Rysunek w służbie komunikacji - Zobacz co do Ciebie mówię

Strefa Inspiracji

Oto proste i dostępne dla każdego rozwiązanie, które pozwala zwiększyć efektywność komunikacji w organizacji. Odręczny rysunek. W dodatku własnoręcznie wykonany. Skąd płynie siła jego działania i jakie są jego supermoce? Zobaczmy!

Mówi się, że obraz rządzi światem. Leo Chalupa, profesor farmakologii i fizjologii z George Washington University dowodzi, że zdecydowana część ludzkiego mózgu jest odpowiedzialna za przetwarzanie wrażeń wizualnych. Po co? Ponieważ świat, który nas otacza, składa się w większości z obrazów. Jesteśmy istotami wizualnymi, zarówno jako nadawcy, jak i odbiorcy komunikatów. Postawa ciała, mimika twarzy, gesty – to obrazy. Nadają one suchej, wyrażonej słowami informacji konkretnego i osobistego znaczenia. To przekaz niewerbalny budzi emocje i pomaga budować relacje. Znaki drogowe, piktogramy na lotniskach i infografiki – proste rysunki, które błyskawicznie odczytujemy i interpretujemy. Neurolodzy z Instytutu Technologicznego w Massachusetts (MIT) odkryli, że mózg potrafi odkodować obraz widziany przez zaledwie 13 milisekund! Odbiorcy łakną obrazów – zdjęć, rysunków, filmów. Ich „czytanie” jest szybkie i proste. Nie wymaga zbyt dużego wysiłku, pomaga zaoszczędzić czas… I być może te dane nikogo już nie zaskakują. Co więcej, branża szkoleniowa czy marketingowa od dawna korzysta z dobrodziejstw obrazu w komunikacji, jednocześnie zastawiając na siebie pułapkę. Zdjęcia nam się opatrzyły. Przestały już zwiększać atrakcyjność komunikatów, nie budzą emocji, a jeśli już, to na pewno rzadziej te pozytywne. Ile razy przyszło nam oglądać prezentacje, w których przy słowie „rozwój” widniała fotka dłoni trzymających kiełkującą roślinę, a „zespół profesjonalistów” pokazano jako uśmiechniętych ludzi w białych koszulach, koniecznie na niebieskim tle? Nuda! A dla mózgu to jasny sygnał – „Oszczędzaj energię, nic ważnego dla ciebie nie dzieje się tutaj”. Uruchomiony zostaje mechanizm habituacji bodźca.
Nasz fantastyczny układ nerwowy opracował wiele strategii, które pomagają nam, ludziom, oszczędzać energię i przekierowywać ją na inicjowanie procesów twórczych. Podstawowym zadaniem mózgu – mówiąc w dużym uproszczeniu – jest ochronić swojego właściciela przed niebezpieczeństwem. A zagrażające jest t...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy