Z artykułu dowiesz się:
- Czego potrzebują współcześni pracownicy, aby jeszcze bardziej zaangażować się w pracę, oraz jak menedżerowie mogą wykorzystywać narzędzia i założenia coachingu do wydobycia ich potencjału?
- W jaki sposób lider może korzystać z pytań coachingowych i metody GROW, aby orientować pracowników na cel i mobilizować ich wewnętrzne zasoby do jego osiągnięcia?
- Jak HRBP może wspierać menedżera w rozwoju umiejętności coachingowych i o co powinen zadbać, wdrażając w organizacji coachingowe podejście do komunikacji menedżerów z pracownikami?
Jak wygląda dzień pracy przeciętnego kierownika lub menedżera? Rozdzielanie zadań, organizacja pracy, kontrola realizacji celów i wskaźników, interwencje dotyczące nieprzewidzianych sytuacji, planowanie pracy na kolejny dzień, tydzień, miesiąc. Ile czasu pozostaje na wspieranie rozwoju pracowników? Często niewiele uwagi można poświęcić sprawom, które nie są bieżące i wymagają szybkiego załatwienia. Jakie są konsekwencje takiej sytuacji?
Realizowane od 2000 r. przez Instytut Gallupa badania zaangażowania pracowników pokazują, że zaangażowani pracownicy stanowią średnio w skali świata 15% w próbie firm z ponad 100 krajów, a 33% w firmach amerykańskich. Tę sytuację badacze komentują stwierdzeniem: „Jesteśmy w środku kryzysu zaangażowania”. Czy w ogóle jest możliwe uzyskiwanie wyższych wyników? Odpowiedzi na to pytanie również dostarcza raport – firmy stosujące najlepsze praktyki w tym obszarze uzyskują wskaźnik 70% zaangażowanych pracowników.
Czy zaangażowanie pracowników ma wpływ na realizację celów biznesowych? Instytut Gallupa porównał amerykańskie firmy z kwartyli z najniższym i z najwyższym zaangażowaniem. Te ostatnie charakteryzowały się o 21% większą zyskownością, o 20% wyższą sprzedażą i o 17% większą produktywnością1.
Nie jest zaskoczeniem, że wskaźnik zaangażowania wpływa na rotację. Okazało się, że w firmach z wysoką rotacją (powyżej 40%) działy charakteryzujące się najwyższym zaangażowaniem miały rotację o 24% mniejszą. Różnica jest jeszcze bardziej wyraźna w firmach o niskiej rotacji (czyli wynoszącej 40% lub mniej).
Jednostki biznesowe o wysokich wskaźnikach zaangażowania miały niższy wskaźnik rotacji o 59%2. Inna firma badawcza, Aon Hewitt, obliczyła, że wzrost zaangażowania pracowników o 5% skutkuje 3-proc. wzrostem przychodu w kolejnym roku.
Ciekawą obserwacją dotyczącą firm o wysokim wskaźniku zaangażowania było to, że przywiązywały one dużą wagę do komunikacji z pracownikami. Komunikacja sprawia, że łatwiej jest dostrzec znaczenie pracy, co rodzi zaangażowanie.
Niski poziom zaangażowania oznacza, że pracownicy mają problemy ze zdefiniowaniem sensu i znaczenia codziennej pracy. Szczególnie wyraźnie widać to w pokoleniach najmłodszych. Poczucie wewnętrznej satysfakcji z pracy ma kluczowe znaczenie dla milenialsów. Kryzys zaangażowania można też łączyć z rozwojem technologicznym i cywilizacyjnym, który sprawia, że do głosu dochodzą potrzeby samorealizacji i spełnienia, które nie były pierwszoplanowe w erze in...