Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia i rozwój

4 czerwca 2020

DODATEK NR (Maj 2020)

Praca zdalna 2.0 – nowa normalność i nowe wyzwania

189

Powrót pracowników do pracy w biurze wywołuje wiele obaw i dyskusji, ale jedno jest pewne – rzeczywistość, z którą przyjdzie się zmierzyć pracownikom i pracodawcom, zmieni się na zawsze. Przed nami „nowa normalność” i wyzwania, z którymi nie mieliśmy do tej pory do czynienia.

Z początkiem czerwca wiele firm, które trzy miesiące temu zaleciły swoim zespołom pracę zdalną, ponownie otworzy biura. Google ogłosiło, że mimo iż część biur i organizacji zostanie otwartych 6 czerwca, to jedynie 10% pracowników skorzysta z możliwości powrotu. Sytuacja będzie się prawdopodobnie zmieniać powoli, bo według przewidywań firmy, we wrześniu aż 70% zatrudnionych nadal będzie operować zdalnie. Co ciekawe, gigant technologiczny będzie również oferował swoim pracownikom $1,000 wsparcia finansowego na przystosowanie przestrzeni, w której pracują, aby znacząca część kadry mogła działać zdalnie nawet do końca roku.
Również Facebook wydał oświadczenie, w którym rekomenduje swoim pracownikom remote working do końca roku. Inne firmy, takie jak Amazon i Microsoft deklarują utrzymanie modelu zdalnego do października, a Twitter czy Square przewidują, że możliwość pracy 100% poza biurem zostanie wprowadzona na stałe po zakończeniu pandemii. 
Z punktu widzenia prawa, firmy mogłyby zmusić do powrotu do biura tych pracowników, których umowy nie zakładają „telepracy”. Dobrą wiadomością jest jednak fakt, że większość pracodawców nie zamierza tego robić. Częstą praktyką jest przeprowadzanie ankiet wśród zatrudnionych, aby sprawdzić, którzy z nich chcą wrócić do biura, np. ze względu na nieodpowiednie warunki do pracy w miejscu zamieszkania, a którzy – w obawie przed pandemią – chcą nadal unikać pojawiania się w siedzibie firmy. Decyzja o powrocie jest jednocześnie zależna od rodzaju stanowiska, ale wszystko wskazuje na to, że w miarę możliwości to pracownik będzie mógł ocenić, kiedy zrezygnuje z pracy zdalnej.

POLECAMY

Nowe wyzwania związane z powrotem do biura

Firmy skupiają się dziś przede wszystkim na bezpieczeństwie pracowników. Wyzwania, z którymi mierzą się aktualnie pracodawcy, są związane głównie z przystosowanie biur pod względem logistycznym i sanitarnym. Konieczność wyposażenia pracowników w odpowiednie materiały ochronne, rearanżacja przestrzeni biurowej, aby umożliwiała zachowanie bezpiecznych odległości, ograniczenie liczby osób przebywających naraz w windzie, czy nawet mierzenie temperatury to tylko niektóre ze środków ostrożności, które planują podjąć pracodawcy. I które bez wątpienia staną się niebagatelnym obciążeniem budżetowym i logistycznym.
Można się jednak spodziewać, że kwestie bezpieczeństwa zostaną wprowadzone dość szybko, aby powrót do biura faktycznie był możliwy i zgodny z obowiązującymi przepisami. A pracownicy jeszcze w czerwcu odkryją nową normalność, w której od biurka kolegi oddzieli ich ściana pleksi, a ręce dezynfekuje się kilkadziesiąt razy dziennie. Odpowiednie przystosowanie biura to jednak nie koniec wyzwań dla pracodawców.

  • Powrót do biura? Nie, dziękuję! 
    Badania przeprowadzone w maju przez CNBC wskazują, że pracownicy zdalni są szczęśliwsi niż ci, którzy muszą codziennie pojawiać się w biurze. Z każdej strony dobiegają nas również głosy, że osoby działające zdalnie są bardziej efektywne, mniej zestresowane (o ile mają odpowiednie warunki pracy) oraz generalnie zadowolone z nowego modelu. Pracodawcy muszą się więc przygotować na to, że część pracowników nie będzie chciała wracać do biura, a praca zdalna traktowana jako benefit przed pandemią, zamieni się w oczekiwanie. Kluczem będzie tutaj odpowiednia komunikacja – zwłaszcza, gdy część pracowników będzie zmuszona do powrotu ze względu na charakter stanowiska, a inni będą mogli kontynuować pracę na odległość.
    Musimy jednak już teraz brać pod uwagę ewentualność zwiększenia ilości etatów realizowanych w większości zdalnie. Według badania przeprowadzonego przez Gartner wśród dyrektorów finansowych, aż 74% badanych zamierza przenieść część pracowników do modelu zdalnego na stałe po zakończeniu pandemii.
  • Psychologia zmiany
    Gwałtowne wprowadzenie przymusowej pracy zdalnej było dla wielu z nas trudną zmianą. Przystosowanie się do nowej rzeczywistości, w tym dostosowanie miejsca pracy czy rozplanowanie obowiązków domowych wiązało się z dużym wysiłkiem. Dziś, większość osób pracujących w domu przyzwyczaiła się do nowych warunków i je zaakceptowała. Powrót do biura będzie ponownie wymagał adaptacji do zmiany. Zwłaszcza że rzeczywistość, do której wrócimy, będzie zgoła inna niż ta, do której przywykliśmy. Zmiana powinna się więc odbywać powoli i być odpowiednio zakomunikowana. Ciężar utrzymania motywacji i zdrowia psychicznego pracowników spadnie w dużej mierze na barki managerów, którzy będą musieli „zaopiekować” się swoimi podwładnymi, aby uniknąć rotacji, gwałtownych spadków motywacji, czy nawet zwolnień chorobowych.]
    30:70, czyli zespoły hybrydowe
    Zgodnie z przewidywaniami w kwartale trzecim do biur może wrócić tylko ok. 30% kadry pracowniczej. Pozostałe 70% będzie nadal… pracować z domu. Postawi to pracodawców przed zupełnie nowym wyzwaniem związanym z pracą zdalną – zarządzanie zespołami hybrydowymi – częściowo stacjonarnymi, częściowo zdalnymi. To z kolei przełoży się na prawdziwy...

...sprawdzian dla managerów

Prowadzenie zespołów hybrydowych będzie dla wielu managerów egzaminem z zarządzania. Większość liderów w ciągu ostatnich 3 miesięcy zdążyła wdrożyć mnogość rozwiązań, które pozwalały utrzymać efektywność i motywację zespołów zdalnych. Dziś nie martwimy się już, jakiego narzędzia do zdalnej komunikacji użyć, a o relacje między zdalnymi pracownikami dbamy w sposób wirtualny, np. poprzez organizację zdalnych spotkań po pracy. Wiele osób, zarówno managerów, jak i ich podwładnych, traktowało jednak obecną sytuację jako tymczasową i krótkotrwałą. Sprawiło to, że część procesów związanych z zarządzaniem, szkoleniami, rekrutacją czy onboardingiem nowych pracowników została zwyczajnie wstrzymana. W sytuacji, kiedy okaże się, że pozornie tymczasowy model zostanie z nami na dłużej, przyjdzie nam się zmierzyć z nowym obliczem pracy zdalnej. A to z kolei przełoży się na nowe wyzwania i problemy.

  • Długoterminowa motywacja
    Dla niektórych pracowników motywacja była jednym z głównych wyzwań pracy z domu. W jaki sposób skupić się na pracy, gdy wokół tyle rozpraszaczy, a tempo prac organizacji ogólnie zwolniło? Niektórym udawało się utrzymywać mobilizację na podstawie założenia, że sytuacja jest tymczasowa. A co gdy okaże się, że nie mieliśmy racji, a praca zdalna zostanie z nami przez kolejnych kilka miesięcy? Dołóżmy do tego narastającą frustrację związaną z ograniczeniem kontaktów społecznych, brakiem możliwości...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy