Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat Numeru , Otwarty dostęp

30 września 2021

NR 24 (Wrzesień 2021)

Onboarding w dużej organizacji
- w jaki sposób wdrożyć proces, który pozwala na skuteczne wejście do firmy?

0 66

Ustrukturyzowany i dobrze przeprowadzony onboarding zwiększa z 30 do 91% liczbę pracowników, którzy postanawiają pozostać dłużej w organizacji (wg danych 
Aberdeen Group). Jak zatem Biedronka opracowała proces wdrażania pracowników u siebie w organizacji? Poznaj sześć kroków do świetnego wdrożenia i dowiedz się, jak krok po kroku pracują na miano lidera w onboardingu.

Biedronka to największy prywatny pracodawca w Polsce, zatrudniający ponad 70 tys. pracowników. Ogromna sieć sklepów i ciągły, dynamiczny rozwój stawiają przed nami każdego dnia wyzwania pozyskania pracowników i właściwego wdrożenia ich do organizacji. Dlatego też onboarding w Biedronce to szczegółowo zaplanowany proces i ciągłe jego doskonalenie, aby zaspokajać bieżące i przyszłe potrzeby biznesu.

POLECAMY

Wyobraź sobie, że swoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe i umiejętność zarządzania zespołem postanawiasz wykorzystać w nowej roli – kierownika sklepu Biedronka. Chcesz pracować u lidera w branży retail, którego sklepy dziennie obsługują ponad 4 mln klientów, a zarazem pracodawcy, który zapewnia stałe zatrudnienie na jasnych i konkurencyjnych zasadach, bogaty pakiet socjalno-benefitowy i ciągły rozwój swoich pracowników. Po kilku etapach rekrutacji otrzymujesz oczekiwane stanowisko. Odczuwasz radość, a z drugiej strony stres związany ze zmianą miejsca pracy. W trakcie rekrutacji otrzymałeś szczegółowe informacje o nowym stanowisku i procesie wdrożenia, który przed Tobą.  Wiesz, czego możesz się spodziewać, więc z entuzjazmem pojawiasz się w wyznaczonym sklepie Biedronka, który pełni funkcję sklepu szkoleniowo-wdrożeniowego. Właśnie zaczyna się dla Ciebie nowa zawodowa przygoda.

 Ryc. 1. Szkolenie e-learningowe  „Witaj w zespole”
źródło: opracowanie własne

Możesz być pewien, że zadbamy o Ciebie dzięki sześciu krokom, które zapewniają naszym pracownikom wdrożenie na szóstkę!

1. Mamy plan! 

Każde stanowisko w sklepie Biedronka ma dedykowany program wdrożenia, dostosowany do wyzwań, jakie ze sobą niesie. Jednak bez względu na stanowisko docelowe zaczynamy szkolenie od podstaw, czyli stanowiska sprzedawcy – kasjera.

Dlaczego? Jesteśmy przekonani, że to właśnie koleżanki i koledzy obsługujący codziennie naszych klientów w sklepach są siłą naszego biznesu. Chcemy, aby każdy poznał i zrozumiał obowiązki i wyzwania związane z ich pracą. 

Szkolenie na stanowisko sprzedawcy – kasjera to 16-dniowy program, podzielony na dwa etapy. Pierwszy, trwający sześć dni, pozwala pracownikowi poznać organizację oraz wszystkie obowiązki i procedury. Przez kolejne 10 dni doskonali on zdobyte umiejętności. Do monitorowania tego etapu służy formularz, dzięki któremu bezpośredni przełożony szczegółowo planuje zadania do wykonania i odpowiednią ich powtarzalność.

Pierwszy etap szkolenia sprzedawcy – kasjera oraz szkolenia na stanowiska kierownicze odbywają się w sklepach szkoleniowo-wdrożeniowych. Są to sklepy dodatkowo wyposażone w komputer szkoleniowy i inne narzędzia wykorzystywane w codziennej pracy do dyspozycji osób szkolących się. Poza standardową załogą pracuje w nim kierownik sklepu szkoleniowo-wdrożeniowego, odpowiedzialny za szkolenie pracowników. Stanowisko to obejmują osoby posiadające duże doświadczenie zawodowe i umiejętności szkolenia innych. Wybierane są w trakcie wewnętrznych paneli rekrutacyjnych, na których muszą wykazać się wiedzą oraz umiejętnościami, m.in. przygotowując dla komisji rekrutacyjnej miniwarsztat z wybranego tematu. 

Inwestujemy również w rozwój umiejętności uczenia u naszych kierowników, zapewniając im szkolenia z doświadczonymi trenerami. 

Obecnie w naszej sieci funkcjonuje ponad 100 sklepów szkoleniowo-wdrożeniowych, a ich liczbę stale powiększamy. 

2. Dbamy o dobre pierwsze wrażenie

Pierwszy dzień pracy. Kto z nas go nie pamięta? Zwykle doskonale zapada w pamięć. Źle zorganizowany może zniweczyć wysiłki związane z rekrutacją pracownika. Przykładamy dużą wagę do właściwego przebiegu pierwszego dnia pracy.

Przygotowanie miejsca pracy i stroju roboczego, przedstawienie nowego członka załodze i omówienie planu szkolenia. Tego dnia nowy pracownik otrzymuje notes wdrożeniowy, gdzie znajdzie plan szkolenia, checklistę wiedzy i umiejętności, które nabędzie, a także pytania, na które znajdzie odpowiedź w trakcie wdrożenia. Pracownicy szczególnie cenią sobie w notesie słowniczek, gdzie tłumaczymy potocznie przyjęte w firmie nazwy. To pozwala 
na szybsze zaaklimatyzowanie się nowych osób i znacznie ułatwia komunikację. 

Okres wdrożenia nowego pracownika w Biedronce to minimum trzy miesiące. Jego długość jest jednak uzależniona od stanowiska docelowego.

Nowi pracownicy otrzymują również książeczkę „Witamy w zespole Biedronki”, która zawiera misję i wyznawane przez nas wartości, najważniejsze fakty z historii naszej firmy, a także strukturę organizacyjną. Broszura obejmuje również informacje o oferowanym pakiecie benefitów i programów wsparcia dla naszych pracowników, najważniejsze dane kontaktowe oraz regulamin pracy.

Nasi pracownicy już od pierwszego dnia pracy mogą korzystać z platformy rozwojowej eduAkcja, która oferuje szereg szkoleń e-learningowych, podcastów i artykułów, dzięk...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy