Budowanie dialogu międzypokoleniowego w BNP Paribas Bank Polska. Na przykładzie inicjatywy Tandem międzypokoleniowy

Trendy HR

W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu dialog międzypokoleniowy staje się coraz ważniejszy. Z jakiego powodu warto inwestować w budowanie dobrych relacji między osobami reprezentującymi różne grupy wiekowe – szczególnie w miejscu pracy? Jakie korzyści może przynieść taki dialog i jakich problemów pozwala uniknąć? Przyjrzyjmy się inicjatywom BNP Paribas Bank Polska, które promują współpracę i wzajemne zrozumienie między przedstawicielkami i przedstawicielami różnych pokoleń.

''Przez tysiąc lat przyszłość, podobnie jak przeszłość, stanowiła miejsce swojskie, gdzie łatwo było się zadomowić. Oglądany z lotu ptaka czas przypominał koło. W życiu kolejnych pokoleń nie wydarzało się nic istotnie nowego, wiedza dziedziczona po przodkach była zasobem bezcennym. (…) W pewnym momencie świat zaczął się zmieniać. Od tamtej pory robi się coraz szybciej, tak, że wyzwaniem staje się nie sama zmiana, lecz jej rosnące tempo" – Marcin Napiórkowski, Naprawić przyszłość.

Kontekst globalny – starzenie sie społeczeństwa

Jednym z najbardziej znaczących trendów demograficznych naszych czasów jest starzenie się społeczeństw. W Polsce grupa osób po pięćdziesiątce liczy już ponad 14 mln. A to stanowi prawie 40% populacji. Nie możemy ignorować tego faktu ze względu na ogromny potencjał tych osób.

Silver generation w liczbach 

Na podstawie raportów GUS z 30 czerwca 2020 r. oraz TGI Kantar styczeń – wrzesień 2020 r. wiemy, że 46% spośród osób powyżej 50 lat czuje się młodych duchem mimo upływającego czasu. Ponad 1/3 tych osób (33,2%) to osoby z wyższym wykształceniem i aż 35,9% spośród tej grupy wiekowej to przedsiębiorcy, specjaliści i osoby zajmujące stanowiska dyrektorskie oraz osoby aktywne zawodowo. Wśród tych osób aż 42% kieruje pracą innych. Charakterystyka tej grupy wskazuje, że osoby 50+ to najczęściej ludzie korzystający z uroków życia, cieszący się stabilną sytuacją zawodową i rodzinną. Mają czas na rozwój zawodowy i osobisty. Wykazują lojalność wobec pracodawcy i przy tym potrzebują docenienia i możliwości rozwoju kariery.

Pokolenie Z 

Po drugiej stronie kontinuum wiekowego spotkamy pokolenie Z, wychowujące się wraz z rozwojem nowych technologii oraz ze wzrastaniem społecznej świadomości. Pokolenie stawiające od niedawna swoje pierwsze kroki na rynku pracy, uczące się odpowiedzialności, zdobywające umiejętności i wiedzę. Pokolenie, które już zasłynęło z jasnego stawiania granic i wybierania komfortu zarówno psychicznego, jak i fizycznego. 
To pokazuje, jak bardzo różnorodne i pełne wyzwań mogą być miejsca, gdzie różne pokolenia mają możliwość przedstawienia swoich poglądów i wartości, co ma ogromny wpływ na organizacje, w jakich pracują. 

WAŻNE

Ta różnorodność generacyjna powoduje prawdziwy tygiel pokoleniowy przekładający się na wiele obszarów w organizacjach. Inkluzja i integracja zespołów wielopokoleniowych stanowi prawdziwe wyzwanie dla liderek i liderów oraz działów HR. 


Niestety, w parze z ciekawostkami na temat każdego pokolenia idą również krzywdzące stereotypy, co niekiedy powoduje trudności w porozumieniu się obu stron stojących po dwóch stronach barykady zbudowanej z wzajemnych uprzedzeń, osądów, obaw. 

Kogo spotkamy w miejscu pracy? Różne pokolenia w pracy

Mimo że tak wiele już zostało napisane na temat charakterystyk poszczególnych pokoleń, warto przypomnieć sobie najważniejsze cechy każdego z nich. 

  1. Pokolenie baby boomers – osoby urodzone w latach 1946–1964 (za: Encyklopedia zarządzania) to pokolenie powojennego wyżu demograficznego. Osoby z tego pokolenia wychowywały się w tradycyjnym podejściu do pracy i rodziny, stąd ich poszanowanie wobec autorytetów. Ludzie z tego pokolenia dorastali w czasach, gdy w przedsiębiorstwach panowała hierarchia, a na awans pracowało się kilkanaście lub kilkadziesiąt lat, wspinając się po kolejnych szczeblach kariery. Osoby z tego pokolenia sukcesywnie, ciężką pracą dochodziły do sukcesów osobistych i zawodowych. Dla tego pokolenia dużą wartością jest stabilizacja, dlatego też mówi się o tym pokoleniu, mocno generalizując, że jest to pokolenie „nielubiące zmian”.
  2. Pokolenie X, urodzeni w latach 1965–1980, to generacja urodzona lub dorastająca w latach kryzysu gospodarczego lat 70. Ci z tego pokolenia, którzy wkraczali w życie zawodowe w latach 90. mogli doświadczać zmian transformacyjnych zachodzących w ówczesnej Polsce i korzystać z wolnego już rynku. Niemal od początku ich życie zawodowe było nacechowane licznymi zmianami, możliwością rozwoju, wieloma szansami, ale też dużym tempem pracy, częstymi nadgodzinami i wysoko stawianą poprzeczką w życiu zawodowym. Dla osób z tego pokolenia praca jest bardzo ważna, to priorytet, wartość – praca je definiuje. To pokolenie uważa się za terminowe, efektywne, ale też  mocno przepracowane.
  3. Pokolenie Y to słynni millenialsi, dorastający na przełomie wieków, w latach 90. i 2-tysięcznych. Wychowywani w erze konsumpcjonizmu, doskonale orientują się w nowinkach technologicznych. Y'kom przypisuje się elastyczność oraz mobilność zawodową, a przy tym cechuje ich mniejsza samodzielność i chęć przejmowania odpowiedzialności niż osobom reprezentującym pokolenie X. Uważa się, że hasłem tego pokolenia jest słynne zdanie: „pracować po to, aby żyć”, co wyraża potrzebę prostego życia, czasu na odpoczynek, czy na spotkanie z przyjaciółmi. Millenialsi dorastali w przekonaniu, „że mogą być, kim chcą, i że świat stoi przed nimi otworem”. Są to osoby otwarte, skracające dystans, nieprzywiązujące wagi do autorytetów. Wolą funkcjonować w strukturach poziomych, bardziej partnerskich relacjach niż w sztywnej strukturze. 
  4. Pokolenie Z to osoby urodzone po 2000 r. To pokolenie określane jest też w literaturze jako pokolenie C – od słów: connected, communicating czy always clicking. Przedstawiciele tego pokolenia mają wiele wspólnego z przedstawicielami pokolenia Y. To grupa współczesnej młodzieży i młodych dorosłych. To pokolenie, które wchodzi w życie zawodowe. 
     

Powyższe charakterystyki to generalne założenia dla danego pokolenia i tu warto bezwzględnie podkreślić, że preferencje, upodobania, sposoby myślenia i działania są przede wszystkim definiowane indywidualnie, a wiek jest tylko jednym z czynników wpływających na właściwości psychofizyczne każdej osoby.


Inicjatywy takie jak Wiek Agawy i Tandem międzypokoleniowy w BNP Paribas Bank Polska są przykładem, jak organizacje mogą promować współpracę i wzajemne zrozumienie między różnymi grupami wiekowymi
Źródło: Opracowanie własne.

Konflikt pokoleń w pracy

Temat kłopotów związanych z dobrą komunikacją międzypokoleniową przedstawia socjolog, trener komunikacji interpersonalnej i analityk relacji międzygeneracyjnych, prof. Tomasz Sobierajski, współautor książki Pokolenia. Jak uczyć się od siebie nawzajem. Przez bardzo długi czas mieliśmy zjawisko fetyszyzowania młodości – młodość była jeszcze do niedawna świetnym nośnikiem treści marketingowych. Osoby 50+ były mniej doceniane czy wręcz deprecjonowane.

„Zaleje nas srebrne tsunami” – taką narrację prowadzono w Polsce jeszcze niedawno, wieszcząc, że niebawem starszych osób będzie tak wiele, że trudno będzie je utrzymać. A ciężar związany z powyższym skupi się na młodych. Przyjęcie takiego punktu widzenia jest niezwykle krzywdzące i może powodować w konsekwencji wzrost bariery międzypokoleniowej. Z jednej strony mamy zuchwałą młodość, wchodzącą w dorosłe sfery, a z drugiej – broniącą się starość, niemającą nic do stracenia. Czy jest sposób na dobre wyjście z tej sytuacji? 

„W przeszłość błyskawicznie odchodzą mody, technologie, ale również wzorce relacji międzyludzkich, które wydawały się uniwersalne i niezmienne. (…) Coraz większego znaczenia nabiera w związku z tym napięcie między pokoleniami, gdyż każde z nich doświadcza innego świata niż poprzednicy i następcy” – Marcin Napiórkowski, Naprawić przyszłość.

Dialog międzypokoleniowy

Idąc za tą myślą i mając świadomość, że nie ma uniwersalnych relacji międzyludzkich, rozumiemy, jak ważny jest dialog międzypokoleniowy.

Przypomnijmy, iż współczesne organizacje stoją przed wyzwaniem ciągłych zmian i szybkiego rozwoju technologicznego. Firmy muszą być elastyczne, gotowe na adaptację i otwarte na nowe pomysły. W takim środowisku dialog międzypokoleniowy staje się kluczowy. Dlaczego? Ponieważ różne grupy wiekowe mają różne perspektywy, doświadczenia i umiejętności, które mogą się wzajemnie uzupełniać. Współpraca między pokoleniami pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb i oczekiwań pracowników, co przekłada się na skuteczniejsze działania i większą innowacyjność.

W ostatnich latach coraz większą popularność zdobywają inicjatywy związane z budowaniem dialogu międzypokoleniowego oraz tworzeniem środowiska inkluzywnego, w którym ludzie różnych generacji mogą współpracować i współtworzyć. Młodzi ludzie coraz częściej dostrzegają wartość doświadczenia i mądrości starszego pokolenia, a starsi z kolei chcą uczestniczyć w życiu społecznym i dzielić się swoją wiedzą oraz doświadczeniem z młodymi.

Stereotypy związane z wiekiem

Jedną z głównych przeszkód w budowaniu współpracy międzypokoleniowej są stereotypy związane z wiekiem. Często są one niesprawiedliwe i prowadzą do umniejszania potencjału danego pokolenia. Zjawisko ageizmu, czyli dyskryminacji ze względu na wiek, ma negatywny wpływ na relacje międzypokoleniowe i utrudnia budowanie środowiska inkluzywnego. 

Czym jest konflikt pokoleń?

Konflikt pokoleń to zjawisko, które polega na różnicach w wartościach, poglądach i oczekiwaniach między różnymi grupami wiekowymi. Może wynikać z braku zrozumienia i komunikacji między pokoleniami oraz niechęci do zaakceptowania odmiennych punktów widzenia. Ważne jest, aby budować dialog i kulturę szacunku wobec różnorodnych poglądów i doświadczeń, tak aby w efekcie tworzyć harmonijne relacje międzypokoleniowe.

Wprowadzenie dialogu międzypokoleniowego do organizacji może przynieść wiele korzyści:
  • Wzmacnia kulturę otwartości, szacunku i współpracy.
  • Wspiera atmosferę wzajemnego wsparcia oraz kształtuje kulturę wymiany wiedzy i doświadczeń.
  • Wzmacnia efektywność w zespołach.
  • Wpływa na wzrost elastyczności w zespołach.
  • Wzmacnia innowacyjność w budowanych rozwiązaniach biznesowych.
  • Wspiera przeciwdziałanie napięciom w zespole, wynikającym z różnic w stylu pracy, komunikacji czy wartośc.
  • Pozwala budować lepsze relacje i rozwiązania z klientami.

Inicjatywa Wiek Agawy

„Nie wierzę w wiek, wierzę w energię! Nie pozwól, by wiek dyktował, co możesz, a czego nie możesz robić” –  Tao Porchon-Lync, 94-letnia instruktorka jogi. 

BNP Paribas Bank Polska od lat stawia na budowanie dialogu międzypokoleniowego w swoich strukturach. Jedną z inicjatyw promujących współpracę między różnymi grupami wiekowymi jest sieć pracownicza Wiek Agawy, skupiająca społeczność pracowników(czek) 50+. Nazwa społeczności ma uzasadnienie. Agawa to roślina długożyjąca, kwitnąca raz na kilka lat, nawet w wieku 100 lat. Agawa jest zatem metaforą, w myśl której nigdy nie jest za późno na to, aby rozkwitnąć!

W ramach społeczności realizujemy szereg działań, takich jak warsztaty, szkolenia i spotkania integracyjne, które mają na celu stworzenie przestrzeni do wymiany doświadczeń i poglądów między pracownikami(czkami) różnych pokoleń. Dzięki Wiekowi Agawy osoby pracujące w BNP Paribas Bank Polska mają możliwość lepszego zrozumienia siebie nawzajem – swoich potrzeb, przekonań, wartości, co przekłada się na efektywniejszą współpracę i lepsze relacje w miejscu pracy.

Co mówią badania?

Wśród ponad 800 pracowników(czek) banku w wieku 50+ przeprowadziliśmy ankietę. Jej celem było rozpoznanie potrzeb oraz preferencji w grupie docelowej badania. 

  • PRACOWNICY(CZKI) 50+ SĄ ZADOWOLENI(E) Z PRACY i PRZY TYM CHCĄ SIĘ ROZWIJAĆ ZAWODOWO I POZA PRACĄ.
    Ponad 80% badanych odpowiedziało, że są zadowoleni ze swojej pracy. Blisko 60% chce nadal pracować w banku po osiągnięciu wieku emerytalnego. Deklarują , że lubią swoją pracę, chcą być aktywni zawodowo i w mniejszym stopniu determinują tę decyzję kwestie finansowe. Ponad połowa badanych deklaruje potrzebę dalszego rozwoju i chęć zmiany obecnego charakteru pracy.
  • PRACOWNICY(CZKI) 50+ CZUJĄ SIĘ DOBRZE TRAKTOWANI(E) PRZEZ BANK I PRZY TYM POTRZEBUJĄ DOCENIENIA ZA SWOJĄ PRACĘ.
    Poczucie dobrego traktowania deklaruje 70% badanych. Osoby, które czują się źle traktowane, wskazują na niezadowolenie dotyczące kwestii płacowych i brak odpowiedniego docenienia. Obecne benefity według połowy badanych są dostosowane do potrzeb pracowników 50+. Brakuje natomiast dostosowanej opieki medycznej i nagród jubileuszowych.
  • PRACOWNICY(CZKI) 50+ DOCENIAJĄ WARTOŚĆ WSPÓŁPRACY MIĘDZYPOKOLENIOWEJ.
    Ponad 80% badanych pozytywnie ocenia współpracę z młodszymi osobami. Nieliczni (około 15%) odczuwają, że są inaczej traktowani, np. mają poczucie, że są lekceważeni przez kolegów i koleżanki z powodu dojrzałego wieku. Połowa badanych chciałaby realizować się w roli mentora(-ki) dla młodszych współpracowników(-czek). 

Inicjatywa Tandem międzypokoleniowy

„Nie wojna pokoleń, ale mądra współpraca i budowanie połączeń” – Mapa Trendów infuture.institute na 2024 r.
Obserwując zmiany demograficzne oraz odwołując się do wyników wewnętrznych badań w zakresie różnic międzygeneracyjnych, zdiagnozowaliśmy potrzebę wzmocnienia dialogu oraz współpracy międzypokoleniowej w banku. W ten sposób narodził się program Tandem międzypokoleniowy. 

Pierwszym krokiem, poza powołaniem zespołu projektowego, było zapewnienie w organizacji wiedzy na temat współpracy międzygeneracyjnej i trendów w tym zakresie. Webinar na ten temat był pierwszym krokiem w kierunku budowania zaangażowania i zrozumienia istoty podejmowanych działań. 

Po kilku miesiącach przygotowań, 15 stycznia 2024 r., został przedstawiony Tandem międzypokoleniowy. Program wpisuje się w ważny społecznie trend przeciwdziałania rywalizacji międzypokoleniowej, wskazany na Mapie Trendów przez infuture.institute. Trend wskazuje narastające napięcia i konflikty, zwłaszcza między pokoleniami X i Y a pokoleniem Z.  

Ideą Tandemu międzypokoleniowego jest stworzenie wspólnej przestrzeni, umożliwiającej oddolne zaangażowanie się osób pracujących w banku oraz kreowanie networkingu międzygeneracyjnego. Program ma także za zadanie wzmocnić proces wymiany wiedzy i doświadczeń w organizacji, co w szerszej perspektywie oddziałuje na jakość i optymalizuje realizację zadań. Przyczynia się do tworzenia społeczności nie rywalizującej, a współpracującej.

Inicjatywa ta zakłada wspólną pracę w dwuosobowych zespołach (Tandemach) nad zadaniami biznesowymi, przydzielonymi przez przełożonych(ne). Uczestnicy(-czki) danego Tandemu na co dzień ze sobą współpracują, a w ramach programu otrzymują wsparcie w realizacji wybranego celu biznesowego, uzgodnionego z ich menedżerami(kami). A w ich pracy prawdziwym wzmocnieniem wysokiego poziomu realizacji celów jest międzygeneracyjność (różnica wieku w danym Tandemie to minimum 20 lat). 

Cały program dla jego uczestników i uczestniczek rozpoczął się od warsztatów kompetencji przyszłości i Design Thinking przeprowadzonych przez Think Tank Diversity Hub, którego celem było poszerzenie perspektywy grupy uczestników, pokazanie trendów, zatrzymanie się nad tematem przyszłości organizacji i rynku oraz spojrzenie na znane wyzwania biznesowe w nowy, kreatywny sposób. 


Tandem międzypokoleniowy spotkał się z uznaniem na rynku
Źródło: Opracowanie własne

Wsparcie dla liderów

Poza uczestnikami i uczestniczkami, wsparcie w ramach programu otrzymują także ich liderzy i liderki. Spotkania angażujące osoby zarządzające są też gwarancją na większy wpływ społeczny programu i przeciwdziałanie stereotypom związanym z wiekiem na każdym poziomie w organizacji. Jak bardzo jest to istotne i jaki ma zasięg w organizacji, świadczą wewnętrze dyskusje oraz zainteresowanie na platformie LinkedIn. To już nie tylko HR rozmawia na temat współpracy międzypokoleniowej i jej wpływu na biznes, ale inne struktury banku, w tym także związane obszarem R&D oraz obsługi klienta. 

Obecnie nasze tandemy pracują nad swoimi biznesowymi rozwiązaniami, przed nami spotkania z mentorami(-kami) programu [mentor(-ka) z banku i z Think Tanku Diversity Hub], a jesienią wielki finał – wspólne wypracowanie Manifestu Beyond Generations, zawierającego zasady współpracy międzypokoleniowej, czyli dobre praktyki wspierające wzajemny szacunek, dialog oraz efektywne działania.

Inicjatywa Tandem międzypokoleniowy spotkała się z dużym uznaniem na rynku i otrzymała Polską Nagrodę Różnorodności 2024.
Polskie Nagrody Różnorodności (Polish Diversity Awards 2024) to jedyne jak dotąd w Polsce wyróżnienia dla firm, organizacji i osób promujących idee różnorodności, równości i inkluzywności zarówno wewnątrz organizacji, jak i w otoczeniu biznesowym. 

W tym roku odbyła się druga edycja konkursu organizowanego przez redakcję „MyCompany Polska”, a inicjatywa Tandem międzypokoleniowy otrzymała nagrodę w kategorii „Wiek”. 

Co przed nami? 

Dialog międzypokoleniowy staje się coraz ważniejszy w biznesie, ponieważ pozwala na uniknięcie konfliktów, zwiększenie innowacyjności i efektywności działań oraz budowanie harmonijnych relacji w miejscu pracy. Inicjatywy takie jak Wiek Agawy i Tandem międzypokoleniowy w BNP Paribas Bank Polska są przykładem, jak organizacje mogą promować współpracę i wzajemne zrozumienie między różnymi grupami wiekowymi. Dlatego inwestowanie w budowanie dialogu międzypokoleniowego warto traktować jako kluczowy element strategii rozwoju organizacji w erze cyfrowej. 

Przypisy

    Kierowniczka ds. zarządzania danymi. W finansach pracuje blisko 30 lat, a w Banku BNP Paribas od 6. Z wykształcenia jest finansistką. Doświadczenie zawodowe zdobywała przede wszystkim w pracy projektowej. Ceni zaangażowanie i współpracę, podziwia odwagę. Lubi wyzwania i nowe doświadczenia, stąd zaangażowanie w dodatkowe aktywności. Jedną z nich jest praca na rzecz wieku. Współtworzy sieć pracowniczą Wiek Agawy w Bank BNP Paribas, której celem jest szerzenie świadomości o potencjale osób 50+ w miejscu pracy oraz budowanie dialogu międzypokoleniowego.

    HR Business Partnerka. Z obszarem HR jest związana od blisko 16 lat. Obecnie spełnia się w roli HRBP dla Bankowości Biznesowej i Detalicznej, wspierając liderki i liderów w rozwijaniu ich Zespołów. Ceni sobie udział w inicjatywach, których efekty mogą przysłużyć się całej organizacji. Różnorodność i włączanie są tym, co stanowi o kulturze i wartościach danej organizacji i co powinno być zawarte w jej DNA. Dlatego też współtworzenie Tandemu międzypokoleniowego daje jej ogromną satysfakcję i motywację do wszystkich działań realizowanych na co dzień.

    Menedżerka ds. Włączającej Kultury. W Banku BNP Paribas odpowiada za budowanie włączającej kultury. Promuje różnorodność, równość szans, w tym wspiera dialog międzypokoleniowy. W ramach inicjatywy Kobiety Zmieniające BNP Paribas odpowiada za programy rozwojowe i mentoringowe, w tym dwa flagowe projekty – Future UP oraz Women UP. Reprezentuje bank w Zespole DEI, w ramach Związku Banków Polskich. Pasjonuje się wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań. Kreuje wizje wykraczające poza schematy, nadając im strategiczną perspektywę.

    Koordynatorka Kobiet Zmieniających BNP Paribas. Jest studentką Europeistyki Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie poznaje złożoność integracji europejskiej i jej wpływ na społeczeństwa, w tym politykę równości. Zawodowo pełni funkcję koordynatorki Kobiet Zmieniających BNP Paribas – oddolnej inicjatywy sieci pracowniczej, z którą jest związana od trzech lat. Współpracuje w projektach dotyczących różnorodności, równości płci i kultury organizacyjnej. Promuje inicjatywy związane z międzypokoleniowością oraz dobrostanem. Pasjonuje się tworzeniem środowisk, w których można się rozwijać i czuć się docenianym.