Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia i rozwój

4 czerwca 2020

DODATEK NR (Maj 2020)

Employer Branding w czasie pandemii

43

Ostatni kwartał zatrząsł (i tak dynamicznym) światem Employer Brandingu. Pandemia wybuchając w zasadzie u szczytu wiosennego sezonu, stanęła na drodze niejednej skrzętnie zaplanowanej kampanii, odmieniając sposób prowadzenia działań zarówno kierowanych na zewnątrz, jak i do wewnątrz organizacji. Czy to koniec Employer Brandingu? Zdecydowanie nie. Jest to jednak czas intensywnej weryfikacji autentyczności budowanych przez lata przekazów oraz aktualności używanych kanałów.

Czas Agile Employer Branding?

Agile coraz śmielej wchodzi do świata HR. 
Zainspirowani pracą zespołów programistycznych, HR-owcy dostrzegają potencjał w zwinności, transformując pracę poszczególnych zespołów, a nawet całych działów. Dotychczas o Agile’u w Employer Brandingu wiele się nie mówiło. Aktualna sytuacja zmienia jednak sposób działania wielu specjalistów od EB o 180 stopni. A w tak zmiennym środowisku Agile sprawdza się idealnie. Jak szukać nawiązań do zwinności w aktualnych działaniach? Najprościej sięgnąć do korzeni, czyli do Agile Manifesto.
Dokument1 z 2001 roku zakładał:

  • ludzie i interakcje ponad procesy i narzędzia,
  • działające oprogramowanie ponad obszerną dokumentację,
  • współpraca z klientem ponad negocjacje umów,
  • reagowanie na zmiany ponad realizację założonego planu.

Jak to się ma do Employer brandingu w czasie pandemii?

Nie trzeba dużo szukać, aby w Agile Manifesto znaleźć analogię i inspirację do działań EB. Planując działania wiosenne, nikt nie spodziewał się, że większość z nich nie będzie miała szansy zostać zrealizowana. Budżety zostały zatwierdzone, Key Visuale zaakceptowane, plan eventów przygotowany. Pandemia zweryfikowała plany i sprawiła, że pracodawcy z dnia na dzień musieli zmienić kanały komunikacji.
Meet up techniczny w siedzibie firmy? Dlaczego nie zrobić go online? Targi pracy na uczelni? A może w zamian czat z pracodawcą na komunikatorze? Choć jeszcze kilka miesięcy temu perspektywa zmian w założonym planie wydawać się mogła niemożliwa do zrealizowania, w praktyce zwinne podejście do zmieniających się okoliczności pozwoliło organizacjom na osiągnięcie celu. 
Ostatnie miesiące to okres, kiedy brak jest czasu na energochłonne, ciągnące się w nieskończoność procedury przetargowe – nowe narzędzia potrzebne są „na już”. Mają spełniać konkretne potrzeby i, jak się okazuje, wiele firm prowadzi krótsze niż dotychczas wdrożenia. Z sukcesem. 
Pandemia wymusza też niejednokrotnie zmiany w komunikacji – bezprecedensowa sytuacja spowodowała, że brak wielu procesów regulujących szybko zmieniającą się rzeczywistość. Co robią zatem pracodawcy? Skłaniają się ku potrzebom pracowników i kandydatów, do nich dostosowując swoje działania (np. projektując nowy proces rekrutacji).
Agile’owe podejście sprawdzi się dobrze nie tylko w zespołach programistycznych czy podczas pracy zespołów rekrutacji. To świetne rozwiązanie dla obszaru Employer Brandingu, które sprawdzi się również po okresie wyzwań, w jakim aktualnie jesteśmy.

Czas Social Mediów w Employer Brandingu?

Social Media w EB to oczywiście nic nowego. 
Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram, TikTok, Snapchat… Większość pracodawców posiada swoje profile przynajmniej na jednej z wymienionych platform. Aktualna sytuacja spowodowała intensyfikację działań firm w mediach społecznościowych, które przenoszą do sieci interakcje prowadzone zwykle w świecie offline’owym. Pracodawcy więcej postują, pokazując zdalne miejsca pracy czy radząc, jak efektywnie pracować z domu. Znacznie więcej zobaczyć możemy materiałów wideo (do 2022 roku 82% wszystkich treści w internecie ma stanowić wideo2) nagrywanych przez pracowników, którzy opowiadają o pracy czy procesie rekrutacji w ich organizacji. Pracodawcy chcą dotrzeć do kandydatów, którzy, nierzadko na home office, więcej czasu spędzają w SM. Dlatego nie tylko publikują więcej. Próbują też nowych form komunikacji.
Pojawiły się nowe konta o EB-owym contencie na Instagramie, coraz więcej firm decyduje się na używanie popularnego instagramowego formatu, jakim są Instagram Stories, gdzie podczas krótkich wideo pojawia się możliwość bezpośredniej interakcji z kandydatami. Na ten ruch zdecydowało się na przykład Allegro, zadając odbiorcom pytania z zakresu stanowisk w firmie. Na wirtualną sesję zadawania pytań na Stories postawiło PZU, rozwiewając dzięki temu formatowi ewentualne wątpliwości dotyczące programu stażowego. Instagram, dzięki Stories pozwala użytkownikom zaangażować się w działanie również poprzez quizy czy wyrażanie swojego zdania na skali. A najważniejsze – obserwujący naprawdę się angażują!

Czas digitalizacji w Employer Brandingu?

Digitalizacja w Employer Brandingu nie jest rewolucją. To przykład systematycznych działań, których z roku na rok przybywa. Ostatnie wydarzenia jednak bardzo mocno przyspieszyły proces, który do tej pory szedł swoim własnym tempem. Dlaczego? Ponieważ pracodawcy nie mają innego wyjścia i muszą przenieść swoje działania do online’u. Obok klasycznych już dyżurów rekrutacyjnych na Messengerze (tutaj prekursorem, który z powodzeniem dalej stosuje to rozwiązanie jest Capgemini) pojawiły się… dyżury dla pracowników. 
Getinge wprowadziło dla osób pracujących w firmie HR-owe dyżury na WhatsApp. Szybko, łatwo i bez bezpośredniego kontaktu, co jest obecnie tak ważne. Powszechne stały się webinary, które zastąpiły meet upy i konferencje. Online’owa forma (oprócz wiadomych aktualnie korzyści), pozwala zaprosić na wydarzenie większą liczbę osób z różnych miast. Dodatkowo prelegentem może być pracownik mieszkający w dowolnym miejscu. Brak konieczności przejazdów, to nie tylko oszczędność czasu, ale też możliwość szerszego dotarcia. To również znaczące zmniejszenie śladu węglowego organizacji. Na cykl webinarów organizowanych przez PwC ponad 1000 osób kliknęło button „zainteresowany/na”.
Nie tylko meet upy przeniesiono do sieci. Obserwujmy powrót online’owych targów pracy, które, kiedyś popularne, straciły z czasem na znaczeniu. Na targi pracy online zdecydowali się m.in. Career Expo czy Fundacja Academic Partners organizująca Targi Pracy IT Online. 

Czas komunikacji w Employer Brandingu?

Czas kryzysów i wyzwań mocno weryfikuje nawet najbardziej starannie przygotowane strategie wizerunkowe. Temat, który jest aktualnie na ustach (i social mediowych wallach) wszystkich – to temat komunikacji w trudnym okresie, w tym ko...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy