Z artykułu dowiesz się:
- Na czym polega metoda Objectives and Key Results i jak działa?
- Jak polskie firmy wykorzystują OKR-y, by poprawić swoją skuteczność?
- Jak przeprowadzić wdrożenie i jakich błędów unikać?
Jako pierwsze w Polsce OKR-ami zainteresowały się małe i średnie firmy technologiczne. Tworząca oprogramowanie do analizowania i badań marketingowych w social media firma Sotrender wdrożyła metodę na początku 2017 r. „Przede wszystkim chcieliśmy jasno określić, w którą stronę zmierzamy, by móc skupić się na tym, co najważniejsze” – mówi założyciel firmy Jan Zając: „Dodatkową motywacją było doprecyzowanie, kto i za co ma być odpowiedzialny”.
To podstawowe problemy, w których pomagają OKR-y. Wymuszają wybór priorytetów i jednoznaczne ich zapisanie. Unikalny format zawiera wszystkie składowe dobrego celu. Objective mówi, co chcemy osiągnąć, a Kluczowe Rezultaty pozwolą zweryfikować, czy się to udało.
1. Objective to jakościowy i inspirujący cel.
Odbiorca ma go łatwo zrozumieć i zapamiętać. To hasło sprawdza się jako środek komunikacji – gdy się je ogłosi, pracownicy zrozumieją, o co chodzi. Kluczowe rezultaty to kilka punktów, które są wymierne. Muszą być mierzalne i nadawać się do łatwej weryfikacji na koniec okresu, dla którego postawiony został cel.
2. Format jest tak zaprojektowany, że zapis celu wygląda niezwykle prosto. Stworzenie go to jednak zaskakująco dużo pracy. Głównie wynika ona z dyskusji podczas ustalania. Ten wysiłek jest potrzebny i nie idzie na marne – umożliwia lepsze zrozumienie celu. Format ułatwia komunikację, ale metoda opisuje też proces ustalania celów. Wymusza on wybór priorytetów i zapewnia, że o celach rozmawia się regularnie i w uporządkowany sposób.
W Allegro co kwartał odbywają się tzw. SyncWeeki. Poprzedza je seria spotkań. Najpierw zarząd z kilkudziesięcioma kluczowymi menedżerami (extended leadership – liderzy zespołów), bazując na planach rocznych, ustala cele firmowe na kolejny kwartał, a następnie menedżerowie wspólnie z zespołami ustalają swoje OKR-y, OKR-y zespołów i planują akcje, które muszą się wydarzyć, by cele ogólnofirmowe zostały zrealizowane. „Finalne spotkanie początkowo zabierało trzy dni, obecnie wystarczy jeden dzień” – mówi Wojciech Szczęsny, szef korporacyjnego IT w Allegro. Na spotkaniu zarząd i c...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!