Z artykułu dowiesz się:
- Jak skutecznie wybrać odpowiedniego coacha?
- Jak może sprawnie przebiegać proces coachingu?
- Jak efektywnie podsumować proces coachingu i ocenić poziom realizacji postawionych przed jego rozpoczęciem celów?
Praca menadżera, szefa, kierownika, koordynatora jest pełna wyzwań. Mnogość zagadnień z jakimi mierzy się codziennie osoba na dyrektorskim stanowisku przyprawia niejednego o zawrót głowy. Nie dziwi więc, że pytania: „Na ile jestem dobrym szefem?” „Dlaczego ludzie odchodzą z mojego zespołu?” „Gdzie leży przyczyna niskich wyników?”, „Co mogę robić lepiej?” spędzają sen z powiek. Aby skutecznie iść do przodu i radzić sobie z narastającymi obowiązkami przywódcy, warto na chwilę zatrzymać się w tym zawodowym pędzie.
Jednym ze sposobów na wartościowe zatrzymanie jest proces executive coachingu, czyli coachingu adresowanego do kadry zarządzającej. Pracując z liderami, odkryłam, że najlepszym sposobem na wyłączenie karuzeli utartych schematów i przekonań jest zmiana perspektywy patrzenia na siebie. Takie przysłowiowe „wyjście z siebie i stanięcie obok” działa oczyszczająco i jest katalizatorem pozytywnych zmian. Coaching świetnie to umożliwia.
Badania opisane w „The Manchester Review” pokazały, że coaching kadry menedżerskiej przełożył się na lepsze działanie firmy w obszarach:
- produktywności (53%),
- jakości (48%),
- obsługi klienta (39%).
Odnotowano spadek rotacji personelu (32%) i liczby skarg (34%). Badania Metrix Global LLC pokazały też, że coaching nakierowany na rozwój umiejętności przywódczych przyniósł zwrot z inwestycji na poziomie 529%1.
EXECUTIVE COACHING, CZYLI CO KONKRETNIE?
Menedżerowie, z którymi pracuję, odbywają proces coachingu trwający średnio 10–12 sesji. Spotkania trwają godzinę i odbywają się początkowo co tydzień, następnie co dwa tygodnie, a nawet co miesiąc, zależnie od potrzeb, ustalonych celów i zadań do realizacji między sesjami. Warto zatem podkreślić, że profesjonalny coaching to nie jednorazowa „mowa motywacyjna”, a rozłożony w czasie proces trwający 2–3 miesięcy, a nawet do nawet roku.
Co ważne, coachingowe podejście zakłada, że będący w procesie klient ma w sobie wszystkie zasoby potrzebne mu do realizacji swoich zamierzeń. Coach nie doradza, nie szuka rozwiązań, nie mówi,...