Czym jest budżet personalny?
Najprostszą odpowiedzią na to pytanie jest definicja, która mówi o tym, że jest to zestawienie planowanych kosztów oraz ich bieżące wydatkowanie. Jednakże w rzeczywistości budżet personalny jest o wiele bardziej skomplikowany. Stworzenie koncepcji oraz zabezpieczenie wszystkich niezbędnych możliwych wydatków jest działaniem, w którym niezbędne są duże doświadczenie, dane historyczne oraz umiejętność elastycznego działania i myślenia. Należy w tym miejscu nadmienić, że często budżet personalny to nie tylko zestawienie kosztów, jakie pracodawca ponosi w związku z wynagrodzeniami swoich pracowników. W budżetach tych często również znajdują się takie pozycje, jak np. szkolenia, koszty bezosobowe, koszty opieki medycznej czy też zabezpieczenia floty samochodowej. W szeroko rozumianym budżecie personalnym może znaleźć się wszystko, co tylko dotyczy pracownika w każdym możliwym aspekcie. Z mojego doświadczenia wynika, że w takim budżecie może znaleźć się chociażby pozycja dotycząca opłaty za czynsz z tytułu wynajmowania mieszkań pracowniczych czy też koszty związane z rozliczaniem środków unijnych.
W tym miejscu należy zaznaczyć najważniejszą rzecz, która dotyczy budżetu personalnego. Z racji tego, że budżet ten jest jedną w ważniejszych pozycji w budżecie ogólnym firmy, należy pamiętać, że u jego podstaw leżą również zabezpieczenie płynności finansowej firmy oraz racjonalne gospodarowanie środkami pieniężnymi.