Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia i wdrażanie

27 listopada 2019

NR 13 (Listopad 2019)

Jak wdrożenie ISO zmienić w angażujący proces?
Case study firmy Duni Poland

208

W październiku 2017 firma Duni Poland zdecydowała się rozpocząć wdrażanie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy według nowego, międzynarodowego standardu ISO 450001. Dziś firma szczyci się już certyfikatem, który otrzymała jako jedna z pierwszych firm na świecie.

Pewnego upalnego popołudnia 1914 r. teksański doktor Samuel Crumbine podróżował pociągiem i z przerażeniem przyglądał się współpasażerom. Część z nich była chora na gruźlicę, ale nie przeszkadzało to im popijać wodę ze wspólnego kubka, którym dzielili się również ze zdrowymi towarzyszami. Taki był wówczas stan powszechnej wiedzy o przyczynach chorób i o higienie. Doktor Crumbine robił wiele, by to zmienić. Gdy zauważył, że kubek z wodą – i prątkami gruźlicy! – znalazł się w rękach zdrowej dziewczynki, wymienił go szybko na złożony przez siebie kubek z papieru.

POLECAMY

Początki firmy


Produkcją podobnych, jednorazowych kubków rozpoczęła swoją działalność szwedzka firma Duni, która dziś specjalizuje się w wytwarzaniu najwyższej jakości serwetek. Dostarczamy również inne innowacyjne i ekologiczne jednorazowe produkty oraz akcesoria, które pomagają restauracjom i firmom cateringowym tworzyć goodfoodmood. 

Jednym z zakładów produkcyjnych Duni jest fabryka w Poznaniu, w której pracuję. Naszymi priorytetami są nie tylko sprostanie oczekiwaniom klientów poprzez dostarczanie im najwyższych jakościowo produktów na czas, lecz także realizacja wartości firmy, w tym tworzenie przyjaznego i bezpiecznego środowiska pracy.


Realizacja planu komunikacji


Inicjatorem i liderem wdrożenia normy ISO 45001 była Izabela Węclewicz, kierownik Działu BHP i Ochrony Środowiska. Bardzo cenię sobie to, że od początku przygotowań działań projektowych zwracała dużą uwagę na ich wewnętrzną komunikację, przez co mogłyśmy skutecznie projektować i realizować plan komunikacji.

Norma ISO 45001 kładzie szczególny nacisk na zaangażowanie pracowników na każdym etapie wdrożenia oraz na rolę przywództwa w promowaniu kultury bezpieczeństwa. Przygotowując więc plan wdrożenia i plan jego komunikacji, kierowaliśmy się właśnie tymi priorytetami.

Ułatwieniem naszej pracy była kultura Duni Poland, którą charakteryzują partnerstwo, współpraca, inspirowanie oraz angażowanie pracowników w podejmowanie decyzji. Staramy się budować i rozwijać organizację „turkusową”. To niewątpliwie jeden z najważniejszych czynników ułatwiających nam odniesienie sukcesu w tak wymagających projektach, jakim jest wdrożenie ISO 45001.

Przygotowując się do wdrożenia, nie mogliśmy korzystać z przykładów podobnych działań w innych firmach. Mieliśmy być jedną z pierwszych organizacji, które otrzymają certyfikat. Bazowaliśmy za to na naszych doświadczeniach w pracy zespołowej i poszukiwaliśmy niestandardowego pomysłu na zaangażowanie wszystkich pracowników.

Przygotowanie polegało również na przeprowadzeniu wstępnych spotkań 

informacyjnych, przeglądzie istniejących już raportów, wymagań prawnych, określeniu ryzyk i szans oraz diagnozie aktualnej sytuacji, która obejmowała m.in.:

  • badania fokusowe osób, które uległy wypadkom,
  • badania świadomości kadry zarządzającej,
  • badanie potrzeb pracowników,
  • diagnozę działań firm zewnętrznych.

Zbudowaliśmy kilka zespołów merytorycznych, z których każdy zajął się swoim podprojektem. Do zespołów spontanicznie dołączali ochotnicy, którzy wnosili i realizowali swoje pomysły. Komunikacyjnym wsparciem ich pracy stała się dla nas grywalizacja.

Jej potencjał wiąże się również z wysoką atrakcyjnością, co postanowiliśmy wykorzystać, przygotowując plan komunikacji wspierający wdrażanie normy ISO 45001 w Duni Poland.

Zaprosiliśmy wszystkich pracowników do udziału w projekcie i w jego akcjach. Zrobiliśmy to poprzez wysłanie osobistych LISTÓW zatytułowanych „ISO tu znajdziesz?” (autorem hasła i kolejnych w tej formule był Tomasz Frąckowiak z Działu Utrzymaniu Ruchu), oznaczonych kolorami i logo projektowym (autorka logo: Katarzyna Falkiewicz, Dział Graficzny). Pierwszy z listów został napisany przez prezesa Duni Poland, a przekazywany był przez pracowników kolejnej wylosowanej przez siebie osobie, na zasadzie „łańcuszka dobrych wiadomości”. Informacje o większości kolejnych akcji przekazywane były w podobny sposób, poprzez imienne listy.

Do kadry zarządzającej skierowane zostały dwie akcje:

  1. „Mam marzenie” – polegała na współtworzeniu ankiety dla pracowników. Kierownicy otrzymali zadanie uzupełnienia jednego z jej pytań w taki sposób, w jaki chcieliby, żeby na to pytanie odpowiedzieli ich pracownicy. Ich „wymarzone odpowiedzi” zostały później zwizualizowane na dużej karcie papieru i udostępnione.
  2. „Zrób to sam” – pakiety pomogły kierownikom przeprowadzić spotkania działowe i wypracować na nich cele bezpieczeństwa.

Dla kadry kierowniczej zorganizowaliśmy również zewnętrzne warsztaty dotyczące implementacji kultury bezpieczeństwa.

W promowaniu samoświadomości związanej z identyfikacją zagrożeń pomogła nam gra „Rozbrajanie bomby”, którą przeprowadziliśmy w małych, rywalizujących ze sobą, pięcioosobowych grupach. Celem zabawy było skierowanie uwagi pracowników na świadome unikanie zagrożeń, czyli odstąpienie od pomysłu samodzielnego rozbrajania „ładunku”, do czego namawiały ich zadanie, dołączona do niego instrukcja oraz prowadzący. Niejednokrotnie nie zdajemy sobie sprawy, że nasze życie jest zagrożone. Proponowana zabawa to pokazała.

Cele, zadania i treść Polityki Zintegrowanych Systemów Zarządzania zostały przygotowane przez kadrę kierowniczą na kolejnych warsztatach. Pracowników zaznajomiliśmy z nią w całkowicie niestandardowy sposób. Chcieliśmy uniknąć skojarzeń z kolejnym, nudnym dokumentem, który nie przekłada się na codzienne dbanie o bezpieczeństwo. Dlatego zaprosiliśmy wszystkich na SZLAK PUZZLOWY, który związany był dodatkowo z konkursem. Można w nim było wygrać atrakcyjne pakiety bezpieczeństwa. Przemierzając szlak wiodący od punku startowego do miejsca, gdzie umieściliśmy Politykę Zintegrowanego Systemu Zarządzania, pracownik szukał umieszczonych na trasie puzzli, którym towarzyszyły krótkie fragmenty Polityki mówiące o bezpieczeństwie. Symbol znaleziony na puzzlu pomagał odgadnąć hasło, które należało umieścić na karcie konkursowej wrzucanej następnie do urny stojącej pod Polityką. W ten sposób podpis pracownika umieszczony później pod tym dokumentem stanowił potwierdzenie rzeczywistego zapoznania się z jego zawartością.

W przygotowaniu do analizy ryzyka i warsztatów z prac niebezpiecznych pomogła uczestnikom krzyżówka. Była też akcja „ISO tu zobaczysz?” związana z projekcją filmu o wypadkach, na którą zaprosiliśmy pracowników do „ina”, częstując ich przy tej okazji popcornem.

Wiele emocji dostarczyła pracownikom zabawa „Nie działa… ISO teraz?”. Służyła ona wsparciu zespołu projektowego pracującego nad uporządkowaniem dokumentacji instrukcji urządzeń. 

O miejscu sieciowym, na którym zgromadzone są instrukcje, informują nalepki rozmieszczone w różnych pomieszczeniach, na drzwiach biur oraz na stanowiskach operatorów maszyn. Dodatkowo pojawiły się nalepki konkursowe, wyróżnione kolorem pomarańczowym, które kierowały do określonych instrukcji. W nich należało poszukać konkretnego słowa, by wp...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy