Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strefa Inspiracji

27 marca 2019

NR 9 (Marzec 2019)

Współczesny dresscode - Budowanie wizerunku profesjonalisty w biznesie

0 98

„Każdy z nas ma tylko jedną jedyną szansę na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia”. To zdanie, doskonale znane niemal wszystkim, szczególnie dzisiaj, w czasach zażartej rywalizacji biznesowej i wszechotaczającej nas „kultury obrazkowej”, zyskuje na znaczeniu. Jak należy go rozumieć w odniesieniu do współczesnych czasów, jaką pełni rolę i jak w umiejętny sposób zarządzać wiedzą na jego temat?

Klasyczna elegancja i dress code to nie tylko moja pasja, lecz także praca. Od 27 lat jestem związana z branżą mody, a od dziesięciu prowadzę warsztaty, szkolenia oraz wykłady dotyczące zagadnień związanych ze współczesnym dress codem oraz budowaniem wizerunku profesjonalisty w biznesie. Spotykam się z ludźmi z różnych branż i z różnymi potrzebami, ale nadal w większości przypadków znaczenie terminu dress code jest w dużej mierze niezrozumiałe. 

Ważne

Dress code jest: strojem adekwatnym do okoliczności, miejsca, wieku, pozycji, jaką zajmujemy, oraz niewerbalnego komunikatu, jakim chcemy emanować. 

Dress code nie jest: rozmową o modzie i trendach lansowanych przez projektantów w danym sezonie.


Czy dress code nie jest przereklamowany w dobie swobody, wyrażania własnego stylu i podkreślania indywidualności? 

Pracujemy w różnych środowiskach, miastach, a nasze firmy są zróżnicowanej wielkości. Jednak dla wszystkich branż, które mają bezpośredni kontakt z klientem lub cenią sobie kulturę pracy wewnątrz firmy, dress code to podstawowy element budowania zarówno pozytywnego wizerunku firmy, jak i marki osobistej. 
Przez ostatnie lata kwestia ta została w wielu firmach pozostawiona pracownikom, co doprowadziło w większości do całkowitego rozluźnienia obyczajów, konfliktu pokoleniowego, a w konsekwencji chaosu. Na przestrzeni lat zmienia się nasze stanowisko, zmienia się miejsce pracy, zapewniam jednak, że nawet po wielu latach myśląc o konkretnej osobie, niekoniecznie będziemy pamiętali, jaki był cel ostatniego spotkania biznesowego, ale na pewno zapamiętamy, jakie zrobiła na nas wrażenie. To bardzo istotna wskazówka zwłaszcza w kontekście budowania marki osobistej. Czym jest więc współczesny dress code i czy wciąż jest nam jeszcze potrzebny?
Dzisiejsze życie profesjonalne bardzo często łączy się z życiem towarzyskim, a więc znalezienie złotego środka faktycznie może nam sprawiać pewne trudności.
Odpowiednio dobranym wizerunkiem zawsze potwierdzamy w oczach klienta wyobrażenie o wykonywanym przez nas zawodzie oraz cechach osobistych. Dlatego drogą do skrócenia dystansu nie powinien być nasz ubiór, a nasza komunikacja werbalna. To częsty problem, z którym spotykają się zwłaszcza kancelarie prawne lub urzędnicy bankowi i ubezpieczeniowi, gdzie tak liczy się zaufanie publiczne.

Jak dopasować dress code do kultury organizacyjnej, w której pracujemy?

Każda organizacja powinna dostosować ramy i zasady dotyczące ubioru do indywidualnych jej potrzeb. Ważnym czynnikiem w tej ocenie jest rodzaj biznesu, w jakim działamy, stanowisko, produkt oraz cel, jaki chcemy osiągnąć. Na przestrzeni lat pracując z firmami motoryzacyjnymi, finansowymi, odzieżowymi, kosmetycznymi i prawniczymi w kwestii kultury pracy w organizacjach, dostrzegam podobne problemy: 

  • przekraczanie granic seksualności, co – jak pokazuje moje doświadczenie – krępuje i przeszkadza naszym klientom oraz współpracownikom,
  • higiena osobista (nadal problem w wielu instytucjach),
  • nadmierne korzystanie z nowoczesnych form poprawiania wyglądu (zbyt długie rzęsy, przesadnie powiększone usta, kolorowe długie paznokcie),
  • nieodpowiednio dobrana bielizna – widoczna spod ubrania,
  • źle dobrany strój do sylwetki.

Każda firma powinna wziąć pod uwagę fakt, iż przykład idzie z góry i to zarząd wraz z kadrą menedżerską powinien wyznaczać standardy panujące w danej organizacji. Bardzo często są to kwestie delikatne, trudne do przekazania podwładnym w bezpośrednim kontakcie z pracownikiem. Dlatego problem ten doskonale rozwiązują szkolenia przez osoby zewnętrzne, a sam fakt uczestnictwa w nich w długofalowej perspektywie pozwala na konsekwentne egzekwowanie ustalonych zasad i standardów od naszych pracowników. 
Takie szkolenia wspólnie motywują grupę do zachowania kultury w organizacji, a tym samym polepszają panującą w niej atmosferę. Zdobyta wiedza to inwestycja na lata – zarówno w naszą karierę, jak i życie osobiste. Jeżeli nasz budżet nie pozwala na zorganizowanie tego rodzaju szkolenia dla całej organizacji, rozwiązaniem jest zainwestowanie w zarząd oraz wyższą kadrę menedżerską. Takie wyjście pozwoli na dzielenie się zdobytą wiedzą z pracownikami oraz wyznaczy zasady panujące w danej firmie. Współczesne standardy wyraźnie pokazują, że świadome budowanie wizerunku profesjonalisty to podstawowe narzędzie do komunikacji w biznesie. Nasz strój jest wizytówką firmy i wyrazem szacunku do partnerów biznesowych, ale również może stać się jednym ze stopni do awansu zawodowego i społecznego.

 

Zdj. 1. Justyna Glusman - naukowiec, ekonomistka, radna, koordynator w Ratuszu ds. rozwoju, zieleni i smogu.


W jaki sposób budować wizerunek profesjonalisty HR z wykorzystaniem dobrego stylu?

Stara zasada: „Mniej znaczy więcej” nadal idealnie sprawdzi się w każdych warunkach. Ubranie powinno być tłem dla naszych kompetencji, profesjonalizmu, kobiecości i osobowości – w takiej kolejności.
Kobiety, zwłaszcza w relacjach biznesowych z mężczyznami, narzekają na lekceważący stosunek do nich oraz to, że nie są słuchane, ale oglądane i oceniane. W dzisiejszym świecie biznesu kobiety są świetnie wykształcone, cały czas rozwijają swoje kompetencje, a nadal w wielu przypadkach walczą o uwagę. Dlatego tak ważne jest budowanie własnego wizerunku w oparciu o kompetencje i profesjonalizm, tonując naszą kobiecość, a co za tym idzie – seksualność.
Polki uwielbiają kolory, wzory, ozdobniki, co – niestety – nie zawsze pozytywnie służy wyżej wymienionym wartościom. Bardzo ważnym elementem w budowaniu naszego wizerunku jest dobrze skomponowana szafa, w języku profesjonalnym nazywana szafą kapsułową. Co to oznacza? Mało rzeczy, doskonałej jakości, kompletowane tak, aby wszystkie jej elementy łączyły się nawzajem ze sobą, dając wiele możliwości stylizacyjnych. Statystycznie korzystamy tylko z 1/3 zasobów naszej garderoby,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy