Top 3 wyzwań współczesnych zespołów i ich liderów
Numer 1 na liście wyzwań, z jakimi mierzą się liderzy i ich zespoły, występujący chyba najczęściej, to niewystarczająca ilość czasu na zajęcie się wszystkim, co mają do zrobienia. Wymówka „nie mam czasu” jest jedną z najczęściej stosowanych przez pracowników. A czasu każdy z nas ma tyle samo. Liderzy i HR Business Partnerzy, którzy chcą wspierać pracowników, mierzą się z tym zdaniem każdego dnia, proponując różne rozwiązania i kreując skuteczne strategie radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami.
Numerem 2 jest przeciążenie: treścią, zadaniami, możliwościami, narzędziami, liczbą opcji, z których można korzystać. Z badań wiemy, że im więcej możliwości w ramach podjęcia jednej decyzji, tym większe prawdopodobieństwo, że człowiek w ogóle nie zdecyduje. Pracownik, który ma za dużo możliwości, bardzo często nie wybiera żadnej z nich. A my się frustrujemy, że nie chce się rozwijać.
Numer 3 to nieustanna zmiana. Towarzyszy nam od zawsze, teraz dużo bardziej widoczna, bo otwarcie nazywana po imieniu – podobnie jak jej skutki, dotykające każdego pracownika organizacji. Każda zmiana powoduje jakiś stres, dyskomfort (nawet jeśli jest ona potencjalnie dobra
i pozytywna).
Jakie wnioski powinien wyciągnąć z tego HR Business Partner? Jeśli ludzie nie mają czasu, gonią w piętkę, a lista ich zadań się nie kończy, to są w ogromnym stresie i dyskomforcie każdego dnia. Jak mamy ich skutecznie wspierać i pomóc w wyjściu z tego błędnego koła? W jaki sposób możemy proponować im narzędzia i strategie rozwojowe?
Jak pomagać z głową i adekwatnie dobierać narzędzia do realnych potrzeb pracowników?
Zacznijmy od tego, czego nie robić: nie rzucać się w rolę Ratownika, który chce pomóc i rozwiązać wszystkie problemy świata – najlepiej od razu.
Analiza transakcyjna, czyli...