Zarządzanie efektywnością szkoleń. Projektowanie i wdrażanie programów rozwojowych z perspektywy strategicznej, taktycznej i operacyjnej

Kierunek rozwój

Na to, jak efektywne będą działania rozwojowe w organizacji, pracujemy od momentu pojawienia się idei rozwoju. Czynników wpływających na skuteczność procesów doskonalenia pracowników jest wiele, duża część z nich jest w sferze bezpośredniego i pośredniego wpływu działów HR – menedżerów szkoleń i rozwoju oraz HR Business Partnerów.

Ze skutecznością działań rozwojowych bywa różnie. Błędy można popełnić w wielu momentach i miejscach. Samo mierzenie efektywności jest tylko przysłowiową „kropką nad i” w realizacji celu, jakim jest rozwój pracowników.

SKUTECZNE DZIAŁANIA ROZWOJOWE – OD CZEGO ZACZĄĆ?

Najważniejsze jest określenie pożądanego efektu działań rozwojowych. Od niego należy zacząć, tj. dobrze, konkretnie go zdefiniować. Z moich wieloletnich doświadczeń w projektowaniu programów rozwoju wynika, że wizja tego, co chcemy osiągnąć, bywa mglista. Możliwe negatywne scenariusze bywają różne. Czasami zapotrzebowanie jest bardzo ogólne, innym razem korci jakiś modny na rynku temat. Dobry punkt wyjścia do planowania działań rozwojowych to odpowiedź na pytania:

  • Kogo chcemy objąć działaniami rozwojowymi? Z czym mierzy się ta grupa? Jakich problemów doświadcza?
  • Jakie kompetencje już posiadają uczestnicy i skąd tę wiedzę czerpiemy? Jakich kompetencji brakuje w kontekście celów/wyzwań? 
  • Jakie działania rozwojowe zostały już realizowane dla tej grupy uczestników? Jakie były wrażenia z tych przedsięwzięć? Jakie przyniosły efekty?
  • Jakie są priorytety rozwojowe dla danej grupy uczestników (w kontekście wszystkich powyższych pytań)?
  • W jakich okolicznościach będą realizowane działania rozwojowe? Jak może to wpłynąć na efekty – co będzie sprzyjać, a co utrudniać realizację? Na ile jest to odpowiedni moment na działania rozwojowe? 

Powyższe proponowane pytania „na wyjściu” mają sugerować, że o skuteczności przedsięwzięć rozwojowych będzie decydować umiejętność mocnego ich osadzenia w kontekście organizacyjnym. Planujemy w odniesieniu do wcześniejszych aktywności, priorytetów biznesowych i aktualnych wyzwań, specyficznych dla grupy, którą mamy szkolić. Z mojej praktyki wynika, że analizy kontekstu biznesowego brakuje często w briefach dla działań rozwojowych. Warto zadać sobie powyższe pytania, zanim zgłosimy się do potencjalnego usługodawcy, lub na wczesnych etapach pos...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    Ekspert w dziedzinie strategicznego HR. Employer brandingu, komunikacji wewnętrznej oraz rozwoju pracowników i organizacji. Konsultant, certyfikowany trener, audytor. Od 2003 roku realizuje projekty doradcze i rozwojowe takie jak: badanie wizerunku pracodawcy i strategiczne doradztwo EB/HR, zarządzanie komunikacją w organizacji – w tym projektowanie i realizacja audytów komunikacyjnych, tworzenie i wdrażanie programów rozwojowych. Specjalizuje się w projektowaniu narzędzi badawczych (kwestionariusze ankietowe) i prowadzeniu badań jakościowych (wywiady, grupy dyskusyjne) oraz pracy rozwojowo-doradczej (projektowanie długofalowych programów rozwoju przywództwa, warsztaty strategiczne i kompetencyjne). Rozwojowo pracuje zarówno z zespołami (rozwój kompetencji przywódczych, doskonalenie komunikacji i współpracy, zarządzanie zmianą i inne), jak i indywidualnie (praca coachingowo-mentoringowa z top management, wsparcie liderów w sytuacjach trudnych, przygotowanie do wejścia w role menedżerskie).