Z artykułu dowiesz się:
- Dlaczego konsekwentne budowanie atrakcyjnej marki pracodawcy staje się dziś koniecznością?
- Jak stworzyć dobrą markę pracodawcy krok po kroku?
- Jak zabrać się do tworzenia EVP?
Jedną z ciekawszych i bardziej kompleksowych definicji employer brandingu (EB) skonstruował prof. G. Martin z Edinburgh Business School, według którego „kwintesencją EB jest przyciąganie utalentowanych osób do organizacji oraz zapewnianie, że zarówno obecni, jak i potencjalni pracownicy będą identyfikować się z firmą i dostarczać pożądanych przez nią wyników”1. Proste? Nie do końca! I po to właśnie tworzymy strategię EB.
Dlaczego employer branding jest ważny?
Strategiczne i konsekwentne budowanie atrakcyjnej marki pracodawcy staje się koniecznością w obliczu niedoboru talentów, niskiego bezrobocia i spadku zaangażowania pracowników. Perspektywy na rynku pracy nie są kolorowe. Według Badania niedoboru talentów 2018 przygotowanego przez Manpower Group, „51% polskich pracodawców deklaruje, że ma problemy ze znalezieniem pracowników z niezbędnymi umiejętnościami” – to najwyższy niedobór talentów od 12 lat. Na wagę złota są zwłaszcza wykwalifikowani pracownicy fizyczni (elektrycy, spawacze, mechanicy), kierowcy, pracownicy sektora produkcji przemysłowej, inżynierowie, a także pracownicy restauracji i hoteli2.
Raport Aon Best Employers wskazuje natomiast, że w ubiegłym roku aż 52% polskich pracowników nie czuło się zaangażowanych w wykonywaną pracę, a różnica między Polską i Europą w tym zakresie osiągnęła zaskakującą wartość – 14%3. Gdy do naszej wyliczanki dodamy jeszcze rekordowo niską stopę bezrobocia (3,8% według Eurostat4), perspektywa dbania o odpowiedni wizerunek marki pracodawcy staje się obowiązkiem, nie opcją. Już nie ma innej drogi. Współczesne organizacje muszą brać pod uwagę, że przemyślany plan działań employer branding uwzględniający m.in.:
- transparentność wewnętrzną i zewnętrzną organizacji,
- szacunek i uczciwe podejście do pracowników,
- odpowiednią kulturę firmy,
- spójny dialog wewnętrzny,
- atrakcyjną wizję przyciągania i utrzymywania pracowników,
- sprawiedliwy proces ich oceniania,
- efektywny styl zarządzania liderów, powoli staje się standardem i częścią strategii biznesowej, a zwłaszcza....