Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kierunek rozwój

28 listopada 2018

NR 7 (Listopad 2018)

Kiedy myślisz, że to nie może się udać...
czyli o strategicznym podejściu do rekrutacji masowych

0 11

Wyobraź sobie, że nagle dowiadujesz się, że w związku z zapotrzebowaniem na szczyt przedświąteczny firma musi zatrudnić dodatkowe 2 tys. osób. Jedyne, co widzisz, to ta przerażająca liczba! Jak reagujesz? Przede wszystkim pewnie starasz się nie panikować i nie dopuścić do siebie myśli, że to nie może się udać. Bo akcja może zakończyć się pozytywnie, jeśli prawidłowo obmyślisz plan działania.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak poradzić sobie z sytuacją, kiedy dział HR dostaje zadanie rekrutacji na kilka tysięcy osób?
  • Dlaczego rekrutacje masowe wymagają podejścia strategicznego i co to oznacza?
  • Jak przygotować zespół rekrutacji na podobne wyzwania w przyszłości?

 

Jak stworzyć plan?

Przeanalizuj sytuację. W dużej firmie pracę nad projektami, nawet tymi spontanicznymi, powinniśmy rozpocząć od zaplanowania strategii działania. Zacznijmy od podsumowania sytuacji i zasobów, jakimi dysponujemy. Duże firmy dają ogrom możliwości i posiadają wiele kanałów komunikacji, które możemy wykorzystać niskim kosztem.
Określ grupę docelową. Po zdefiniowaniu sytuacji wyjściowej należy określić grupę docelową. Stwórzmy personę lub persony. Scharakteryzujmy osoby, których będziemy poszukiwać i do których będziemy kierować komunikaty. Dopiero w momencie, kiedy wiemy, kogo poszukujemy, możemy rozpocząć planowanie konkretnych działań i kanałów dotarcia.
Zaplanuj działania. Czas zastanowić się, jak możemy wykorzystać wszystkie dostępne zasoby. Termin zbliża się wielkimi krokami, a budżet jest ograniczony. Wyznaczmy kilka kamieni milowych, aby zdążyć na czas!
Zmierz efekty. Na koniec nie możemy zapomnieć o zmierzeniu efektów naszej pracy. Planując działania, pamiętajmy o konieczności późniejszej analizy wyników. Nasz plan nie musi być długi i skomplikowany. Jednak żeby się udał, musimy działać w sposób strategiczny.

Jak to wyglądało u nas? 

Czas przedświąteczny w firmie zajmującej się dostarczaniem listów, kartek świątecznych i paczek z prezentami jest bardzo wymagający. W tym okresie gwałtownie rośnie zapotrzebowanie na pracowników fizycznych, którzy zajmują się sortowaniem, rozwożeniem i roznoszeniem przesyłek. To też trudny czas dla pracowników działów rekrutacji, którzy są odpowiedzialni za zapewnienie ciągłości pracy. Presja czasu jest widoczna zarówno w centrali firmy, jak i wśród rekruterów pracujących w poszczególnych regionach. Koncentrując się na wyznaczeniu pożądanego efektu, nie zapominajmy o motywacji pracowników regionalnych, którzy swoją ciężką pracą przyczynią się do jego osiągnięcia.

Pamiętajmy też o udostępnieniu im wszystkich potrzebnych narzędzi oraz pomocy w ustalaniu i osiąganiu celów. Podczas naszej akcji uruchomiliśmy wyjątkowo częsty system raportowania. Kierownicy działów regionalnych co tydzień zgłaszali do centrali postępy swojej pracy. Zachęcaliśmy ich również do dzielenia się z nami swoimi problemami i staraliśmy się wspierać pracowników regionalnych na każdym etapie realizacji strategii.

Zacznij od tego, czym dysponujesz, 
co może pomóc Ci osiągnąć cel.

W akcji przedświątecznej mieliśmy do zatrudnienia 2 tys. osób w ok. 1 miesiąc. Czekało nas naprawdę wymagające zadanie. Oferowaliśmy przede wszystkim pracę sezonową na 3 miesiące. Takim rodzajem umowy jest zainteresowany mniejszy odsetek kandydatów. Co więcej, wolne miejsca pracy były do obsadzenia w całym kraju, od dużych miast, przez średnie i małe miejscowości, po wsie. Nie było miejsca na panikę. W okresie przedświątecznym wiele firm oferuje pracę sezonową. Konkurencja jest więc duża. Musimy przyciągnąć kandydatów do nas. Podjęliśmy wyzwanie!

Czas na analizę. Co mogło pomóc nam osiągnąć rekrutacyjny cel? Przede wszystkim mieliśmy do dyspozycji zasoby największego pracodawcy w Polsce! Poczta Polska SA zatrudnia ponad 80 tys. pracowników w całym kraju, w tym 70 rekruterów w 16 regionach oraz 24 tys. listonoszy. Listonosz to jeden z tych zawodów, do których potrzebni są ludzie komunikatywni, bo to właśnie oni codziennie trafiają, także do Waszych, domów. Widzicie, do czego zmierzam? To właśnie jedna z możliwości, jakie mogliśmy wykorzystać do promocji naszej akcji rekrutacyjnej. Co jeszcze mogło ułatwić nam zadanie? Między innymi 5 tys. samochodów firmowych 
i 7,5 tys. placówek, w których bez większych ograniczeń mogliśmy zamieszczać plakaty, formularze, ulotki – wszystko bez dodatkowych kosztów. 

Jak określić grupę docelową?

Prowadząc każdą akcję komunikacyjną, a w szczególności ogólnopolską rekrutację, musimy wiedzieć, do kogo chcemy trafić, kogo nasza oferta może zainteresować. Jak więc określić grupę docelową, mając za zadanie znaleźć pracowników do różnego rodzaju prac w różnych lokalizacjach? Nie ograniczajmy się na siłę do jednej persony. Pamiętajmy o tych pracownikach, którzy już u nas pracują, i o kanałach komunikacji, jakimi dysponujemy. W naszym przypadku byli to wszyscy, którzy chcieliby sobie dorobić na święta lub którzy mogliby nam takie osoby polecić. Poza tym chcieliśmy trafić do osób poszukujących pracy sezonowej, które poza okresem świątecznym, np. latem, pracują w innych firmach. Ze względu na krótki czas trwania umowy oraz rodzaj oferowanych prac zwróciliśmy się również do studentów i absolwentów. Młode osoby, które dopiero wchodzą na rynek pracy i chętnie zarobią pierwsze pieniądze, były naszą trzecią grupą docelową. Pamiętaliśmy też o osobach w wieku powyżej 50 lat i emerytach, którzy chcieliby dorobić na świąteczne prezenty i wyjazdy z rodziną.

Jakie działania podjąć?

Bez względu na to, ile osób chcemy zrekrutować, akcje employer brandingowe dobrze jest zacząć od stworzenia ogólnej koncepcji, której później będziemy się trzymać. Poza zrekrutowaniem jak największej liczby osób warto pamiętać o budowaniu pozytywnego wizerunku marki. Postawmy na jedną grafikę, która wszystkim będzie ko...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy