Dołącz do czytelników
Brak wyników

Employer branding

23 lipca 2019

NR 11 (Lipiec 2019)

HR i marketing. Fundament zdrowej organizacji

0 74

Współpraca wszystkich działów w firmie? Niestety, w wielu firmach, w szczególności w tych większych, ale i to nie jest regułą – poszczególne działy rywalizują ze sobą. Wynika to z braku komunikacji, zrozumienia czy wiedzy na temat działania firmy. Kluczowa jest tutaj współpraca działu marketingu z działem sprzedaży czy działu marketingu z działem HR.

Bez zrozumienia tego, jak działają te dwa działy, ciężko połączyć kropki i znaleźć pole do wspólnego działania. HR, w dużym uproszczeniu, to wszakże rekrutacja, onboarding, szkolenia czy motywacja pracowników, a marketing – ponownie w dużym uproszczeniu – promocja firmy, jej produktów i usług. Gdzie zatem te dwa działy się zazębiają? Idea współpracy marketingu z działem HR powstała wbrew pozorom już bardzo dawno temu. W ogromnym skrócie można powiedzieć, że tak powstał employer branding.

Dlaczego to ważne?

Warto zacząć od podstaw. Ideą działań w marketingu jest obecnie tzw. 7P, czyli marketing mix:

  • cena,
  • produkt,
  • dystrybucja,
  • promocja,
  • procesy,
  • ludzie,
  • świadectwo materialne.

Już tutaj widzimy powiązania. Składową promocji są:

  • reklama,
  • PR,
  • promocja osobista,
  • promocja sprzedaży.

I tutaj widzimy czynnik ludzki. Sam HR jest również swoistego rodzaju składową marketingu mix: odpowiedni personel, boss branding, budowanie doświadczeń klientów przez pracowników – to wszystko się przenika. Public relations organizacji buduje również pozytywne doświadczenia w oczach potencjalnych pracowników. I na odwrót: postępowanie pracowników i ich obecność w internecie, social mediach czy podczas realnych rozmów buduje marketing i PR firmy. Pracowników warto szkolić pod tym kątem i edukować, jaka jest ich rola w firmie, nie tylko w zakresie stanowiska, jakie obejmują. Zapominają o tym nieraz najwięksi.
Wspólna komunikacja wypracowana między działami:

  • wpływa pozytywnie na wizerunek firmy,
  • buduje poczucie odpowiedzialności w pracownikach oraz poczucie „misji”,
  • aktywizuje i motywuje pracowników do wspólnego działania na rzecz firmy, jednocześnie wiążąc ich z nią. 

Od czego powinniśmy zacząć?

Od poznania się nawzajem i zrozumienia. Wspólne meetingi między działami raz w miesiącu, wzajemne newslettery, zrozumienie wzajemnych potrzeb i określenie, czy możemy sobie pomóc oraz w jakim zakresie. Działy powinny odpowiedzieć sobie na pytania: 

  • Gdzie już w tym momencie nasze działy się zazębiają? 
  • Jak dział marketingu może pomóc mi w rekrutacji? 
  • Czy mamy wspólne cele i zadania? 
  • Jak dział HR może pomóc działowi marketingu w wypełnianiu codziennych zadań? 
  • Gdzie dotychczas pojawiały się problemy we współpracy? 

Co jest równie ważne po rozpoczęciu realnej współpracy między działami?

  • Nomen omen – określenie zasad współpracy, terminów wzajemnych spotkań. 
  • Szanowanie własnego czasu. 
  • Niekonkurowanie ze sobą – gramy do jednej bramki. 
  • Wypracowanie partnerstwa z innymi działami – jesteście doskonałym przykładem! 
  • Optymalizacja kosztów, np. poprzez poszukiwanie narzędzi, z których możecie korzystać wspólnie. 

Z reguły employer branding „zrzuca się” na działy HR – wszakże EB związany jest z budowaniem marki pracodawcy i ludzi, a to HR zajmuje się ludźmi. To błąd! 

Zrozumienie się wzajemne – podkreślam to kolejny raz – jest niezwykle ważne. Mimo chęci współpracy i jej początków, często oba działy patrzą na siebie jak na kosmitów, m.in. przez klątwę wiedzy i branżowe słownictwo. W marketingu mamy do czynienia z VPD, czyli Value Proposition Design (projektowanie propozycji wartości), a w employer brandingu EVP, czyli Employer Value Proposition. Niezwykle podobne do siebie pojęcia, których zapewne działy wzajemnie nie znają, a mogą wiele od siebie się nauczyć. Podobnie jest z wymienionym wyżej customer/employee experience czy customer/employee care. Narzędzia i zasady pozostają w pewien sposób niezmienne, zmieniają się jedynie grupy docelowe. 

Z reguły employer branding „zrzuca się” na działy HR – wszakże EB związany jest z budowaniem marki pracodawcy i ludzi, a to HR zajmuje się ludźmi. To błąd! 

Niezwykle ważna w budowaniu pozytywnego employer brandingu jest kreatywność, ale również „zwykłe” znajomości techniczne, narzędziowe...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy