Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia i wdrażanie

22 lipca 2019

NR 11 (Lipiec 2019)

Jak skutecznie wdrożyć program wellbeingowy w firmie?
Case study Nest Banku

0 111

fitNest to program budujący zaangażowanie pracowników, ale również promujący zdrowy styl życia. Za jego pomocą – jak baterią – chcemy każdego dnia doładowywać naszych pracowników pozytywną energią. Chcemy, żeby więcej czasu poświęcali sobie oraz budowaniu relacji z innymi.

W 2016 r. marki Smart Bank oraz Biz Bank połączyły się i powstała nowa marka Nest Bank. Tym samym połączone działy HR stanęły przed trudnymi zadaniami. Pojawił się nowy większościowy właściciel, organizacja przeszła rebranding, zmienił się model biznesowy, powstały nowe linie biznesowe, a w ślad za nimi nowe kanały dystrybucji. Duża liczba zmian, nawet tych pozytywnych, wywołuje zawsze poczucie niepewności i obawy przed nieznanym.
 
Aby uchronić naszych pracowników przed zbędnym stresem, poza otwartą komunikacją, która jest kluczowa w procesie zmiany, podjęliśmy działania mające na celu zwiększenie zaangażowania pracowników, ich zaufania, identyfikacji z marką oraz satysfakcji z pracy. Tak powstał projekt fitNest. Wdrożenie programu potraktowaliśmy także jako okazję do budowania spójnej kultury organizacyjnej oraz podniesienia lojalności pracowników.

Wiedzieliśmy, że dobrostan psychiczny i fizyczny ma ogromny wpływ na samopoczucie oraz postrzeganie otaczającej rzeczywistości. Aby w tym trudnym czasie dużych zmian zapewnić jak najlepszy komfort pracy, zdecydowaliśmy się na wdrożenie projektu, w którego centrum znalazł się nasz pracownik i jego potrzeby. Projektu, który będzie czymś więcej niż tylko możliwością zrobienia badań w firmie. Chcieliśmy spojrzeć na wellbeing szerzej.

Ustaliliśmy dla kogo

Przejście przez zmiany dotyczyło całej organizacji. Nie mogliśmy więc skupić się tylko na jakiejś wyselekcjonowanej grupie. Musieliśmy objąć programem wszystkich pracowników, co z uwagi na rozproszoną strukturę nie było proste. Ponad tysiąc pracowników, głównie przedstawicieli pokolenia Y i Z, dwie centrale (w Warszawie i w Gdańsku), a do tego sieć sprzedaży własnej, czyli oddziały rozsiane po całej Polsce. Przyznacie, że czekało nas nie lada wyzwanie.

Poznaliśmy potrzeby

Zanim stworzyliśmy pierwszy program, musieliśmy dowiedzieć się, jakie potrzeby związane z obszarem wellness mają nasi pracownicy. Dlatego zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie wśród nich audytu energetycznego. Audyt został zrealizowany przez dostawcę zewnętrznego w formie ankiety. Pytania dotyczyły takich obszarów, jak: odpoczywanie, ruch, odżywianie, komfort psychiczny. Chcieliśmy dowiedzieć się, na jakich elementach powinniśmy się skupić, co i w jakim stopniu wpływa na samopoczucie i komfort pracowników oraz w jaki sposób możemy wpłynąć na jego poprawę. 

Wyniki anonimowego badania ankietowego, w którym wzięły udział 223 osoby, pozwoliły nam ocenić uśrednioną kondycję psychiczną i fizyczną naszych pracowników.  
Przykładowe wyniki audytu energetycznego, które wpłynęły na program projektu w 2016 r.:

