Strategia EB godna najlepszego pracodawcy

Jak budować wizerunek dobrego miejsca pracy w oczach potencjalnych i obecnych pracowników?

Employer branding

Budowanie wizerunku dobrego pracodawcy przypomina przygotowywanie wymarzonego wyjazdu. Jak więc przygotować się odpowiednio do naszej employerbrandingowej podróży i zbudować atrakcyjną markę organizacji? Strategicznie – krok po kroku!

 

Z  artykułu  dowiesz  się:

  • Dlaczego konsekwentne budowanie atrakcyjnej marki pracodawcy staje się dziś koniecznością?
  • Jak stworzyć dobrą markę pracodawcy krok po kroku?
  • Jak zabrać się do tworzenia EVP?

 

Jedną z ciekawszych i bardziej kompleksowych definicji employer brandingu (EB) skonstruował prof. G. Martin z Edinburgh Business School, według którego „kwintesencją EB jest przyciąganie utalentowanych osób do organizacji oraz zapewnianie, że zarówno obecni, jak i potencjalni pracownicy będą identyfikować się z firmą i dostarczać pożądanych przez nią wyników”1. Proste? Nie do końca! I po to właśnie tworzymy strategię EB. 

Dlaczego employer branding jest ważny? 

Strategiczne i konsekwentne budowanie atrakcyjnej marki pracodawcy staje się koniecznością w obliczu niedoboru talentów, niskiego bezrobocia i spadku zaangażowania pracowników. Perspektywy na rynku pracy nie są kolorowe. Według Badania niedoboru talentów 2018 przygotowanego przez Manpower Group, „51% polskich pracodawców deklaruje, że ma problemy ze znalezieniem pracowników z niezbędnymi umiejętnościami” – to najwyższy niedobór talentów od 12 lat. Na wagę złota są zwłaszcza wykwalifikowani pracownicy fizyczni (elektrycy, spawacze, mechanicy), kierowcy, pracownicy sektora produkcji przemysłowej, inżynierowie, a także pracownicy restauracji i hoteli2. 

Raport Aon Best Employers wskazuje natomiast, że w ubiegłym roku aż 52% polskich pracowników nie czuło się zaangażowanych w wykonywaną pracę, a różnica między Polską i Europą w tym zakresie osiągnęła zaskakującą wartość – 14%3. Gdy do naszej wyliczanki dodamy jeszcze rekordowo niską stopę bezrobocia (3,8% według Eurostat4), perspektywa dbania o odpowiedni wizerunek marki pracodawcy staje się obowiązkiem, nie opcją. Już nie ma innej drogi. Współczesne organizacje muszą brać pod uwagę, że przemyślany plan działań employer branding uwzględniający m.in.:

  • transparentność wewnętrzną i zewnętrzną organizacji,
  • szacunek i uczciwe podejście do pracowników,
  • odpowiednią kulturę firmy,
  • spójny dialog wewnętrzny,
  • atrakcyjną wizję przyciągania i utrzymywania pracowników,
  • sprawiedliwy proces ich oceniania,
  • efektywny styl zarządzania liderów, powoli staje się standardem i częścią strategii biznesowej, a zwłaszcza....

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy