Business acumen – kluczowa kompetencja dla strategicznego HR

Temat Numeru Strategia i wdrażanie

Liczba i kompleksowość wyzwań, z jakimi muszą się mierzyć działy HR nie maleje, a ich wpływ na funkcjonowanie organizacji jest coraz większy. Stąd rosnąca potrzeba znajomości oraz rozumienia otoczenia biznesowego przez działy HR, które stają w roli już nie tylko wspierającej, lecz także współtworzącej biznes. Jakie kompetencje budują strategiczny HR i jak w praktyce zastosować je we współpracy z partnerami biznesowymi?

Chcesz lepiej poznać ten temat? Zapraszamy na Kongres Profesjonalistów HR!

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat działy HR przeszły niemałą ewolucję – od roli administracyjnej i kontrolującej, poprzez operacyjną skupioną na procesach i procedurach, aż do partnerskiej roli w realizacji strategii biznesowej. Każdy z tych etapów wprowadzał nowe funkcje, procesy oraz kompetencje, służące zmieniającym się potrzebom biznesowym wynikającym z uwarunkowań społeczno-gospodarczych i szerszej perspektywy geopolitycznej.

Aktualnie funkcjonujemy w świecie określanym akronimem BANI oznaczającym: 
  • B (brittle) – kruchy,
  • A (anxious) – niespokojny,
  • N (non-linear) – nieliniowy,
  • I (incomprehensible) – niezrozumiały.

Te cztery przymiotniki oddają charakterystykę środowiska zarówno gospodarczego, jak i społecznego, które są pełne chaosu, niepewności, braku stabilizacji, nadmiaru bodźców i informacji, trudności w znajdywaniu logicznych połączeń i wytłumaczeń. Takie środowisko niesie ze sobą ogrom wyzwań oraz szans, które w zależności od jakości przywództwa albo zostaną przekute w sukces, albo zdestabilizują pozycję firmy.

Jakie są zatem kluczowe wyzwania firmy, które HR powinien sprawnie adresować i wspierać?

Przede wszystkim:

  • pozyskanie i utrzymanie talentów,
  • budowanie i zarządzanie zaangażowaniem oraz efektywnością i produktywnością,
  • tworzenie kultury opartej na różnorodności pokoleniowej, elastyczności form zatrudnienia, digitalizacji i automatyzacji procesów, jakości przywództwa oraz dobrostanu pracowników.

Strategiczne kompetencje HR

Żeby być strategicznym partnerem dla biznesu, a idąc dalej, móc go współtworzyć, trzeba mieć orientację i znajomość zewnętrznych czynników wpływających pośrednio i bezpośrednio na funkcjonowanie danej organizacji. Dzięki temu wiemy, dlaczego w firmie pojawiają się poszczególne potrzeby i wyzwania. W konsekwencji możemy proaktywnie przewidywać, co za chwilę może się wydarzyć.

Pamiętam swoje pierwsze kroki w korporacji, gdzie doradzała...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy