Dołącz do czytelników
Brak wyników

Stare wyzwania, nowe podejście

22 lipca 2020

NR 17 (Lipiec 2020)

Onboarding w Starbucks. Skuteczny sposób na wdrożenie do pracy młodego pokolenia

54

Dobrze zaplanowany i przeprowadzony onboarding to klucz do utrzymania pracownika. Mówi się, że to właśnie pierwsze dni w pracy budują opinię na temat nowego pracodawcy. Pomagają nam też podjąć decyzję, czy zechcemy związać się z nim na dłużej.

Wyobraź sobie, że niespełna kilka miesięcy temu zdałeś maturę, dostałeś się na wymarzone studia i przeniosłeś do dużego miasta. Chcąc dorobić, zatrudniasz się jako barista w kawiarni nieopodal Twojej uczelni. Jeszcze będąc nastolatkiem, wykorzystywałeś każdą nadarzającą się okazję, aby wraz z przyjaciółmi odwiedzić legendarnego Starbucksa. Zawsze podobał Ci się luz, z jakim jego pracownicy obsługują gości, i pomyślałeś, że to miejsce w sam raz dla Ciebie. Wysłałeś swoje CV i po kilku rozmowach udało się – jesteś jednym z nich! Kiedy minęła pierwsza euforia, zaczął ogarniać cię stres, a w Twojej głowie nieustannie kłębią się coraz to kolejne myśli. Czy sobie poradzę? Nie mam w tym przecież żadnego doświadczenia! Jaki będzie mój nowy zespół? Co, jeśli koledzy mnie nie polubią? I w końcu, jak dam radę zapamiętać wszystkie te skomplikowane nazwy i receptury? Każdy, kto choć raz rozpoczynał nową pracę, doskonale zna te emocje i niejednokrotnie zadawał sobie w duchu podobne pytania. To całkiem normalne. Wiemy o tym także my, dlatego wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych nowych partnerów (tak w Starbucks nazywamy pracowników), stworzyliśmy proces Legendary Beginnings, czyli onboarding na miarę nowego pokolenia.
Starbucks jest marką kultową, co sprawia, że mamy ogromną rzeszę fanów na całym świecie. Niejednokrotnie niektórzy z naszych gości stają się naszymi pracownikami, co oczywiście ogromnie nas cieszy. Z drugiej jednak strony jako firma o globalnym zasięgu mierzymy się oczywiście z szeregiem wyzwań, takich jak m.in.:

POLECAMY

  • zapewnienie wysokiej jakości procesu onboardingu mimo mocno rozproszonej struktury,
  • sprostanie oczekiwaniom nowego partnera i spełnienie obietnicy złożonej w procesie rekrutacji – wszakże od kultowej marki oczekuje się więcej niż od innych,
  • znalezienie balansu między zaprezentowaniem naszej wyjątkowej kultury organizacyjnej a postawieniem jasnych oczekiwań w związku z procesem szkolenia,
  • zapewnienie komfortowego wdrożenia na nowym stanowisku pracy w środowisku mocno dynamicznym, jakim jest kawiarnia.

W odpowiedzi na te i wiele innych wyzwań powstał Legendary Beginnings, czyli program, który ma na celu sprawić, aby ten wyjątkowy czas był dla każdego nowego partnera niezapomnianym, wręcz legendarnym przeżyciem. 
Proces onboardingu rozpoczyna się na długo przed pierwszym dniem pracy. Ogromny wpływ na wrażenia przyszłego pracownika ma sposób, w jaki powitamy go na pokładzie firmy. Podczas rozmów rekrutacyjnych z naszymi kandydatami często słyszymy, że jednym z powodów podjęcia decyzji o zmianie pracodawcy jest brak jasnych zasad dotyczących formy umowy, wynagrodzenia czy polityki premiowej. Niejednokrotnie obietnica składana przed zatrudnieniem nijak ma się do rzeczywistości, co skutkuje u pracownika rozczarowaniem i frustracją. Otwarta, transparentna komunikacja jest jedną z naczelnych wartości firmy AmRest, której jesteśmy częścią. W związku z tym każdy nowy partner wraz z decyzją o pozytywnym przejściu procesu rekrutacyjnego otrzymuje także mailową ofertę współpracy. Dokument ten zawiera najważniejsze, z punktu widzenia kandydata, informacje, takie jak stawka, forma zatrudnienia, informacje na temat szkolenia, a także benefitów przysługujących na danym stanowisku. Wszystko to dostosowane do potrzeb młodego pokolenia, a więc podane w przyjaznej dla oka formie infografik. 
 

Zdj. 1. Szkolenie nowego partnera.
Źródło: Starbucks Polska.


Starbucks jest marką, która łączy ludzi, dlatego jeszcze przed rozpoczęciem pracy nowy partner otrzymuje do uzupełnienia tzw. Plakat Nowego Partnera. Za jego pomocą nowy pracownik w ciekawy i przyjazny sposób przekazuje zespołowi wybrane przez siebie zdjęcie oraz informacje na swój temat. To, w jaki sposób się zaprezentuje, zależy tylko od niego, dzięki czemu wejście w nowy zespół jest łatwiejsze i bardziej komfortowe.
Po takim przygotowaniu pora na pierwszy – iście LEGENDARNY – dzień pracy! Kluczowym elementem tego wydarzenia jest tzw. First Sip (ang. Pierwszy Łyk). To spotkanie z kierownikiem kawiarni, podczas którego nowy partner odkrywa niezwykle inspirujący świat Starbucks. Składa się ono z wielu elementów, spośród których na szczególne wyróżnienie zasługują:

  • Profesjonalna degustacja kawy, tzw. Coffee Tasting, podczas którego w czterech etapach opisujemy doznania płynące z kosztowania tego najcenniejszego dla nas napoju. Aby dołączyć do naszej marki, wcale nie trzeba być smakoszem kawy, lecz wystarczy zaledwie kilka tygodni pracy w Starbucks, aby stać się jej prawdziwym pasjonatem.
  • W rozwijaniu naszej wiedzy kawowej pomaga tzw. Coffee Passport, który jest atrybutem każdego baristy. Jest to niewielkich rozmiarów notatnik, w którym każdego dnia zapisujemy wrażenia z degustacji rozmaitych kaw z oferty Starbucks (i nie tylko), dzięki czemu stajemy się prawdziwymi ekspertami w swojej dziedzinie.
  • Praca w Starbucks to nie tylko wyśmienita kawa, lecz również niemal nieograniczona ścieżka kariery, którą partner może kształtować według własnych planów i zainteresowań. Podczas First Sip opowiadamy o rozwoju w obrębie naszej marki, a także w strukturach innych brandów znajdujących się w portfolio AmRest. W ramach wewnętrznego programu Spread Your Wings rozwijać może się każdy, kto spełnia określone dla wszystkich kryteria. Dbamy o to, aby były one powszechnie znane wśród partnerów, ponieważ do udziału w programie można nominować się samodzielnie.
  • Ulubionym przez wszystkich elementem spotkania jest przekazanie tzw. Legendary Bag, czyli plecako-worka wypełnionego gadżetami z logo Starbucks. Już sam w sobie worek jest dla naszych najmłodszych partnerów jednym z najbardziej pożądanych elementów pakietu powitalnego, a to dopiero początek! Oprócz wspomnianego już wcześniej Coffee Passportu znajdują się w nim także tzw. Karteczki Recognition, kolejny symbol przynależności do naszej marki, rozpoznawany przez partnerów na całym świecie. Za ich pomocą każdego dnia doceniamy się i dziękujemy sobie wzajemnie, co jest tak niezwykle ważne z perspektywy młodych pracowników. W worku znajdziemy również m.in. znany wszystkim zielony fartuch, koszulkę lub skarpetki oraz tzw. Reusable Cup, czyli kultowy już kubek Starbucks w formie eko – służący do wielokrotnego użytku. Millenialsi często nazywani są pokoleniem „green-oriented”, dlatego ostatnio do grona powyższych gadżetów dołączyły także metalowe słomki, które od niedawna można także znaleźć w ofercie naszych kawiarni.
  • Nowy partner otrzymuje otrzymuje dostęp do aplikacji mobilnej My Standards. Znajduje się w niej mnóstwo przydatnych  informacji, m.in. dotyczących obowiązującego w naszych kawiarniach ubioru. Starbucks od zawsze wspierał różnorodność, czego przejawem jest dress code dający duże pole do własnej interpretacji i możliwość wyrażania siebie. Kolorowe skarpetki, kapelusz, muszka? Czemu nie! Najważniejsze, aby barista wyglądał schludnie i po prostu był sobą. 
  • Dużą wagę przywiązujemy także do aktywności CSR (Corporate Social Responsibility) naszej marki, ponieważ wiemy, jak ważne dla przedstawicieli pokolenia Y oraz Z jest bycie społecznie odpowiedzialnym. Nowi bariści mają okazję zobaczyć filmy z naszych plantacji opowiadające o tym, jak dbamy o naszych plantatorów, tworząc Centra Wsparcia Farmerów, prowadząc odpowiedzialne uprawy oraz pozyskując kawę w etyczny oraz przyjazny dla środowiska naturalnego sposób w oparciu o certyfikację C.A.F.E. (Coffee and Farmer Equity). Na co dzień zespoły kawiarni chętnie angażują się w działania na rzecz lokalnych społeczności, wspierając m.in. miejscowe domy samotnej matki czy schroniska dla zwierząt.
  • Na spotkaniu szczegółowo omawiane są także plan i pr...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy