Show me the money

czyli jak podejść do tematu ROI z wdrożeniem działań coachingowych w organizacji?

Strategia i wdrażanie

Projekty coachingowe przynoszą organizacji korzyści, jeśli ich wdrożenie jest poprzedzone analizą i decyzją, że jest to najlepsze z możliwych rozwiązań. Kluczowe jest także procesowe podejście do całego projektu.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak organizacje zabierają się do wdrożenia coachingu i dlaczego takie podejście nie działa?
  • Jak skutecznie wdrożyć coaching w organizacji i mierzyć efektywność procesu?
  • Czy mierzenie ROI z „miękkich działań” w ogóle jest możliwe i czy coaching faktycznie jest taki miękki, jak go malują?

Pod koniec miesięcznego spotkania zespołu dyrektor generalny zwrócił się do HR Business Partnera z pytaniem dotyczącym projektu coachingowego dla kadry menedżerskiej: „Sam proces coa-
chingu był dla mnie bardzo wartościowy, ale ciekawi mnie, czy miał jakąkolwiek wartość dla firmy. Czy można ocenić rezultaty coachingu dla całej kadry menedżerskiej?”.
HR Business Partner odpowiedział natychmiast: „Oczywiście, lepiej pracuje się teraz w zespołach i usprawniliśmy komunikację interpersonalną w całej firmie”. Dyrektor zapytał jednak: „A jakieś twarde wskaźniki?”. Zapadła cisza.
Jest to raczej typowa sytuacja w wielu organizacjach. Mimo że mówi się, iż należy oceniać efektywność różnych programów rozwojowych, to często energia koncentruje się na tym, aby znaleźć odpowiednie wytłumaczenie, by tego nie robić. Pójściem na łatwiznę można nazwać stanowiska, które zacytowałam poniżej: 

REKLAMA

  1. Każde działanie rozwojowe przynosi korzyści – a to oznacza: róbmy, ile budżet wytrzyma.
  2. Nie można obliczać ROI lub wskaźników biznesowych „miękkich” działań rozwojowych – kolejny mit. Od prawie 30 lat ROI Institute mierzy efektywność programów rozwojowych m.in. z zarządzania, coachingu i przywództwa. ROI tego typu programów wynosi często 300 lub 500%.

Tabela 1. Struktura oceny. © Copyright 2010 ROI Institute, Inc.

Analiza porównawcza (benchmarking)*
Cykl trwania programu 14%
Związek programu z celami i kwestiami operacyjnymi 29%
Znaczenie programu dla celów strategicznych 50%
Zainteresowanie oceną zarządu 48%
Koszt programu  52%
Widoczność programu   45%
Wielkość grupy docelowej 6%
Wymagana inwestycja czasowa 7%

* Badanie użytkowników, 235 firm uczestniczyło w badaniu.

Tylko czy z każdego projektu rozwojowego powinniśmy obliczać ROI, czyli zwrot z...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI