Coachingowy styl zarządzania w praktyce

Jak menedżerowie mogą rozmawiać z ludźmi,  aby wydobyć z nich to, co najlepsze

Temat Numeru

Walka o zaangażowanie pracowników stała się jednym z największych wyzwań menedżerów i działów HR, bo zaangażowany zespół oznacza, że ludzie chcą realizować się w pracy, mieć poczucie spełnienia i znaczenia tego, co robią. Skutecznym narzędziem budowania zaangażowania jest coaching.

Z artykułu dowiesz się:

  • Czego potrzebują współcześni pracownicy, aby jeszcze bardziej zaangażować się w pracę, oraz jak menedżerowie mogą wykorzystywać narzędzia i założenia coachingu do wydobycia ich potencjału?
  • W jaki sposób lider może korzystać z pytań coachingowych i metody GROW, aby orientować pracowników na cel i mobilizować ich wewnętrzne zasoby do jego osiągnięcia?
  • Jak HRBP może wspierać menedżera w rozwoju umiejętności coachingowych i o co powinen zadbać, wdrażając w organizacji coachingowe podejście do komunikacji menedżerów z pracownikami?

 

Jak wygląda dzień pracy przeciętnego kierownika lub menedżera? Rozdzielanie zadań, organizacja pracy, kontrola realizacji celów i wskaźników, interwencje dotyczące nieprzewidzianych sytuacji, planowanie pracy na kolejny dzień, tydzień, miesiąc. Ile czasu pozostaje na wspieranie rozwoju pracowników? Często niewiele uwagi można poświęcić sprawom, które nie są bieżące i wymagają szybkiego załatwienia. Jakie są konsekwencje takiej sytuacji? 

Realizowane od 2000 r. przez Instytut Gallupa badania zaangażowania pracowników pokazują, że zaangażowani pracownicy stanowią średnio w skali świata 15% w próbie firm z ponad 100 krajów, a 33% w firmach amerykańskich. Tę sytuację badacze komentują stwierdzeniem: „Jesteśmy w środku kryzysu zaangażowania”. Czy w ogóle jest możliwe uzyskiwanie wyższych wyników? Odpowiedzi na to pytanie również dostarcza raport – firmy stosujące najlepsze praktyki w tym obszarze uzyskują wskaźnik 70% zaangażowanych pracowników.

Czy zaangażowanie pracowników ma wpływ na realizację celów biznesowych? Instytut Gallupa porównał amerykańskie firmy z kwartyli z najniższym i z najwyższym zaangażowaniem. Te ostatnie charakteryzowały się o 21% większą zyskownością, o 20% wyższą sprzedażą i o 17% większą produktywnością1

Nie jest zaskoczeniem, że wskaźnik zaangażowania wpływa na rotację. Okazało się, że w firmach z wysoką rotacją (powyżej 40%) działy charakteryzujące się najwyższym zaangażowaniem miały rotację o 24% mniejszą. Różnica jest jeszcze bardziej wyraźna w firmach o niskiej rotacji (czyli wynoszącej 40% lub mniej).

Jednostki biznesowe o wysokich wskaźnikach zaangażowania miały niższy wskaźnik rotacji o 59%2. Inna firma badawcza, Aon Hewitt, obliczyła, że wzrost zaangażowania pracowników o 5% skutkuje 3-proc. wzrostem przychodu w kolejnym roku. 

Ciekawą obserwacją dotyczącą firm o wysokim wskaźniku zaangażowania było to, że przywiązywały one dużą wagę do komunikacji z pracownikami. Komunikacja sprawia, że łatwiej jest dostrzec znaczenie pracy, co rodzi zaangażowanie.

Niski poziom zaangażowania oznacza, że pracownicy mają problemy ze zdefiniowaniem sensu i znaczenia codziennej pracy. Szczególnie wyraźnie widać to w pokoleniach najmłodszych. Poczucie wewnętrznej satysfakcji z pracy ma kluczowe znaczenie dla milenialsów. Kryzys zaangażowania można też łączyć z rozwojem technologicznym i cywilizacyjnym, który sprawia, że do głosu dochodzą potrzeby samorealizacji i spełnienia, które nie były pierwszoplanowe w erze in...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy