Bez zrozumienia tego, jak działają te dwa działy, ciężko połączyć kropki i znaleźć pole do wspólnego działania. HR, w dużym uproszczeniu, to wszakże rekrutacja, onboarding, szkolenia czy motywacja pracowników, a marketing – ponownie w dużym uproszczeniu – promocja firmy, jej produktów i usług. Gdzie zatem te dwa działy się zazębiają? Idea współpracy marketingu z działem HR powstała wbrew pozorom już bardzo dawno temu. W ogromnym skrócie można powiedzieć, że tak powstał employer branding.
Dlaczego to ważne?
Warto zacząć od podstaw. Ideą działań w marketingu jest obecnie tzw. 7P, czyli marketing mix:
- cena,
- produkt,
- dystrybucja,
- promocja,
- procesy,
- ludzie,
- świadectwo materialne.
Już tutaj widzimy powiązania. Składową promocji są:
- reklama,
- PR,
- promocja osobista,
- promocja sprzedaży.
I tutaj widzimy czynnik ludzki. Sam HR jest również swoistego rodzaju składową marketingu mix: odpowiedni personel, boss branding, budowanie doświadczeń klientów przez pracowników – to wszystko się przenika. Public relations organizacji buduje również pozytywne doświadczenia w oczach potencjalnych pracowników. I na odwrót: postępowanie pracowników i ich obecność w internecie, social mediach czy podczas realnych rozmów buduje marketing i PR firmy....
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!