Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia

26 września 2022

NR 30 (Wrzesień 2022)

#ToDziecinnieProste wartości. Case study Banku BGK

0 166

Bank Gospodarstwa Krajowego jest polskim bankiem rozwoju — jedyną taką instytucją w Polsce. Naszym zadaniem jest budowanie silnej i stabilnej gospodarki. Zależy nam na rozwoju współpracy i aktywizowaniu sektora prywatnego i publicznego, aby zwiększać potencjał rozwoju społeczno-gospodarczego Polski. Z początkiem ubiegłego roku Bank Gospodarstwa Krajowego ogłosił nową strategię, misję i wizję na lata 2021-2025.

Czym jest misja BGK? To powód, dla którego istnieje nasza organizacja. Jest ona zdefiniowana od początku istnienia banku. W 2021 roku wzmocniliśmy jej brzmienie o słowo zrównoważony, ponieważ zrównoważony rozwój to kierunek, w którym zmierza świat. Wizja określa, dokąd zmierzamy, jak chcemy być postrzegani. BGK ma być liderem w programach na rzecz zrównoważonego rozwoju. Chcemy inicjować, inspirować, tworzyć zrównoważone rozwiązania. Strategia BGK opiera się na 5 filarach strategicznych oraz programach modelu biznesowego.
Co ma to wspólnego z wartościami? Dlaczego je zmieniliśmy? Czy ich komunikacja była trudna, czy dziecinnie prosta? Odpowiedzi na te i na inne pytania uzyskacie w tym artykule.

POLECAMY

Wartości to czasowniki

Żebyśmy mogli stosować jakiekolwiek wartości, musimy najpierw dobrze je zrozumieć i identyfikować się z nimi. Zaczęliśmy od określenia wartości, które najlepiej pasują do kultury korporacyjnej, a następnie wspólnie stworzyliśmy ich definicje i katalogi zachowań. W grudniu 2020 roku prezes Banku Gospodarstwa Krajowego Beata Daszyńska-Muzyczka zaprosiła wszystkich pracowników do udziału w ankiecie. Zapytała w niej o to, jak rozumiemy oraz z czym i z jakimi zachowaniami nam się kojarzą: otwartość, zespołowość i odpowiedzialność. 
Kolejnym krokiem w pracy nad wartościami były warsztaty z uczestnikami wewnętrznego programu talentowego Bank Talentów. 55 osób podzieliliśmy na 6 grup. Wspólnie z członkami zarządu i pod czujnym okiem konsultantów z zewnętrznej firmy pracownicy wypracowywali definicje wartości i katalog zachowań, który je opisuje. Członkowie zarządu nadawali kierunek pracom, pokazywali kontekst i szerszą perspektywę, osadzali wartości w realiach biznesowych. Z kolei uczestnicy dodawali do tych wskazówek swoją perspektywę i starali się uchwycić istotę poszczególnych wartości. Brane były także pod uwagę wyniki ankiety, wysłanej wcześniej przez prezes. Co z tego powstało? Wspólne propozycje definicji wartości. 
W wartościach nie chodzi jedynie o piękne słowa w definicji – większe znaczenie mają zachowania, które za nią idą. Chodzi o konkretne postawy, w których widzimy nasze wartości. Dlatego uzupełnieniem wypracowanych definicji wartości powinien być katalog zachowań. Zależało nam, aby powstał taki katalog, który każda jednostka w banku będzie mogła przełożyć na swoje realia i stworzyć swój własny katalog przykładowych zachowań. Finalnie w organizacji powstały dwa katalogi: zachowań menedżerskich i niemenedżerskich. Dlatego wartości (rzeczowniki) mają sens dopiero po przełożeniu na konkretne zachowania (czasowniki). W końcu to zachowania są elementem naszej codziennej pracy.

Komunikacja wartości

Gdy wartości i strategia uzyskały ostateczny kształt, zaczęliśmy zastanawiać się nad ich komunikacją. W 2022 roku przeprowadziliśmy projekt #ToDziecinnieProste. Jego celem biznesowym była zmiana kultury organizacyjnej oraz przygotowanie banku do skutecznej realizacji strategii dzięki wdrożeniu wartości, które ją wspierają. W realizację projektu zaangażowaliśmy naszą całą bankową społeczność: zarząd, pracowników, seniorów BGK, a nawet dzieci naszych pracowników. Projekt miał 3 etapy: znam, rozumiem, stosuję. Naszym celem było, aby pracownicy zapamiętali wartości, następnie je zrozumieli, a na koniec je stosowali. Do każdego z etapów przygotowaliśmy oddzielny plan komunikacji. 
Wszystko rozpoczęło się od wydarzenia online, na którym zarząd ogłosił nową strategię, misję, wizję oraz wartości. Dzięki dobrej komunikacji i skutecznej promocji wydarzenia zebraliśmy na nim blisko 90% pracowników. Chwilę po ogłoszeniu wartości zrobiliśmy krótkie badanie, w którym pracownicy podawali, jakie mamy wartości. 85% ankietowanych odpowiedziało poprawnie. To było duże zaskoczenie, mając na uwadze, że dosłownie przed chwilą je poznali. Od razu po wydarzeniu online uruchomiliśmy witrynę w intranecie. Pracownicy znaleźli tam wartości wraz z definicjami. Dodatkowo ikony wartości wyświetlały się na tapetach komputerów i drukarek oraz w kuchniach na ekranach digital signage. Zależało nam, aby zawsze mieli je pod ręką i nie musieli ich szukać. Informacje dotyczące wartości ukazały się również w podsumowaniu wydarzenia oraz w naszym newsletterze Kurier BGK. Wszystkie te działania zaplanowaliśmy w pierwszym etapie naszego planu komunikacji: znam. 
Pracownicy szybko zapamiętali nowe wartości i mogliśmy przejść do drugiego etapu: rozumiem. Był to dla nas bardzo istotny punkt. Mieliśmy świadomość, że dla każdego z nas czymś innym może być otwartość, zespołowość i odpowiedzialność. Chcieliśmy, aby pracownicy poznali swoje interpretacje tych wartości, ale też posłuchali, jak rozumieją je ich koleżanki i koledzy z innych jednostek.  
 

Zdj. 1. Wszystko rozpoczęło się od wydarzenia online, na którym zarząd ogłosił nową strategię, misję, wizję oraz wartości
Źródło: Opracowanie własne.


Dziecinnie proste wartości

Aby pracownicy zrozumieli wartości, uruchomiliśmy wewnętrzną telewizję pt. Tydzień Wartości #ToDziecinnieProste. Dziecinnie proste, ponieważ na początku każdy potrzebuje wskazówek w zrozumieniu wartości. My zaczęliśmy bardzo prosto, bo od podstaw. Wróciliśmy do korzeni i spytaliśmy dzieci pracowników, czym dla nich są nasze wartości. W ten sposób chcieliśmy zwrócić uwagę pracownikom, że wartości uczymy się od dziecka, od dzieci ich również wymagamy, bo są… dziecinnie proste. 
Pierwszym krokiem w tworzeniu telewizji był casting na 3 prowadzących wydarzenie. Wśród prowadzących miało być dwóch pracowników oraz jedno dziecko naszego pracownika. Aby wziąć udział w castingu, należało nagrać krótki materiał wideo, w którym kandydat mówi, jak rozumie wartości. Po wybraniu prowadzących stworzyliśmy studio, a pracowników zaprosiliśmy do wspólnego tworzenia naszego kanału – poprosiliśmy, aby wspólnie z koleżankami i kolegami ze swoich obszarów przygotowali prezentacje, czym dla nich są nasze wartości. 
W czerwcu uruchomiliśmy nasz kanał, w którym przez 7 dni rozmawialiśmy o wartościach. Każdy dzień rozpoczynaliśmy od wywiadu Martynki (córki naszego pracownika) z członkiem zarządu, a następnie oddawaliśmy czas antenowy obszarom, które prezentowały przygotowane przez siebie prace poświęcone wartościom. Między prezentacjami pokazywaliśmy efekt sondy wśród dzieci, które opowiadały w niej, czym dla nich są: otwartość, zespołowość i odpowiedzialność. Ostatniego dnia do naszego studia zaprosiliśmy m.in. reprezentantkę naszych seniorów (emerytowanych pracowników BGK). Chcieliśmy w ten sposób pokazać pracownikom, że czym innym są wartości dla dzieci, pracowników, zarządu, a czym innym dla seniorów. I właśnie dlatego warto posłuchać każdego – młodszego, starszego, koleżankę, kolegę, dyrektora i członka zarządu. Prezentacje przygotowane przez pracowników były różnorodne i wykonane bezkosztowo. Pracownicy zaskoczyli nas swoją kreatywnością, organizując m.in. teatrzyk kukiełkowy czy śpiewając napisane przez siebie piosenki poświęcone wartościom. 
Nasza telewizja zgromadziła przed ekranami komputerów 75% pracowników naszego banku. Po Tygodniu Wartości przeprowadziliśmy badanie weryfikujące poziom znajomości i rozumienia wartości. Wyniki badania pokazały, że nasze wartości są dziecinnie proste: 99% ankietowanych zna i rozumie nasze wartości. Nasza telewizja przyniosła też inne,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Tylko w ten weekend kupisz prenumeratę aż 35% TANIEJ

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy