Mierzyć niemierzalne - ocena skuteczności i efektywności działań

Temat Numeru

Ewaluacja wartości, jaką wnoszą do organizacji HR Business Partnerzy, nie jest już tylko zagadnieniem teoretycznym, ale coraz częściej staje się być albo nie być dla funkcji HRBP, bo jak lubi myśleć biznes −  „Jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać…”.


Z artykułu dowiesz się:

  • Jak wdrożyć w organizacji standard mierzenia efektywności biznesowej procesów HR?
  • Jak zdefiniować wskaźniki efektywności na poziomie biznesowym, jakościowym i wykonawczym?
  • Jak wyznaczać ambitne cele dla HR Business Partnerów i oceniać osiągnięte rezultaty?


HR Business Partnerzy coraz śmielej wchodzą do organizacji i zasilają szeregi działów HR. Jednak menedżerowie nie do końca dostrzegają różnicę między HRBP, a specjalistą ds. personalnych. Należy z pokorą przyznać, że za taką sytuację odpowiadają w dużej mierze sami zainteresowani, którzy z jednej strony oczekują traktowania odpowiadającego pozycji partnera strategicznego z klasycznego modelu Dave’a Ulricha, z drugiej zaś proponując własne zadania, skupiają się na często słabo mierzonych celach jakościowych (realizacja projektów/inicjatyw, ogólna jakość pracy) lub ocenie zadań (realizacja programów rozwojowych, rekrutacji itd.).

REKLAMA

Schemat 1: Role realizowane przez HRBP

 

Skuteczność HRBP

Skuteczność to osiąganie zamierzonych wyników, a zatem niezbędna jest umiejętność wyznaczania odpowiednich celów i podejmowanie zaplanowanych działań zmierzających do ich realizacji.

Skąd jednak wiemy, czy udaje nam się realizować wyznaczone cele? Odpowiedzi na to pytanie udzielą nam dobrze ustalone kluczowe wskaźniki efektywności (ang. KPI).

Wskaźniki te pozwalają na zagregowanie kompleksowych informacji o działaniach firmy i jej wynikach do mniejszej liczby kluczowych danych, dając bardziej zrozumiałe i przyswajalne wyniki, na podstawie których możemy wyciągnąć wnioski, podejmować decyzje i modyfikować sposób działania firmy, tak aby finalnie osiągnąć to, co założyliśmy.

Przykładowe KPI

Jakość produktów i usług:

  • PPM,
  • liczba błędów transakcji,
  • liczba reklamacji,
  • koszty złej jakości.

Zarządzanie operacyjne:

  • całkowita efektywność wyposażenia (OEE – Overal Equipment Effectiveness),
  • wydajność pracy (wartość produktów lub usług wytworzonych przez jednego pracownika),
  • wartość odpadu produkcyjnego (wartościowo lub procentowo),
  • średni czas realizacji zamówień klientów,
  • zużycie energii elektryczn...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI