Exit interview, który ma znaczenie. Jak prowadzić końcową rozmowę z odchodzącym pracownikiem?

Na podstawie doświadczeń ze środowiska start upowego - showroom.pl, Your KAYA oraz większych organizacji

Stare wyzwania, nowe podejście

Powiedzenie „nieważne, jak się zaczyna, lecz ważne, jak się kończy”, zyskuje na wartości, gdy mówimy o zakończeniu współpracy. Nie jest istotne, która ze stron zapoczątkowała ten ruch – pracownik odchodzi z naszej firmy, i co dalej? Pozostawi swoje biurko (a czasem nie, bo może pracował tylko zdalnie), ciasto w kuchni, pożegnanie na komunikatorze oraz całą paletę emocji. Pozostawi także wspomnienie o sobie, a jego głowa przepełniona będzie pozytywnym bądź mniej  pozytywnym obrazem spotkania „na do widzenia”. W tym artykule dowiecie się jak zmieniło się podejście do spotkań exit interview.

Niektórzy twierdzą, że czas  pandemii na zawsze odcisnął piętno na gospodarce wielu państw. Nie jestem ekonomistką – nie mnie to oceniać. Jestem jednak przekonana, że ostatnie lata zapadną w pamięć wielu osobom, które straciły pracę, a także tym, którzy tej pracy innych pozbawili. Jako HR-owiec z kilkunastoletnim już doświadczeniem byłam świadkiem wielu, wielu zwolnień pracowników. Nie każde z tych zwolnień było uzasadnione. Nie każde było przeprowadzone w sposób ładny. Każde jednak zapadło głęboko w mojej pamięci, ponieważ nie jest to spotkanie łatwe, a wręcz budzące uczucia, o których trudno zapomnieć. 

Exit interview – czym jest oraz czy nadal warto GO przeprowadzać?

Organizacje (niezależnie od skali czy tempa wzrostu) coraz częściej skupiają się na tzw. employee lifecyrcle (cykl życia pracownika) jako na spójnym projekcie, na który składa się nie tylko świetny proces rekrutacyjny poparty superakcjami employerbrandingowymi, godny polecenia plan onboardingu czy rozwoju, lecz także tzw. offboarding, czyli kroki, które podejmowane są w momencie, gdy pracownik dobrowolnie (bądź nie) żegna się 
z organizacją. 

Dziś skupimy się właśnie na tej ostatniej części, a konkretnie na exit interview, czyli tz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy