HR i marketing. Fundament zdrowej organizacji

Employer branding

Współpraca wszystkich działów w firmie? Niestety, w wielu firmach, w szczególności w tych większych, ale i to nie jest regułą – poszczególne działy rywalizują ze sobą. Wynika to z braku komunikacji, zrozumienia czy wiedzy na temat działania firmy. Kluczowa jest tutaj współpraca działu marketingu z działem sprzedaży czy działu marketingu z działem HR.

Bez zrozumienia tego, jak działają te dwa działy, ciężko połączyć kropki i znaleźć pole do wspólnego działania. HR, w dużym uproszczeniu, to wszakże rekrutacja, onboarding, szkolenia czy motywacja pracowników, a marketing – ponownie w dużym uproszczeniu – promocja firmy, jej produktów i usług. Gdzie zatem te dwa działy się zazębiają? Idea współpracy marketingu z działem HR powstała wbrew pozorom już bardzo dawno temu. W ogromnym skrócie można powiedzieć, że tak powstał employer branding.

Dlaczego to ważne?

Warto zacząć od podstaw. Ideą działań w marketingu jest obecnie tzw. 7P, czyli marketing mix:

  • cena,
  • produkt,
  • dystrybucja,
  • promocja,
  • procesy,
  • ludzie,
  • świadectwo materialne.

Już tutaj widzimy powiązania. Składową promocji są:

  • reklama,
  • PR,
  • promocja osobista,
  • promocja sprzedaży.

I tutaj widzimy czynnik ludzki. Sam HR jest również swoistego rodzaju składową marketingu mix: odpowiedni personel, boss branding, budowanie doświadczeń klientów przez pracowników – to wszystko się przenika. Public relations organizacji buduje również pozytywne doświadczenia w oczach potencjalnych pracowników. I na odwrót: postępowanie pracowników i ich obecność w internecie, social mediach czy podczas realnych rozmów buduje marketing i PR firmy....

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI