Chcesz lepiej poznać ten temat? Zapraszamy na Kongres Profesjonalistów HR!
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat działy HR przeszły niemałą ewolucję – od roli administracyjnej i kontrolującej, poprzez operacyjną skupioną na procesach i procedurach, aż do partnerskiej roli w realizacji strategii biznesowej. Każdy z tych etapów wprowadzał nowe funkcje, procesy oraz kompetencje, służące zmieniającym się potrzebom biznesowym wynikającym z uwarunkowań społeczno-gospodarczych i szerszej perspektywy geopolitycznej.
Aktualnie funkcjonujemy w świecie określanym akronimem BANI oznaczającym:
|
Te cztery przymiotniki oddają charakterystykę środowiska zarówno gospodarczego, jak i społecznego, które są pełne chaosu, niepewności, braku stabilizacji, nadmiaru bodźców i informacji, trudności w znajdywaniu logicznych połączeń i wytłumaczeń. Takie środowisko niesie ze sobą ogrom wyzwań oraz szans, które w zależności od jakości przywództwa albo zostaną przekute w sukces, albo zdestabilizują pozycję firmy.
Jakie są zatem kluczowe wyzwania firmy, które HR powinien sprawnie adresować i wspierać? Przede wszystkim:
|
Strategiczne kompetencje HR
Żeby być strategicznym partnerem dla biznesu, a idąc dalej, móc go współtworzyć, trzeba mieć orientację i znajomość zewnętrznych czynników wpływających pośrednio i bezpośrednio na funkcjonowanie danej organizacji. Dzięki temu wiemy, dlaczego w firmie pojawiają się poszczególne potrzeby i wyzwania. W konsekwencji możemy proaktywnie przewidywać, co za chwilę może się wydarzyć.
Pamiętam swoje pierwsze kroki w korporacji, gdzie doradzała...