  • 17% pracowników Banku wykonuje w ciągu dnia ćwiczenia, które rozluźniają ciało,
  • 33,63% zwraca uwagę na pozycję i postawę ciała podczas wykonywania obowiązków,
  • 35,87% pokonuje minimum 3–4 km codziennie, chodząc, spacerując,
  • 48,43% ankietowanych w każdym posiłku ma warzywa lub owoce,
  • 36,77% pracowników ma przerwy między posiłkami nie dłuższe niż 3 godziny,
  • 57,40% badanych pije mniej niż 6–8 szklanek wody dziennie,
  • 53,36% pracowników pracuje przez wiele godzin, nie robiąc sobie żadnych przerw,
  • 30,5% ankietowanych ma trudności z efektywną pracą po godzinie 14.00,
  • 30,49% osób śpi mniej niż 6 godzin na dobę,
  • 17,04% ankietowanych ma trudności w zasypianiu,
  • 23,77% badanych uważa, że ich obecny sposób działania wpływa negatywnie na efektywność w pracy.

Wnioski, które wyciągnęliśmy z badania, posłużyły do stworzenia programu projektu, w którym nacisk położyliśmy na najbardziej kluczowe i jednocześnie zaniedbane sfery wpływające na komfort pracowników zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Na początku skupiliśmy się na edukacji i budowaniu świadomości wpływu naszych wyborów i nawyków na jakość życia. Projekt rozpoczęliśmy od cyklicznych artykułów wysyłanych na skrzynki mailowe, plakatów oraz warsztatów i wykładów dotyczących zdrowego stylu życia. Działania te szybko uzupełniliśmy konkursami, jednorazowymi i cyklicznymi akcjami okolicznościowymi, które poza funkcją edukacyjną wpływały również na budowanie zaangażowania i przyjaznej atmosfery wśród pracowników. 

Wyznaczyliśmy mierniki

Ważnym krokiem w projekcie było także określenie sposobu, w jaki będziemy badać skuteczność podejmowanych działań. Musieliśmy zdecydować, jak będziemy monitorować prace oraz na jakiej podstawie ocenimy realizację założonych celów. Zdecydowaliśmy się na wykorzystanie w tym celu trzech niezależnych od siebie mierników:

  • wyniki rocznego badania zadowolenia pracowników (wybrane aspekty dotyczące obszaru wellness),
  • wyniki ankiety oceniającej program projektu fitNest po jego zrealizowaniu,
  • poziom wskaźnika fluktuacji kadr.

Planujemy i angażujemy

Ze względu na zmieniające się warunki otoczenia oraz oczekiwania pracowników, program podejmowanych w ramach projektu działań rozpisywany jest na okres jednego roku kalendarzowego. Po tym czasie weryfikujemy, czy i w jakim stopniu pozwolił on na realizację założonych celów. Budując program fitNest na kolejny rok, uwzględniamy pomysły i uwagi naszych pracowników. Nie wybieramy utartych ścieżek. Testujemy i wdrażamy w życie nowe rozwiązania.

Pod koniec 2017 r. poprosiliśmy pracowników o ocenę projektu oraz propozycje nowych działań, jakie chcieliby, abyśmy podjęli w kolejnym roku. W badaniu wzięło udział 328 pracowników.

W 2018 r. do procesu planowania programu włączyliśmy pracowników Banku. Zaprosiliśmy wszystkie osoby, które chciały mieć wpływ na fitNest, do udziału w pracach nad nim. W efekcie powołana została grupa projektowa złożona z 16 osób – przedstawicieli różnych departamentów, osób na różnych poziomach stanowisk, pracujących w różnych lokalizacjach Banku. Dzięki dużej różnorodności zespołu w ramach wspólnych warsztatów stworzyliśmy program projektu na 2018 r. (oczywiście uwzględniając także pomysły, które zostały zgłoszone w ankiecie oceniającej poprzednią edycję projektu).

Działamy elastycznie i udoskonalamy

Przez trzy lata funkcjonowania projekt stale ewoluuje. Staramy się go doskonalić i ulepszać, tak by ciągle odpowiadał na potrzeby naszych pracowników. Nest Bank z roku na rok rośnie i się rozwija, a fitNest wraz z nim. Patrząc na fitNest w obecnym kształcie, można powiedzieć, że jest to projekt, na który składa się szereg działań o charakterze wellness, które koncentrują się na budowaniu komfortu psychicznego i fizycznego pracowników Banku. Działania podejmowane w ramach projektu dotyczą pięciu obszarów:

  • sport,
  • odżywianie,
  • regeneracja,
  • profilaktyka,
  • szeroko rozumiany fun at work.
     
