Dołącz do czytelników
Brak wyników

Stare wyzwania, nowe podejście

15 grudnia 2017

NR 1 (Listopad 2017)

Rekrutacja IT w mediach społecznościowych. Jak robić to skutecznie?

0 1120

Pracownicy IT są na rynku rozchwytywani – otrzymują średnio aż 36 zaproszeń na rozmowy rekrutacyjne w ciągu roku1. Zanim jednak zdecydują się wziąć udział w procesie rekrutacyjnym, sprawdzają informacje o pracodawcy nawet w 16 kanałach, m.in. na Facebooku, Linkedinie, Instagramie. Wykorzystanie social mediów w rekrutacji nie jest więc przykładem kreatywności zespołu HR, ale świadomości zachowań kandydatów.
 

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak tworzyć komunikaty w mediach społecznościowych, aby zainteresować kandydatów?
  • Jak powinno wyglądać skuteczne ogłoszenie rekrutacyjne na stanowisko IT w social media?
  • Jak komunikować poprzez media społecznościowe employee value proposition?

 

POLECAMY

Media społecznościowe narzucają firmom i markom z nich korzystającym swój wyjątkowy styl komunikacji. Warto zdać sobie sprawę, że tak naprawdę jego twórcami są użytkownicy konkretnych serwisów. Aby skutecznie komunikować się z kandydatami, musimy najpierw zdobyć jak najwięcej informacji o nich samych. Pomocna jest tutaj praca na personach i szczegółowe zbieranie informacji na temat potrzeb, oczekiwań i planów kandydatów. Warto jednak cały czas poszukiwać tzw. insightów, które odpowiedzialne są za komunikacyjną magię.

Zdobywając insighty na temat naszych kandydatów, łatwiej jest nam odpowiedzieć na pytania:

  • Co robią zawodowo? Co robią prywatnie?
  • Jakie są ich plany zawodowe?
  • Co zawodowo i prywatnie ich cieszy, a co frustruje?
  • Jakie są ich priorytety zawodowe i prywatne?
  • Jakie jest ich hobby? Co robią w wolnym czasie? Jak odstresowują się po pracy?

Insight to informacje na temat naszych kandydatów, które dla nich są tak oczywiste, że często nawet nie chce im się o nich mówić. Dobry insight powinien zaskakiwać swoją prostotą i trafnością. Nie ma w nim nic skomplikowanego. To samo sedno, które tak trudno jest ubrać w słowa.

 

To właśnie dzięki insightom powstała choćby hitowa już seria filmów employer brandingowych na YouTube marki Intel „Our…”. Firma pokazuje w dość nieoczywisty sposób swoje projekty, ludzi czy benefity, które są atrakcyjne tylko dla pracowników Intela (//bit.ly/2iTKQvO).

Sprawdź, jaką drogę pokonują kandydaci

Kolejny krok to zbadanie doświadczeń kandydatów, czyli analiza procesu candidate experience i określenie punktów, w których kandydaci stykają się z marką pracodawcy w mediach społecznościowych. Efektem tej pracy będzie candidate journey map. Warto pamiętać, że punktów styku kandydata z pracodawcą może być nawet kilkaset. Na przykład jeśli patrzymy na najpopularniejszy dziś serwis społecznościowy w Polsce – Facebook, musimy rozbić go na różne elementy – fan stronę pracodawcy, wall użytkownika, na którym może pytać swoich znajomych o konkretną firmę lub prosić o polecenia wartościowych pracodawców, to również tematyczne grupy (np. grupa „Praca w IT dla Stażystów i Juniorów (IT Jobs for Intern/Junior)” zrzesza na Facebooku prawie 6 tys. osób i publikowane są na niej cztery posty dziennie) czy facebookowy komunikator, czyli Messenger.

Warto pamiętać, że punkty styku mogą zmieniać się w zależności od specjalizacji, doświadczenia i prywatnych zainteresowań kandydatów.

Stwórz spójny przekaz

Aby odnieść sukces, musisz być pewny, że niezależnie od momentu i miejsca, w którym kandydat natknie się na Twoją firmę czy konkretną ofertę, zawsze otrzyma ten sam przekaz w jasny sposób komunikujący employee value proposition, które jest niczym innym jak odpowiedzią na pytanie „Dlaczego warto pracować w tej firmie?”.

Po pierwsze: przyciągnij uwagę

Uda Ci się to zrobić dzięki odpowiednio targetowanym kampaniom wizerunkowym w mediach społecznościowych i bieżącej komunikacji z fanami firmy. Nie bój się pokazywać biurowej codzienności, informuj o wydarzeniach ważnych z punktu widzenia pracowników i kandydatów (wyjazdy integracyjne oraz udział w konferencjach branżowych), pokazuj pracowników-ambasadorów marki, a przede wszystkim wchodź w dialog z użytkownikami.

Po drugie: zatrzymaj treściami

Przyciągnięcie uwagi to jedno. Sztuką jest zatrzymanie kandydata w social mediowych kanałach firmy na dłużej. Nie uda się tego zrobić bez wartościowych treści – raportów, webinarów, spotkań live, wydarzeń na żywo, promowanych w mediach społecznościowych.

Po trzecie: rekrutuj

Media społecznościowe dają nieustającą możliwość interakcji z użytkownikami. Każdy post, zdjęcia czy film wideo budzi emocje użytkowników. Monitoruj je i reaguj na bieżąco. Jeśli wśród swoich fanów na Twitterze czy Instagramie widzisz potencjalnego kandydata – nie bój się do niego odezwać. Wykorzystaj każdą możliwość, aby zainteresować kandydata, publikując oferty pracy w mediach społecznościowych. Zamiast wrzucać suche linki, już w tytule i nagłówku pokaż pracownikom swoje przewagi rynkowe.

Ogłoszenie firmy Netguru jest dobrym przykładem tego, jak prezentować oferty, już na wstępie odpowiadając na główne pytania kłębiące się w głowie kandydatów:

  • Jakie są korzyści z pracy dla Netguru?
  • Kogo konkretnie szuka? Informacje o stanowisku + wynagrodzeniu (tej informacji brakuje 55% kandydatów – wynika z badania Goldenline)
  • Jakie są kluczowe wymagania?

Grupy IT na facebooku, które warto śledzić

  • Praca w IT dla Stażystów i Juniorów (IT Jobs for Intern/Junior) – 5900 członków
  • Praca w IT (Jobs in IT) – 10 000 członków
  • Programista polecony poszukiwany – 12 000 członków
  • Programista 10K – 3000 członków

8 rodzajów postów, które powinny się znaleźć na profilach pracodawców:

  1. Wysokiej jakości zdjęcia
  2. Zrzuty ekranów
  3. Infografiki
  4. Zdjęcia prawdziwych pracowników
  5. Zdjęcia wnętrz biur
  6. Oryginalne projekty
  7. Cytaty
  8. Krótkie formaty wideo
     

Po czwarte: monitoruj

To bardzo ważne, by w kontekście mediów społecznościowych nie ograniczać się wyłącznie do własnych kanałów, ale patrzeć na nie bardzo szeroko. Jest to możliwe m.in. dzięki narzędziom do monitoringu sieci. Dzięki odpowiedniemu doborowi słów kluczowych firma może wyławiać z sieci kandyda...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy