Jak zbudować strategiczną pozycję działu HR w organizacji?

Strategia i wdrażanie

Rola działów HR się zmienia. Wymusza ją nie tyle postęp gospodarczy, ile naturalna potrzeba rozwoju. Jeśli tak spojrzysz na zmianę, która i tak Cię nie ominie, znajdziesz rozwiązania i motywację, by być jej częścią i czerpać z niej satysfakcję.

d wielu lat oferuję programy stażowe dla studentów, inspiruję się młodymi osobami. To, co otrzymuję, poza niezwykłą kreatywnością i młodzieńczą ciekawością, to również feedback. Młodzi ludzie mówią: „Cieszę się, że mogę pracować przy tych projektach, bo w końcu widzę, że to, co mówią mi na zajęciach faktycznie dzieje się w życiu”. I tak, i nie. Ja jestem z tych, którzy odbyli odwrotną drogę – najpierw rozumiałam zależności, potem ubierałam to w struktury, funkcje, procesy. Pamiętam swoje pierwsze projekty doradcze, kiedy prosiłam o szkic struktury i działy, takie jak HR czy marketing, były osobnymi pionami. Kiedy jednak pytałam o rolę, funkcję oraz oczekiwania wobec tych działów i osób tam pracujących, słyszałam, że mają zadbać o to, co dzieje się wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Nie mogłam się z tym nie zgodzić. Tylko w związku z tym dlaczego są odrębnym silosem, a nie parasolem? Nie są połączone na schemacie, to jak mają zapewnić współpracę? Potem zaczęła się dyskusja o odpowiedzialności, o decyzyjności. Okazało się, że te działy nie biorą udziału w planowaniu strategicznym. Zadałam pytanie – dlaczego? Otrzymałam odpowiedź, że marketing czasem tak, bo jest ściśle związany ze sprzedażą. HR rzadziej, bo to głównie koszty. To mnie uderzyło. Wtedy odebrałam to niemalże osobiście – skoro jestem tylko kosztem, to co ja tu robię? Przecież mam dostarczyć rozwiązania dla biznesu – zoptymalizować koszty, usprawnić komunikację, podnieść zaangażowanie. Te działania to raczej inwestycja i to z długofalowym efektem. 
Co to ma wspólnego ze studentami? Otóż to, czego nauczono nas w szkole, jest ważne, jednak ważniejsza jest umiejętność obserwacji zmian, otwartość i gotowość do podjęcia dyskusji o roli i znaczeniu wykonywanej pracy. W kwestii HR oznacza to umiejętność łączenia działań rozwojowych z celami biznesowymi, projektowanie adekwatnych do tych celów struktur, a przede wszystkim zdolność do budowania zespołu na poziomie menedżerskim, skutecznej komunikacji i przewodzenia. Dziś HR nie jest na „usługach” pozostałych departamentów. To partner dla biznesu, który dysponuje ogrom...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy