Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia i rozwój

3 kwietnia 2020

DODATEK NR (Marzec 2020)

Czasu wolnego nie kupisz, ale możesz go lepiej zagospodarować
Jak wspierać pracowników w dbaniu o wypoczynek w bezpiecznej przestrzeni online?

127

Temat benefitów pracowniczych jest znany chyba każdemu pracodawcy. Firmy prześcigają się dziś w oferowaniu najlepszych game roomów, dostarczaniu najsmaczniejszych owoców sezonowych, tworzeniu najwygodniejszych miejsc wypoczynku z hamakami i fotelami czy masowaniu karku przez najlepiej wykwalifikowanych fizjoterapeutów. O karcie sportowej czy ubezpieczeniu medycznym w zasadzie się już nie wspomina, bo dziś to standard, o który kandydaci nie pytają, a pracodawca, który go nie dostarcza, może liczyć co najwyżej na reakcję „Ale jak to? Nie ma darmowej opieki lekarskiej?”.
I nie ma w tym nic złego. Świadczenia pozapłacowe są na pewno formą dbałości o pracowników i dobrze świadczą o pracodawcy – szczególnie jeśli ich oferta odpowiada na zapotrzebowanie zespołu. To ostatnie jest w zasadzie kluczowe, bo po co mi bonusy, z których nie chcę lub nie mogę korzystać. Ich wartość wówczas maleje do zera, a już na pewno nie spełniają swej podstawowej funkcji, a więc nie motywują. Jednak czy tworząc w firmach kafeterię benefitów, ktokolwiek zastanawia się nad tym, że większość z nich wymaga… kontaktu z drugim człowiekiem. No tak… idąc na siłownię na pewno spotkam we wspólnej przestrzeni innych ćwiczących. Sięgając po owoc w firmowej kuchni, zamienię słowo z kolegą z innego działu. Biorąc udział w koncercie, oglądając spektakl czy korzystając z dofinansowania do wypoczynku, będę mieć fizycznie wokół siebie innych ludzi. Jak dobrze to wiedzieć! Wszak człowiek to istota społeczna i niezależnie od naszego poziomu ekstra czy introwertyzmu każdy potrzebuje kontaktu z innymi.

POLECAMY


Perspektywa jednak zmienia się diametralnie, gdy tej możliwości kontaktu z innymi zostajemy nagle pozbawieni. Daleko szukać nie trzeba – stan zagrożenia epidemicznego ogłoszony niedawno przez polski rząd w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa spowodował, że na nowo zaczęliśmy definiować pojęcie czasu wolnego. Nagle okazało się, że formy rozrywki na co dzień dla nas dostępne stają pod znakiem zapytania, ponieważ nie mamy pewności, czy są wystarczająco bezpieczne. Do tego rozpowszechniający się po sieci w ogromnym tempie #zostańwdomu (na samym Instagramie został użyty ponad 100 000 razy!) sugeruje, że spotkania towarzyskie i inne formy spędzania czasu wolnego z innymi warto przełożyć na kiedy indziej. Przejście w tryb pracy home office, zmniejszenie częstotliwości podróżowania oraz zwykła ludzka troska nie tylko o włas-
ne, ale i cudze zdrowie spowodowała, że nagle możemy odpoczywać dłużej niż zazwyczaj. Pojawia się tylko jeden problem – to jak ten czas wolny zagospodarować, skoro przebywanie w skupiskach ludzi nie jest rekomendowane, a kina, teatry, galerie handlowe, restauracje czy siłownie zawiesiły na chwilę swoją działalność? 


Świat rzeczywisty zaczyna zastępować nam świat online. W naturalny sposób poszukujemy rozrywki, która nie wymaga kontaktu z innymi, a przynajmniej nie w tym fizycznym wydaniu. W mediach społecznościowych pojawiają się pomysły na to, co można robić, nie wychodząc z domu. Na zdjęciach królują przede wszystkim: wspólne gotowanie z rodziną, ćwiczenia fizyczne, zadbanie o rozwój osobisty i nieśmiertelne czytanie książek! Użytkownicy internetu rekomendują sobie nawzajem najlepsze na ten czas tytuły, chwalą się listą autorów, których dzieła zawsze chcieli przeczytać, ale nigdy nie było na to czasu, otrzepują z kurzu książki, które zakupili kilka miesięcy temu i w końcu mogą w domowym zaciszu skupić się na ich lekturze. Większość internautów mówi – wykorzystajmy ten czas mądrze! Zadbajmy o siebie i bliskich, nauczmy się czegoś nowego, pielęgnujmy swoje zainteresowania lub odkryjmy nowe, które później będziemy mogli kontynuować. To pokazuje, że aspekt kulturalny i rozwojowy ma dla nas ogromne znaczenie, a świat online to nie tylko pożeracz czasu, ale również źródło inspiracji i treści dobrej jakości.
A jaki jest związek pomiędzy tym wszystkim a pracodawcami i oferowanymi przez nich świadczeniami pozapłacowymi? Ogromny, ponieważ okazuje się, że dla działów HR obecna sytuacja może stać się punktem wyjścia do refleksji na temat tego, na ile udostępnione pracownikom benefity umożliwiają im spędzanie czasu wolnego w sposób atrakcyjny, a zarazem bezpieczny i jakościowo treściwy. Czy otwierając kafeterię bonusów, pracownik może skorzystać z opcji, dzięki którym bez wychodzenia z domu będzie mieć dostęp do rozrywki, ale takiej, która jest powiązana z jego zainteresowaniami, a eksplorowanie jej jest możliwe w zasadzie w dowolnym momencie i miejscu oraz przy wykorzystaniu ogólnie dostępnych narzędzi takich jak internet, komputer czy telefon? Na ile dostępne dla pracownika benefity sprawiają, że ma on poczucie dobrze zainwestowanego czasu wolnego? Jak bardzo świadczenia te umożliwiają pracownikowi realizację jego pasji? I jeszcze jedno, obecnie niezwykle ważne – czy nagłe przejście w tryb pracy home office nie odcina pracownika od dostępu do atrakcji, które co prawda pracodawca nadal oferuje, ale jedynie w biurze?
Biorąc pod uwagę powyższe, na znaczeniu zaczynają zyskiwać nie tyle benefity dostępne fizycznie, np. w siedzibie firmy, ale e-produkty, których dostępność nie jest ograniczona ani miejscem, ani czasem. Do skorzystania z nich potrzebuję jedynie dostępu do internetu oraz urządzenia typu telefon, tablet lub komputer. Jeśli nie chcę lub nie mogę wychodzić z domu, dokonuję zakupu online. Jeśli nie chcę płacić kurierowi gotówką, realizuję płatność przelewem, kartą lub Blikiem. Jeśli wolę sam odebrać przesyłkę, idę do paczkomatu. W czasach pandemii okazuje się, że takie rozwiązanie niejednemu z nas może uratować zdrowie i ułatwić stosowanie się do ogólnokrajowych zaleceń.
Ciekawe rozwiązania oferuje w tej materii Empik, który wprowadził jakiś czas temu na rynek e-produkty takie jak Empik Premium i Empik GO. Pierwszy daje użytkownikowi pakiet korzyści takich jak rabaty na zakupy w sklepach stacjonarnych i sklepie online, niższe ceny na bilety w sieci kin Helios, darmową dostawę czy dostęp za free do wybranych audiobooków i ebooków. Drugi natomiast to mobilna aplikacja będąca jednocześnie czytnikiem ebooków i odtwarzaczem audiobooków, przy czym dostępne w nim tytuły są atrakcyjne nie tylko dla dorosłych, ale i dla dzieci, dlatego radość odczują rodzice pociech, które zmagają się obecnie z czytaniem lektur szkolnych. Mając dostęp do któregoś z tych produktów jako benefitu pozapłacowego, niejeden pracownik odczułby ulgę, nie musząc wychodzić aktualnie z domu, aby zakupić swojemu dziecku ulubioną książkę lub móc skorzystać z rekomendacji znajomego z Facebooka dotyczącej tego, co warto przeczytać, zostając przez weekend w domu.
Nie bez znaczenia jest też fakt, że z roku na rok rośnie liczba osób wybierających książkę dostępną online zamiast książki papierowej. Co piąta osoba słuchająca audiobooków w Polsce (21%) wskazuje, że sięga po nie przynajmniej raz w miesiącu. Równie chętnie wybieramy e-booki (23%)1. To pokazuje, że udostępnienie pracownikom tego typu benefitu to świetny sposób, aby trafić w ich potrzeby i zainteresowania. Dodatkowo, jest to dobra alternatywa dla firmowych biblioteczek, które co prawda nierzadko są wypełnione po brzegi, jednak korzystanie z nich nadal wymaga bycia na miejscu w siedzibie pracodawcy, a tytuły dotyczą zazwyczaj obszarów wyłącznie zawodowych. Na lekką i przyjemną w odbiorze książkę raczej trudno w nich natrafić. Pracodawca, który decyduje się na włączenie w pakiet świadczeń pozapłacowych dostępu do katalogu audiobooków i ebooków wysyła swoim pracownikom klarowny komunikat: „Zależy mi na Twoim rozwoju osobistym. Chcę, żebyś miał dostęp do tych treści, które cię faktycznie interesują. Dziś możesz mieć ochotę na naukę języków obcych, jutro na szwedzki kryminał, a w przyszłym tygodniu twoją uwagę być może przyciągnie biografia znanego autora. To...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy