Sieć franczyzowa Dr.Max jest dużą strukturą, a dział szkoleń powstał względnie niedawno. W pewnym momencie stanęliśmy przed dużym wyzwaniem – jak zaplanować, zorganizować i przeprowadzić cykl rozwojowy dla grupy menedżerów pracujących w strukturze rozproszonej, aby było to jak najbardziej skuteczne oraz kosztowo efektywne. Jakby tego było mało, jak w każdej sieci aptecznej, konieczne było również szkolenie personelu fachowego w aptekach, pod kątem wiedzy fachowej oraz umiejętności obsługi pacjenta. Przygotowanie takiego programu to ogromne przedsięwzięcie, dlatego warto czerpać ze sprawdzonych wzorców i opierać je o najnowsze trendy w zakresie szkoleń i rozwoju.
Szkolenie struktur operacyjnych w dużych sieciach
W większości dużych firm, w strukturach dużych sieci handlowych, również w przypadku sieci aptecznych, mamy do czynienia najczęściej z bardzo różnymi pod względem wykształcenia, doświadczenia i umiejętności osobami. Część z nich to osoby po awansach, które nigdy nie brały udziału w studiach menedżerskich, inni po studiach typu MBA – jak w takim razie pogodzić tak różne potrzeby?
Z mojego doświadczenia wynika, że cały proces należy rozpocząć od diagnozy potrzeb wykonanej nawet najprostszym możliwym narzędziem, dostępnym tak naprawdę dla każdego – czyli ankietą online. Chcąc poznać zarówno nastroje, podejście do dotychczasowych działań, jak i oczekiwania, warto stworzyć formularz zawierający kilkanaście prostych pytań, jako pierwszy krok.
Aby zaprojektować skuteczny i kosztowo efektywny program, sama ankieta i jej późniejsza analiza nie są jednak wystarczające. Dlatego warto następnie wykonać pogłębione wywiady z przełożonymi, w trakcie których zidentyfikować można potencjalne luki kompetencyjne, a także przeanalizować dane z formularzy wizyt podwójnych.
Warto pamiętać, żeby zebrać wystarczająco dużo danych, aby odpowiednio zindywidualizować podejście do wszystkich kluczowych menedżerów i zaprojektować program z laserową...