Przełącz się na przyszłość. O (ciągłej) zmianie kompetencji zespołów IT

Strategia i wdrażanie

W postpandemicznym, coraz bardziej cyfrowym świecie zachowania i oczekiwania naszych klientów i pracowników istotnie się zmieniają. Pojawiają się nowe narzędzia współpracy, ewoluują nasze metody pracy, edukacji i komunikacji. Lawinowo rośnie sprzedaż e-commerce i obsługa w kanałach zdalnych. Nie tylko następuje digitalizacja wszystkich narzędzi do kontaktu, lecz także marketing, promocja i komunikacja firm w dużej mierze przenoszą się do cyfrowego świata.

By działać szybciej, taniej i prościej, a tym samym odpowiedzieć na potrzeby klientów, wszystkie sektory – administracja publiczna, biznes, organizacje pozarządowe – transformują się. Dane stają się nowym „złotem”, a od zdolności ich wykorzystania w praktyce zależy sukces strategii promocyjnych i sprzedażowych. Obserwujemy towarzyszący temu silny trend przenoszenia zasobów do chmury i wirtualizacji danych. Postępują robotyzacja i automatyzacja procesów, przyspieszają też projekty w obszarze sztucznej inteligencji (AI) i maszynowego uczenia się (ML). Wszystkie te zjawiska zwiększają istotnie potrzeby związane z ochroną danych osobowych i budowaniem skutecznych systemów cyberbezpieczeństwa. 
Autorzy dorocznego raportu „World Economic Forum” przewidują, że chociaż do 2025 r. aż 85 mln miejsc pracy zniknie, to powstanie niemal 97 mln nowych. Znakomita ich większość wiąże się z wykorzystywaniem cyfrowych kompetencji, w szczególności związanych z IT. Jak piszą Eric Brynjolfsson i Andrew McAfee, „Nigdy dotąd nie było lepszego momentu dla pracowników z właściwymi umiejętnościami lub wykształceniem, takich, którzy potrafią używać technologii do kreowania wartości. I nigdy też nie było gorszego czasu dla pracowników mających tylko zwyczajne umiejętności i zdolności, ponieważ komputery, roboty i inne technologie cyfrowe w nadzwyczajnym tempie zyskują te umiejętności i zdolności”. Żyjemy w ciekawych czasach…
 

Ryc. 1. Rosnące i malejące zawody dla branży technologicznej
Źródło: Badanie o przyszłości zawodów, 2020, Światowe Forum Ekonomiczne


Zapotrzebowanie na talenty IT rośnie

Pracodawcy, jak wynika z badania ManpowerGroup „Niedobór talentów – raport 2021”, szukają pracowników z:

  • wysokimi kompetencjami cyfrowymi, 
  • STEM (science, technology, engineering, math),
  • wysoko rozwiniętymi kompetencjami miękkimi, m.in. krytyczne myślenie, przywództwo, empatia, kreatywność, komunikacja. 

Według raportu World Economic Forum w najbliższej przyszłości utrzyma się zapotrzebowanie na analityków danych, specjalistów sztucznej inteligencji i machine learning, big data, ekspertów marketingu i strategii cyfrowej, specjalistów automatyzacji procesów, rozwoju biznesu i transformacji cyfrowej. 
Poszukiwani będą też eksperci ds. cyberbezpieczeństwa, programiści, menedżerow...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy