Kompas strategicznego HR

Strategiczny HR

Biznesowa narracja musi być krótka, ale nie może być skrótem myślowym. Musi być prosta, ale nie może być uproszczeniem. Wtedy tracisz wypracowaną latami pozycję eksperta. W artykule przedstawiam sposób rozumowania, który prowadzi mnie niezmiennie od lat przez nawet najtrudniejsze projekty doradcze, konsultacje i mentoringi. Czasem jest początkiem procesu decyzyjnego, a czasem jego kwintesencją. Pomagał mi m.in. zrestrukturyzować sieć aptek i podnieść rentowność branżowego lidera. Pomaga wybierać liderów, których nie widać na pierwszy rzut oka, i zbudować organizacyjną współpracę, bazując na silnych stronach…

Kompas strategicznego HR to narzędzie idealne dla liderów HR, aby używając narracji zrozumiałej dla zarządu, komunikować strategiczne aspekty dotyczące wyników, kultury i współpracy w firmie. Bo nawet przy pewnych brakach analitycznych lider HR może wnieść ogromną wartość, tłumacząc przywództwo i kulturę na język efektywności. 

Ekonomiczny alfabet HR BP

Wprowadzeniem do tego podejścia jest „ekonomiczny alfabet”, który stosuję głównie w mentoringach i pracy indywidualnej z menedżerami, liderami HR i członkami zarządu. Przedstawię poniżej krótko kilka kluczowych liter tego alfabetu, aby na końcu pokazać przykład zastosowania w praktyce. Opiszę efektywność, dywidendę, inwestycje i biznesowy efekt.

E jak efektywność

Gdy przyspieszam do 140 km/h, moje auto spala 14 l/100 km, a gdy jadę 60 km/h, spala 8 l/100 km. 
Czy jadąc 100 km/h, warto przyspieszać do 140, czy raczej może zwolnić do 60? To pytanie nie jest o prędkość, tylko o nakład i efekt, czyli efektywność. W praktyce każde pytanie w biznesie jest pytaniem o efektywność.

Przejdźmy do rzeczy.
Przeanalizujmy przykład rotacji:
Jeśli rotacja roczna wynosi 12% (miesięczna 1%), to ze 100 osób odchodzi rocznie 12. Przyjmijmy, że koszt każdej to 30 tys. – załóżmy, że jest poprawnie policzony1. To oznacza koszt 360 tys./rok.

Pytanie o efektywność jest takie: 
ile wydajemy, aby ten poziom „osiągnąć”? 

Możemy do tego wykorzystać miary typu całkowity budżet HR/EB, zaangażowanie (czyli czas) menedżerów na 1/1 czy rozmowy o potrzebach pracowników. Załóżmy, że wychodzi finansowo 300 tys./rok – włącznie z wydatkami na pensje ludzi z EB. A co by było, gdybyś nie wydawał tych 300 tys., lecz 200 albo 400? 

B jak baza + zmiana

Usprawniając procesy, trzeba się zastanowić, jakim nakładem osiągamy dany rezultat i co się stanie, jeśli wprowadzimy zmianę...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy