewentualnymi roszczeniami pracowników o nadgodziny? Poruszę również kwestię kontroli pracownika podczas pracy zdalnej i tego, czy menedżer może oczekiwać włączenia kamery. Zwrócę uwagę na plusy i minusy pracy zdalnej z punktu widzenia zarówno pracownika, jak i pracodawcy. Wielu pracodawców zastanawia się, czy może wyrazić zgodę na pracę zdalną pracownika za granicą. Tym aspektem również się zajmę.

7 kwietnia 2024 r. minie rok od wejścia w życie przepisów o pracy zdalnej do Kodeksu pracy. Na początek usystematyzujmy sobie rodzaje pracy zdalnej. Wyróżniamy 5 rodzajów pracy zdalnej:

  • stała,
  • hybrydowa – częściowa,
  • okazjonalna,
  • praca zdalna pracownika uprzywilejowanego,
  • polecenie pracy zdalnej.
     

Czy pracownik może mieć kilka miejsc pracy zdalnej?

Według definicji zawartej w Kodeksie pracy, praca zdalna może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika. Czy to oznacza, że można mieć dwa miejsca pracy zdalnej? Odpowiedź brzmi: jak najbardziej tak. Stałym miejscem pracy pracownika może być zarówno jego mieszkanie we Wrocławiu, jak i dom letniskowy na Mazurach, no i dodatkowo oczywiście miejsce dotychczasowej pracy w biurze. W tym przypadku pracownik będzie miał trzy miejsca pracy.
Pomimo tego, że przepisy Kodeksu pracy wprost o tym nie mówią, rekomenduję swoim klientom podpisywanie aneksów, czyli porozumień zmieniających do umowy o pracę, właśnie w zakresie miejsca stałej pracy. Kiedy w aneksie wskażemy miejsce pracy zdalnej oraz dotychczasowe miejsce pracy w biurze, unikniemy ewentualnych pytań ze strony pracowników, czy czasami ten dojazd do biura nie powinien być podróżą służbową, za które pracownikowi należy się zwrot wydatków plus diety. 
Jeżeli miejscem pracy pracownika są dom i firma, to podróże między tymi miejscami nie stanowią podróży służbo...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy