Action Learning – metoda rozwoju skrojona na obecne czasy. Case study firmy PAYBACK

Kierunek rozwój

Przy obecnym tempie zmian na świecie potrzeba uczenia się i nabywania nowych umiejętności jest ważniejsza niż kiedykolwiek. Nie bez przyczyny nawyk skutecznego działania według Stephena R. Covey’a to „ostrzenie piły”, bo bez doskonalenia kompetencji nawet najlepszy menedżer traci z czasem skuteczność, podobnie jak opisany w przykładzie Covey’a piłujący drzewa drwal. Jednak w czasach kryzysu budżety szkoleniowo--rozwojowe są zmniejszone. A menedżerowie dysponują bardziej ograniczonym czasem na szkolenia.

Dlatego organizacje potrzebują nowych form rozwoju – łączących ze sobą wiele celów: efektywnych czasowo, praktycznych, adekwatnych do ich biznesowego kontekstu i jednocześnie spersonalizowanych, czyli umożliwiających naukę dopasowaną do potrzeb i celów indywidualnych pracowników. 
Wiele firm potrzebuje też odbudowywać relacje między pracownikami po to, aby wzmacniać x-funkcyjną współpracę i wymianę wiedzy oraz doświadczeń.
Na wyżej wymienione potrzeby doskonale odpowiada Action Learning – ustrukturyzowany proces grupowego rozwiązywania problemów biznesowych oraz głębokiego rozwoju, umożliwiający równolegle zespołowe oraz osobiste uczenie się z doświadczeń.

Action Learning wspiera rozwój przywództwa

Metoda Action Learning została wykorzystana jako element programu przywódczego w firmie PAYBACK w Polsce, w którym wzięło udział ponad 30 menedżerów, reprezentujących osiem działów w firmie, pracujących dla PAYBACK w czterech krajach.
Sesje Action Learning odbywały się między modułami warsztatowymi i miały formę 3,5-godzinnych spotkań w grupach 5–6-osobowych. Taka liczebność grupy jest ważna, aby zapewnić możliwość coachingu w grupie, uczenia się od siebie nawzajem i wymiany doświadczeń. Spotkania odbywały się w regularnych odstępach czasu, około 4 tygodnie po warsztatach, aby podtrzymać „momentum” i koncentrację na rozwoju i jednocześnie dać odpowiedni czas na przełożenie zaplanowanych na warsztatach działań na praktykę i naukę z własnych doświadczeń.  
Cały program przywódczy miał na celu wzmocnienie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    Doradca biznesowy, executive coach i moderator doświadczeń rozwojowych dla liderów i zespołów zarządzających. Od ponad 20 lat wspiera liderów w doskonaleniu przywództwa, skutecznej realizacji strategii biznesowej, budowaniu kultury organizacyjnej i tworzeniu środowiska sprzyjającego osiąganiu sukcesów przez ich ludzi i zespoły. Partner w firmie doradczej Fluent, członek Experiential Learning HUB. Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Katowicach oraz studiów podyplomowych w SWPiS. Certyfikowany coach ICC.

    Coach i moderator procesów zespołowych. Psychoterapeutka Gestalt. Pracuje z liderami i ich zespołami, wspierając ich w osiąganiu efektywności i satysfakcji w skutecznym działaniu, wprowadzaniu zmian i budowaniu partnerstwa w biznesie, a także rozwiązywaniu konfliktów od ponad 20 lat. Dyrektor Szkoły Action Learning w ramach Experiential Learning HUB, associate w firmie doradczej Fluent. Absolwentka psychologii organizacji na Uniwersytecie Jagiellońskim, Studium Zarządzania i Biznesu na Uniwersytecie Jagiellońskim, Szkoły dla doświadczonych trenerów – Akademia TROP oraz Szkoły Psychoterapii i Treningu Grupowego Gestalt. Certyfikowany coach ICC.