Wartości firmowe, które wzmacniają kulturę i budują zaangażowanie pracowników - Case study Bank Pekao SA

Strategia i wdrażanie

W Pekao jesteśmy w trakcie transformacji kulturowej. Jej fundamentem są wartości, które zostały określone przez naszych pracowników, a następnie skonsultowane i zatwierdzone przez zarząd banku. Są one dla nas jak drogowskaz, który określa nasz sposób pracy i działania. Naszą kulturę budujemy wspólnie z pracownikami, w oparciu na współpracy, szacunku i wzajemnym zaufaniu.

JAK CHCEMY PRACOWAĆ?

Transformacja kultury organizacyjnej to długi i złożony proces. Wiedzieliśmy, że wymaga on wiele pracy i cierpliwości, bo efekty mogą być widoczne w dłuższej perspektywie. Tym bardziej chcieliśmy zrobić to dobrze. Wiedzieliśmy, że to jest krok, który musimy zrobić, by w przyszłości lepiej się nam wszystkim pracowało. Postawiliśmy sobie cel – określenie nowego sposobu pracy w Pekao. Takiego, który będzie bliski nam wszystkim i z którym będziemy się utożsamiać. Taką gwarancję dawały nam wspólnie określone wartości, które stanowiły dla nas stabilny fundament i spoiwo naszego nowego sposobu działania.

 Dbaliśmy, aby zdefiniowana kultura nie pozostawała na poziomie abstrakcyjnej narracji
Źródło: opracowanie własne.

DLA LUDZI I Z LUDŹMI

Nasz bank ma długą historię. Kilka lat temu byliśmy częścią Grupy UniCredit. Wtedy funkcjonowały u nas wartości, które „przyszły z Grupy”. Jest to dość znany model – organizacje w różnych krajach adaptują rozwiązania czy przyjęte zasady w jednostce centralnej. HR pełni wówczas rolę „pomocnika” w tłumaczeniu zasad na język ojczysty oraz promuje te zasady w lokalnym środowisku. 

Obecnie funkcjonujemy jako samodzielna organizacja. Dlatego od samego początku procesu transformacji kultury organizacyjnej wiedzieliśmy, że chcemy to zrobić inaczej, oddolnie, wsłuchując się w głos i potrzeby naszych pracowników. Czuliśmy, że to jest jedyna droga, by wartości miały realne przełożenie na działania ludzi na co dzień. 

Zaczęliśmy prace. Poprzez ankiety, wywiady indywidualne, a także dziesiątki warsztatów zaangażowaliśmy łącznie około 5 tys. pracowników. Pytaliśmy ich, jak się pracuje u nas w firmie, co cenią, a co by zmienili. Wszystko po to, by przejść do kluczowego pytania: Jak chcielibyście, by pracowało się w Banku Pekao SA?

Nasi pracownicy odpowiedzieli: prosto, razem, odważnie i odpowiedzialnie. Wyniki naszych prac prz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    Bank Pekao S.A. Menedżerka z kilkunastoletnim doświadczeniem w zarządzaniu zespołami i projektami HR w środowisku charakteryzującym się dużą różnorodnością organizacyjną i szybkim tempem zmian. Praktyk w zakresie tworzenia i wdrażania strategii rozwoju talentów i przywództwa, oceny potencjału, budowania marki pracodawcy oraz kształtowania kultury organizacyjnej. Mentor, coach zespołowy Action Learning, certyfikowany asesor sesji AC/DC, konsultant Insights Discovery, facylitator i wieloletni trener. Z wykształcenia doradca zawodowy, mediator i senior HR BP.

    Bank Pekao S.A. Ekspertka ds. budowania kultury organizacyjnej z agile'owym mindsetem. Łączy perspektywę ludzi z dostarczaniem realnej wartości biznesowej. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w różnych obszarach HR. People & Culture Manager, koordynatorka projektów m.in. transformacji kultury organizacyjnej, tworzenia wartości firmowych, budowania angażującej kultury, programów rozwojowych, planów sukcesji, zarządzania procesem oceny pracowniczej. Psycholożka, certyfikowany Scrum Master, doświadczona trenerka, facilitatorka sesji AC i DC.