Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strefa Inspiracji

27 marca 2019

NR 9 (Marzec 2019)

Współczesny dresscode - Budowanie wizerunku profesjonalisty w biznesie

0 568

„Każdy z nas ma tylko jedną jedyną szansę na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia”. To zdanie, doskonale znane niemal wszystkim, szczególnie dzisiaj, w czasach zażartej rywalizacji biznesowej i wszechotaczającej nas „kultury obrazkowej”, zyskuje na znaczeniu. Jak należy go rozumieć w odniesieniu do współczesnych czasów, jaką pełni rolę i jak w umiejętny sposób zarządzać wiedzą na jego temat?

Klasyczna elegancja i dress code to nie tylko moja pasja, lecz także praca. Od 27 lat jestem związana z branżą mody, a od dziesięciu prowadzę warsztaty, szkolenia oraz wykłady dotyczące zagadnień związanych ze współczesnym dress codem oraz budowaniem wizerunku profesjonalisty w biznesie. Spotykam się z ludźmi z różnych branż i z różnymi potrzebami, ale nadal w większości przypadków znaczenie terminu dress code jest w dużej mierze niezrozumiałe. 

Ważne

Dress code jest: strojem adekwatnym do okoliczności, miejsca, wieku, pozycji, jaką zajmujemy, oraz niewerbalnego komunikatu, jakim chcemy emanować. 

Dress code nie jest: rozmową o modzie i trendach lansowanych przez projektantów w danym sezonie.


Czy dress code nie jest przereklamowany w dobie swobody, wyrażania własnego stylu i podkreślania indywidualności? 

Pracujemy w różnych środowiskach, miastach, a nasze firmy są zróżnicowanej wielkości. Jednak dla wszystkich branż, które mają bezpośredni kontakt z klientem lub cenią sobie kulturę pracy wewnątrz firmy, dress code to podstawowy element budowania zarówno pozytywnego wizerunku firmy, jak i marki osobistej. 
Przez ostatnie lata kwestia ta została w wielu firmach pozostawiona pracownikom, co doprowadziło w większości do całkowitego rozluźnienia obyczajów, konfliktu pokoleniowego, a w konsekwencji chaosu. Na przestrzeni lat zmienia się nasze stanowisko, zmienia się miejsce pracy, zapewniam jednak, że nawet po wielu latach myśląc o konkretnej osobie, niekoniecznie będziemy pamiętali, jaki był cel ostatniego spotkania biznesowego, ale na pewno zapamiętamy, jakie zrobiła na nas wrażenie. To bardzo istotna wskazówka zwłaszcza w kontekście budowania marki osobistej. Czym jest więc współczesny dress code i czy wciąż jest nam jeszcze potrzebny?
Dzisiejsze życie profesjonalne bardzo często łączy się z życiem towarzyskim, a więc znalezienie złotego środka faktycznie może nam sprawiać pewne trudności.
Odpowiednio dobranym wizerunkiem zawsze potwierdzamy w oczach klienta wyobrażenie o wykonywanym przez nas zawodzie oraz cechach osobistych. Dlatego drogą do skrócenia dystansu nie powinien być nasz ubiór, a nasza komunikacja werbalna. To częsty problem, z którym spotykają się zwłaszcza kancelarie prawne lub urzędnicy bankowi i ubezpieczeniowi, gdzie tak liczy się zaufanie publiczne.

Jak dopasować dress code do kultury organizacyjnej, w której pracujemy?

Każda organizacja powinna dostosować ramy i zasady dotyczące ubioru do indywidualnych jej potrzeb. Ważnym czynnikiem w tej ocenie jest rodzaj biznesu, w jakim działamy, stanowisko, produkt oraz cel, jaki chcemy osiągnąć. Na przestrzeni lat pracując z firmami motoryzacyjnymi, finansowymi, odzieżowymi, kosmetycznymi i prawniczymi w kwestii kultury pracy w organizacjach, dostrzegam podobne problemy: 

  • przekraczanie granic seksualności, co – jak pokazuje moje doświadczenie – krępuje i przeszkadza naszym klientom oraz współpracownikom,
  • higiena osobista (nadal problem w wielu instytucjach),
  • nadmierne korzystanie z nowoczesnych form poprawiania wyglądu (zbyt długie rzęsy, przesadnie powiększone usta, kolorowe długie paznokcie),
  • nieodpowiednio dobrana bielizna – widoczna spod ubrania,
  • źle dobrany strój do sylwetki.

Każda firma powinna wziąć pod uwagę fakt, iż przykład idzie z góry i to zarząd wraz z kadrą menedżerską powinien wyznaczać standardy panujące w danej organizacji. Bardzo często są to kwestie delikatne, trudne do przekazania podwładnym w bezpośrednim kontakcie z pracownikiem. Dlatego problem ten doskonale rozwiązują szkolenia przez osoby zewnętrzne, a sam fakt uczestnictwa w nich w długofalowej perspektywie pozwala na konsekwentne egzekwowanie ustalonych zasad i standardów od naszych pracowników. 
Takie szkolenia wspólnie motywują grupę do zachowania kultury w organizacji, a tym samym polepszają panującą w niej atmosferę. Zdobyta wiedza to inwestycja na lata – zarówno w naszą karierę, jak i życie osobiste. Jeżeli nasz budżet nie pozwala na zorganizowanie tego rodzaju szkolenia dla całej organizacji, rozwiązaniem jest zainwestowanie w zarząd oraz wyższą kadrę menedżerską. Takie wyjście pozwoli na dzielenie się zdobytą wiedzą z pracownikami oraz wyznaczy zasady panujące w danej firmie. Współczesne standardy wyraźnie pokazują, że świadome budowanie wizerunku profesjonalisty to podstawowe narzędzie do komunikacji w biznesie. Nasz strój jest wizytówką firmy i wyrazem szacunku do partnerów biznesowych, ale również może stać się jednym ze stopni do awansu zawodowego i społecznego.

 

Zdj. 1. Justyna Glusman - naukowiec, ekonomistka, radna, koordynator w Ratuszu ds. rozwoju, zieleni i smogu.


W jaki sposób budować wizerunek profesjonalisty HR z wykorzystaniem dobrego stylu?

Stara zasada: „Mniej znaczy więcej” nadal idealnie sprawdzi się w każdych warunkach. Ubranie powinno być tłem dla naszych kompetencji, profesjonalizmu, kobiecości i osobowości – w takiej kolejności.
Kobiety, zwłaszcza w relacjach biznesowych z mężczyznami, narzekają na lekceważący stosunek do nich oraz to, że nie są słuchane, ale oglądane i oceniane. W dzisiejszym świecie biznesu kobiety są świetnie wykształcone, cały czas rozwijają swoje kompetencje, a nadal w wielu przypadkach walczą o uwagę. Dlatego tak ważne jest budowanie własnego wizerunku w oparciu o kompetencje i profesjonalizm, tonując naszą kobiecość, a co za tym idzie – seksualność.
Polki uwielbiają kolory, wzory, ozdobniki, co – niestety – nie zawsze pozytywnie służy wyżej wymienionym wartościom. Bardzo ważnym elementem w budowaniu naszego wizerunku jest dobrze skomponowana szafa, w języku profesjonalnym nazywana szafą kapsułową. Co to oznacza? Mało rzeczy, doskonałej jakości, kompletowane tak, aby wszystkie jej elementy łączyły się nawzajem ze sobą, dając wiele możliwości stylizacyjnych. Statystycznie korzystamy tylko z 1/3 zasobów naszej garderoby, co powoduje, że mamy zdecydowanie za dużo niepotrzebnych ubrań. Są to rzeczy najczęściej kupione przypadkowo, pod wpływem emocji lub osób z najbliższego otoczenia. Elegancja to również odpowiednie kolory, te stonowane sprawdzą się tu idealnie. Głęboki granat i szarości to kolory, w których każda kobieta, niezależnie od karnacji, koloru włosów czy wieku, będzie wyglądała niezwykle profesjonalnie i elegancko. To również podstawa do łączenia ich z innymi barwami, takimi jak: butelkowa zieleń, bordo, czerń i biel. 
Intensywne kolory i wzory, takie jak czerwień, amarant czy kobalt, podczas codziennego dnia pracy powinny stanowić uzupełnienie. W przypadku wystąpień publicznych przed dużym audytorium, kiedy chcemy przyciągnąć uwagę, intensywne barwy sprawdzą się doskonale.
Ta sama zasada dotyczy wzorów. Kwiatki, kotki, motylki czy inne dziewczęce wzory w oczach rozmówcy podprogowo mogą ustawić nas w pozycji, która może nas osłabić. To również dotyczy sukienek z białym kołnierzykiem, które stylistyką nawiązują do lat szkolnych, a więc stawiają nas w pozycji osoby egzaminowanej. Wzory geometryczne, takie jak pasy, romby, kwadraty to idealne rozwiązanie dla tych kobiet, które lubią bardziej żywe tkaniny. Jeżeli 
nie chcemy, aby codzienny dress code był nudny, szukajmy nowoczesnych tkanin i fasonów, zawsze dopasowanych do naszej sylwetki. Uzupełniajmy strój przemyślanymi dodatkami, które podkreślą nasz indywidualizm (biżuteria, buty, okulary, modny kolor). Jeżeli nie mamy łatwej umiejętności kompletowania garderoby, kierujmy się zasadą kontrastu, wówczas zawsze mieli gwarancję, że nie popełnimy błędu. Zasada kontrastu, czyli: nowoczesne formy garderoby łączymy z klasycznymi, nawet antycznymi dodatkami; klasyczne sukienki z nowoczesną biżuterią czy butami, kolory ciepłe z zimnymi, tkaniny połyskujące z matowymi, tkaniny lekkie z ciężkimi. Rzeczy nieformalne z formalnymi. 

Ważne

O czym zawsze należy pamiętać, budując wizerunek biznesowy?

  • Dobierając garderobę, należy to zrobić dzień przed.
  • Zastanówcie się, z kim macie spotkanie, jaki cel chcecie osiągnąć oraz jak będzie wyglądał wasz dzień. Dobre planowanie i przygotowanie to połowa sukcesu.
  • Kupujcie mniej rzeczy, ale wysokiej jakości, tworząc w ten sposób szafę kapsułową. Takie rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić czas, pieniądze i stres związany z codziennym doborem garderoby.
  • Bez względu na czasy, w których żyjemy, nadal nie dostaniemy drugiej szansy na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia i naprawdę warto się pochylić nad kwestią naszego wizerunku. Zróbcie to sami lub z pomocą eksperta, a bardzo szybko okaże się, że to były bardzo dobrze wydane pieniądze.
  • Robiąc zakupy, mierzcie wszystkie ubrania – to ciężka praca, ale zawsze się opłaca.
  • Stara zasada: „Mniej znaczy więcej” nadal idealnie sprawdzi się w każdych warunkach. Ubranie ma być tłem dla naszych kompetencji, profesjonalizmu, kobiecości i osobowości – w takiej kolejności. 


Kiedy możemy sobie pozwolić na więcej swobody w ubiorze w pracy? 

Na swobodę możemy pozwolić sobie codziennie. Swoboda to przede wszystkim ubranie, w którym czujemy się komfortowo, a więc dopasowane do naszych potrzeb, aktywności, sylwetki i zawsze do branży, którą reprezentujemy. Dlatego wyznaczając jej ramy, powinniśmy także pamiętać o naszym stanowisku i wieku. 
Dzisiaj życie profesjonalne przeplata się z życiem towarzyskim, dlatego błędne jest myślenie, że okazje typu Christmas party, kolacja biznesowa czy coctail party pozwalają nam na dowolność w interpretacji naszego stroju. To są sytuacje, w których bardzo łatwo o przekroczenie granic seksualności, co w życiu profesjonalnym może stawiać nas w złym świetle i być błędnie interpretowane.
W tym przypadku warto pamiętać o odpowiedniej długości spódnicy czy sukienki, ta idealna znajduje się w okolicy kolan. Kiedy usiądziemy, spódnica na pewno znacznie się skróci, ale przy tej długości zachowamy g...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy