Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia i rozwój

1 kwietnia 2020

Digitalizacja rynku pracy, czyli jak przenieść dotychczasowe działania do świata online?

154

Pandemia koronawirusa zainicjowała niespodziewane zmiany rynku pracy. Z dnia na dzień, większość pracodawców została zmuszona do przejścia w tryb całkowicie zdalnej pracy. Tradycyjne metody i rozwiązania, które dotychczas działały, są nie do zrealizowania w obecnej rzeczywistości, albo mówiąc wprost - przestały istnieć. Rozmowy rekrutacyjne face-to-face, onboarding, szkolenia pracowników, konferencje - wszystko to musi zostać przeniesione do świata online. W związku z tym konieczne jest wdrożenie natychmiast nowych narzędzi, które umożliwią firmom dalsze sprawne funkcjonowanie.

Z jakich rozwiązań skorzystać tu i teraz, jeśli do tej pory wdrożenie pracy zdalnej i digitalizacja rekrutacji miały niższy priorytet?

POLECAMY

Poszukiwanie pracownika i employer branding online

Nagły wybuch epidemii spowodował, że targi pracy, warsztaty ze studentami na uczelniach i wszystkie inne masowe spotkania zostały odwołane. To duży cios dla wielu firm - przecież właśnie w tym czasie przygotowywały się do masowych rekrutacji na praktyki i staże letnie! Jak wiadomo, przyciągnięcie kandydatów z młodego pokolenia wymaga nie tylko odpowiedniej promocji marki, ale też dostarczenia rzeczywistej wartości w postaci wiedzy. Jak połączyć te dwa cele? Zorganizuj wydarzenia online w formie webinarów lub wirtualnych spotkań i warsztatów.

Webinary to powszechne rozwiązanie o wciąż niewykorzystanym potencjale przenoszenia wykładów do online’u. Ich ograniczeniem w porównaniu ze spotkaniami w realnym świecie jest brak możliwości interakcji z użytkownikami, którzy mogą porozmawiać z prowadzącym wyłącznie poprzez czat. Taki format sprawdzi się świetnie w przypadku wydarzeń, które są nakierowane głównie na przekazywanie wiedzy odbiorcom - jak wykłady. Godne uwagi narzędzia do ich prowadzenia to m.in. Livestorm, LiveWebinar, czy ClickMeeting.

Rozszerzoną wersję webinarów stanowią wirtualne spotkania i warsztaty - umożliwia to np. Remo. Największy atut tego formatu? Oprócz wysłuchania prelekcji uczestnicy mogą zasiąść przy wirtualnych „stolikach”, zaangażować się w dyskusję i porozmawiać przy użyciu kamery i mikrofonu. Niemal tak jak podczas spotkania „na żywo”.

Wydarzenia online oprócz tego, że pomogą zastąpić odwołane spotkania z kandydatami, oferują również liczne dodatkowe korzyści, które zaprocentują w przyszłości:

  • Możliwość nagrania - każde wirtualne spotkanie można udokumentować i odtworzyć w dowolnym momencie - na przykład przez osoby, które nie mogły wziąć udziału. Treść można utrwalić i przekazać dalej bez ponoszenia dodatkowych kosztów na realizację.
  • Dotarcie do zamierzonej grupy docelowej - w przeciwieństwie do targów pracy, działając online znacznie łatwiej o segmentację odbiorców. Dzięki temu możemy zgromadzić na spotkaniu wyłącznie kandydatów o określonym profilu.
  • W wydarzeniu bierze udział jeden pracodawca - uwaga potencjalnych kandydatów nie jest rozproszona przez inne oferty. Dzięki temu twoja firma łatwiej zostanie zapamiętana, a kandydat dowie się o tobie więcej.
  • Uproszczona logistyka - jedyne co musisz zapewnić to dobre połączenie z Internetem oraz przestrzeń, w której w spokoju można poprowadzić konferencję.
  • Niższy koszt - organizacja wirtualnego wydarzenia wymaga mniejszego nakładu środków

Rekrutacja online - to nie tylko narzędzia

W związku z epidemią koronawirusa część firm zdecydowała się całkowicie wstrzymać swoje procesy rekrutacyjne. Inne natomiast z branż takich jak BPO/SSC, czy IT, rekrutują jeszcze intensywniej by zaadresować zintensyfikowane potrzeby rynku. Niestety - rekrutacja 100% online nie była do tej pory powszechnie stosowana. Przeważająca większość procesów rekrutacyjnych na rynku uwzględniała spotkanie w biurze. Według raportu Talent Place „Praca zdalna 2019. Przywilej czy nadchodzący standard?” aż 41% badanych organizacji deklarowało, że spotkanie fizyczne w biurze to efektywny sposób weryfikacji kandydatów.

Jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości i rekrutować pracowników online? Wszystkie rozmowy rekrutacyjne obecnie już odbywają się telefonicznie lub za pomocą takich narzędzi jak Zoom, czy Google Hangouts. To nie narzędzia są w tej sytuacji problemem - rozmowę rekrutacyjną można teoretycznie przeprowadzić przez Facebook Messenger. To nad czym powinniśmy się pochylić to sposób weryfikacji kompetencji pracowników.

„Podczas rozmowy na żywo z kandydatem, oprócz pytania o kwalifikacje możemy zaobserwować całe spektrum reakcji i zachowań. Nieraz właśnie to pozwoli nam podjąć ostateczną decyzję o zatrudnieniu. W przypadku rozmowy wideo z kandydatem znacznie trudniej nam wyczuć nastawienie, czy motywację kandydata. Co należy zrobić? Wprowadzić w proces rekrutacyjny odpowiednie pytania behawioralne - będą one weryfikować zarówno kompetencje charakterystyczne dla danego stanowiska jak i dopasowanie do kultury organizacji czy zespołu, do którego ma dołączyć nowy pracownik. To pomoże nam zweryfikować aspekty, które zwykle oceniamy podczas rozmowy na żywo, a które nie są tak łatwo zauważalne i oczywiste podczas kontaktu online” mówi Aleksandra Kubik, HR & Community Manager w Talent Place.

Onboarding online i zarządzanie wiedzą

Udało Ci się przenieść do sieci proces rekrutacji. Po jego zakończeniu przychodzi czas na onboarding nowego pracownika - ale jak go skutecznie przeprowadzić „na odległość”? Przecież  nowy członek zespołu musi otrzymać wszystkie niezbędne informacje i był w stanie przygotować się do pracy!

Z rozwiązaniem przychodzą platformy e-learningowe. Pozwalają one na utrzymanie płynności w przeprowadzaniu szkoleń czy procesu wdrażania nowych pracowników. Wystarczy, że zgromadzimy materiały niezbędne dla nowego pracownika w jednym miejscu, a gotowe rozwiązanie pozwoli nam zautomatyzować cały proces. Korzystanie z tego typu narzędzi pozwala nie tylko na zbudowanie łatwo dostępnej bazy wiedzy o organizacji. Jest to również rozwiązanie pozwalające na monitoring wdrożenia i weryfikację informacji zdobywanych przez pracownika - można do tego wykorzystać np. wbudowane narzędzie do tworzenia quizów. Oczywiście - oprócz automatyzacji onboardingu, konieczny jest stały kontakt z nowym pracownikiem oraz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy