Dołącz do czytelników
Brak wyników

Employer branding

6 grudnia 2021

NR 25 (Listopad 2021)

#ToDziecinnieProste wartości

0 430

Wartości kierują tym, co robimy i jak żyjemy. Określają, co jest dla nas istotne, co chcemy osiągnąć, czym chcemy dzielić się z naszym otoczeniem. Nadają sens naszemu istnieniu. Organizacje wprowadzają swoje wartości, aby pracownicy zgodnie z nimi realizowali swoje zadania, ale również by kierowali się nimi w czasie pracy. Jak to zrobić? Czy jest to w ogóle możliwe w obecnych czasach, gdy część organizacji przeszła na pracę zdalną, a część na hybrydową? Oto, jak Bank Gospodarstwa Krajowego komunikuje nowe wartości.

Zanim przejdę do case study Banku Gospodarstwa Krajowego, przytoczę eksperyment, o którym usłyszałem w podcaście Uniwersytetu SWPS – Strefa Psyche pt. Siła wartości – w czym mogą być wsparciem i jak można z nich korzystać. Eksperyment polegał na sprawdzeniu, jak pracownicy będą wykonywali różnego rodzaju zadania. A dokładniej poziomu, na jakim pracownicy wykonali zadanie, oraz ich satysfakcji w trakcie i po jego realizacji. Przed rozpoczęciem badania pracowników podzielono na dwie grupy. Pierwsza grupa przed wykonywaniem określonego zadania została poproszona o zastanowienie się nad tym, jakie wartości są dla nich ważne i dlaczego; po zastanowieniu się mogła rozpocząć wykonywanie swojego zadania. Natomiast druga grupa bez tej refleksji rozpoczynała swoją pracę. Okazało się, że pracownicy, którzy wcześniej zastanowili się nad wartościami, byli bardziej zadowoleni ze swojej pracy, a błędy w ich zadaniu pojawiały się rzadziej. Oznacza to, że pracownicy byli bardziej efektywni, wydajni oraz szczęśliwi. Eksperyment ten pokazuje, jak wielką siłę mają wartości w naszym życiu zawodowym. 

POLECAMY

Strategia, misja, wizja, wartości

Prace nad nowymi wartościami rozpoczęły się jeszcze w 2020 r. Wtedy zarząd wraz z departamentem HR zaprosił m.in. pracowników z Banku Talentów (wewnętrzny program talentowy) do wypracowania oraz zdefiniowania wartości podczas warsztatów. Warsztaty miały na celu oddać pracownikom głos w ich sprawie.  
Kiedy departament HR definiował i wypracowywał wartości, zespół komunikacji wewnętrznej tworzył plan ich komunikacji. Nasz plan podzieliliśmy na trzy etapy:

  • znam,
  • rozumiem,
  • stosuję.
     
Zdj. 1. Ogłoszenie strategii podczas wydarzenia online
Źródło: Opracowanie własne.


Pierwszym punktem w planie było ich ogłoszenie.
Gdy wartości nabrały ostatecznych definicji, zarząd ogłosił je podczas wydarzenia online. Przedstawiono na nim nową strategię, misję, wizję oraz wartości. Nowymi wartościami zostały:

  • otwartość,
  • zespołowość,
  • odpowiedzialność.

Po wydarzeniu zrobiliśmy krótkie badanie, w którym pracownicy podawali, jakie mamy wartości. 85% pracowników odpowiedziało poprawnie. To było duże zaskoczenie, mając na uwadze, że po raz pierwszy o nich usłyszeli.
 

Zdj. 2. Tapeta przedstawiająca drzewo strategii, a w tym wartości
Źródło: Opracowanie własne.


Znam wartości

Od razu po ogłoszeniu wartości uruchomiliśmy witrynę w intranecie. Pracownicy znaleźli tam wartości wraz z definicjami. Dodatkowo ikony wartości wyświetlały się na tapetach komputerów oraz na ekranach digital signage. Zależało nam, aby pracownicy mieli je pod ręką i nie musieli ich szukać. Informacje dotyczące wartości ukazały się także w podsumowaniu wydarzenia oraz w naszym newsletterze Kurier BGK. Wszystkie te działania zaplanowaliśmy w pierwszym etapie naszego planu komunikacji: znam. 
Pracownicy szybko zapamiętali nowe wartości i mogliśmy przejść do drugiego etapu: rozumiem. Był to dla nas bardzo istotny punkt. Mieliśmy świadomość, że dla każdego z nas czymś innym może być otwartość, zespołowość i odpowiedzialność. Chcieliśmy, aby pracownicy poznali swoje interpretacje tych słów, ale też posłuchali, jak rozumieją je inni. 
 

Zdj. 3. Zrzut ekranu strony w intranecie poświęconej wartościom
Źródło: Opracowanie własne.


Tydzień Wartości #ToDziecinnieProste

Aby pracownicy zrozumieli wartości, uruchomiliśmy wewnętrzną telewizję pt. Tydzień Wartości #ToDziecinnieProste. Dziecinnie proste, ponieważ na początku każdy potrzebuje wskazówki w zrozumieniu wartości. My zaczęliśmy bardzo prosto, bo od podstaw. Wróciliśmy do korzeni i spytaliśmy dzieci pracowników, czym dla nich są nasze wartości. Pierwszym krokiem w tworzeniu telewizji był casting na trzech prowadzących wydarzenie. Wśród prowadzących miało być dwóch pracowników oraz jedno dziecko naszego pracownika. Po wybraniu prowadzących stworzyliśmy studio, a pracowników zaprosiliśmy do wspólnego tworzenia naszego kanału – poprosiliśmy, aby wspólnie z koleżankami i kolegami ze swoich obszarów przygotowali prezentacje, czym dla nich są nasze wartości. 
W czerwcu uruchomiliśmy nasz kanał, w którym przez siedem dni rozmawialiśmy o wartościach. Każdy dzień rozpoczynaliśmy od wywiadu Martynki (córki naszego pracownika) z członkiem zarządu, a następnie oddawaliśmy czas antenowy obszarom, które prezentowały przygotowane przez siebie prace poświęcone wartościom. Między prezentacjami pokazywaliśmy efekt sondy wśród dzieci, które opowiadały w niej, czym dla nich są otwartość, zespołowość i odpowiedzialność. Ostatniego dnia do naszego studia zaprosiliśmy reprezentantkę naszych seniorów (byłych pracowników BGK). Chcieliśmy w ten sposób pokazać pracownikom, że czym innym są wartości dla dzieci, pracowników, a czym innym dla seniorów. I właśnie dlatego warto posłuchać każdego – młodszego, starszego, koleżankę, kolegę, dyrektora i członka zarządu. Prezentacje przygotowane przez pracowników były różnorodne i wykonane bezkosztowo. Pracownicy zaskoczyli nas swoją kreatywnością, organizując teatrzyk kukiełkowy czy śpiewając napisane przez siebie piosenki poświęcone wartościom. 
 

 Zdj. 4 . Do promocji naszej telewizji wykorzystaliśmy intranet oraz ekrany digital signage
Źródło: Opracowanie własne.


Nasza telewizja zgromadziła przed ekranami 75% pracowników naszego banku. Po Tygodniu Wartości przeprowadziliśmy badanie weryfikujące poziom znajomości i rozumienia wartości. Wyniki badania pokazały, że nasze wartości są dziecinnie proste: 99% ankietowanych zna i rozumie nasze wartości. Nasza t...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy