Jak badać efektywność działań rozwojowych Błędy, paradoksy i praktyczne wskazówki

Kierunek rozwój

Kluczem do efektywnego działania obszaru learning and development jest racjonalne i zrównoważone podejście, pozwalające ocenić powiązanie podejmowanych działań z celami organizacji.

Branża szkoleniowa oraz obszar szkoleń i rozwoju są pełne paradoksów. Z jednej strony na rynku rozwojowym wciąż sporą popularnością cieszą się różnego rodzaju „szamani biznesu”, których teorie i poglądy są całkowicie oderwane od potrzeb większości firm. Szkoły „trenerów biznesu” rozpoczynają swoje zajęcia od tzw. treningów interpersonalnych, których przydatność jest, delikatnie rzecz ujmując, wątpliwa. Działy HR nadal kupują programy rozwojowe kompletnie niepowiązane z celami organizacji, nie przejmując się ewaluacją podjętych działań. Trenerzy wymyślają coraz nowsze i bardziej egzotyczne narzędzia rozwojowe. W efekcie, bez większych problemów znajdujemy na rynku programy rzekomo rozwijające osobowość menedżerów, poprzedzone diagnozą MBTI, których celem jest podniesienie poziomu sprzedaży w podległych im zespołach. I nikt nie zastanawia się, czy te programy mają jakikolwiek sens. 
Z drugiej zaś strony w obszarze szkoleń podejmowane są wręcz szaleńcze próby wykazania, że szkolenia się opłacają i przynoszą organizacji zyski. ROI, czyli zwrot z inwestycji, w tym przypadku ze szkolenia, stał się wręcz Świętym Graalem obszaru learning and development. Właściwie na każdej konferencji na temat rozwoju pracowników usłyszmy o modelu ROI, który został opracowany przez Patricię oraz Jacka Philips, nie wspominając już o klasycznym modelu Kirkpatricka. Oczywiście, poszerzonym o piąty poziom – ROI. 
Oba te podejścia w środowisku biznesowym wydają się dysfunkcjonalne. Zarówno całkowity brak ewaluacji, jak i przesadna próba udowodnienia opłacalności szkoleń utrudniają działom HR (i dostawcom usług szkoleniowych) efektywną realizację i poprawę procesów mających na celu rozwój pracowników. 

Problemy z modelem ROI

Po pierwsze, model ROI zakłada, że szkolenia powinny być traktowane jako inwestycja, nie zaś jako koszt. Oczywiście, wszyscy intuicyjnie rozumiemy, że ludzie są najważniejsi w firmie, a ich rozwój jest niezbędnym warunkiem rozwoju biznesu. Dlatego bardzo łatwo przychodzi nam zaakceptowanie tego założenia. W praktyce powoduje ono jednak więcej problemów niż można by się spodziewać. Jeśli założymy, że i...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    Współzałożyciel i Partner Zarządzający Mocni w HR. Pasjonat HRu oraz technologii i analityki. W branży HR pracuje od ponad 12 lat. Pomaga firmom we wdrażaniu wskaźników, analityce HR, badaniach HR oraz automatyzacji procesów. Z wykształcenia Psycholog organizacji. Analizy danych oraz metodologii pomiaru uczył się podczas interdyscyplinarnych studiów doktoranckich na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz w prestiżowej szkole analitycznej prowadzonej na Michigan University. Prowadził badania i analizy zarówno dla firm jak i w ramach grantów badawczych. Doświadczenie biznesowe zdobywał pracując jako menedżer w wewnętrznym dziale HR oraz jako konsultant w firmie szkoleniowo-doradczej. Za nim już ponad 4500 godzin zajęć dla przedstawicieli różnych firm. W jego warsztatach, kursach oraz projektach doradczych brali udział HRowcy i menedżerowie z m.in.: Grupa Żabka, InPost, Allegro, KGHM, Grupa Lotos, Capgemnini, Arvato, Innogy, IBM, Carlsberg, Workservice, Polpharma, HCM Deck, Mbank, Pepco,Brainly, X-kom, Moneygram, Leroy Merlin, Agata Meble. Prelegent licznych branżowych konferencji (m.in. Kongres Kadry, HR Business Partner), autor artykułów branżowych oraz doświadczony trener i wykładowca akademicki (UJ, Akademia Leona Koźmińskiego, Krakowska Akademia, WSB).