Zdj. 1. Strefa Kibica, Centrala Gdańsk

Źródło: materiały własne Nest Bank.

 

Fun at work to nie tylko moda – odrobina zabawy także jest nam potrzebna. Pomaga zwalczać stres i monotonię. Pozwala budować dobre relacje międzyludzkie. Śmiało możemy powiedzieć, że fun wpływa pozytywnie na stan naszego ducha. Pozostałe filary projektu to sport, odżywianie, regeneracja, profilaktyka – czyli wszystko to, co ma wpływ na stan naszego ciała. 

W ubiegłym roku postawiliśmy na FUN przy okazji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej, organizując dla pracowników Strefę Kibica. Strefy Kibica powstały w dwóch lokalizacjach centralnych Nest Banku (Gdańsk oraz Warszawa). Pracownicy mieli możliwość oglądania dowolnych meczów w godzinach pracy. Dodatkowo, w trakcie meczów Reprezentacji Polski, wspólne kibicowanie umilały nam gadżety do kibicowania (m.in. szaliki, piłki, bramka), przekąski oraz napoje bezalkoholowe. 

Na fali piłkarskich emocji za namową pracowników zorganizowaliśmy Turniej Piłkarzyków (w którym rywalizowały 32 drużyny, tj. 64 pracowników) oraz Turniej Piłki Nożnej na konsoli (liczba uczestników – 46 pracowników). Oczywiście, jak w każdych liczących się zawodach, na zwycięzców czekały medale i puchary.

Radością dzieliliśmy się wzajemnie przy okazji świąt Bożego Narodzenia, kiedy to w ramach Dnia Świątecznego Swetra, który zorganizowaliśmy 6 grudnia, my, „korpoludki” z instytucji finansowej, przywdzialiśmy kolorowe swetry, przegryzając w międzyczasie pierniki. Aby jeszcze bardziej podgrzać świąteczną atmosferę, zorganizowaliśmy konkurs na świąteczne przystrojenie miejsca pracy w centrali i oddziałach – nasi pracownicy głosowali na nadesłane zdjęcia, a zwycięzcy otrzymali środki na wyjście integracyjne. 

Chcemy, żeby FUN był nieodłącznym elementem życia naszych pracowników, dlatego uruchomiliśmy Kafeterię Benefitów, w ramach której istnieje możliwość korzystania z szerokiej oferty zniżek czy ofert umilających wolny czas. Zachęcamy pracowników, aby dostępne w Kafeterii punkty wymieniali na atrakcje, które zrealizują wspólnie ze swoimi najbliższymi – rodziną i przyjaciółmi.

W ramach obszaru SPORT zaprosiliśmy pracowników do wspólnego reprezentowania Banku w Wyzwaniu Rowerowym Kaszebe Runda, w Runmageddonie oraz w konkursie „Kręcimy dla Nesta”. Konkurs miał na celu zachęcenie pracowników do zamiany samochodu na rower oraz zwiększenia aktywności fizycznej. Polegał na „wykręceniu” jak największej liczby kilometrów w określonym regulaminem okresie. Pracownicy z najlepszymi wynikami otrzymali karty podarunkowe do sklepu sportowego.
 

Ważne

Obecnie pracujemy z wykorzystaniem kilku narzędzi:

  • Intranet – stworzony na platformie SharePoint, wykorzystujemy jako główny kanał komunikacji. Znajduje się w nim także witryna dedykowana fitNestowi, na której opisujemy najnowsze akcje, wrzucamy zdjęcia i prowadzimy część konkursów, a pracownicy mogą za jej pośrednictwem głosować na swoich faworytów.
  • Webankieta – to program do tworzenia ankiet online. Wykorzystujemy to narzędzie do zbierania opinii naszych pracowników. Dobrze sprawdza się tu możliwość zabezpieczenia ankiety indywidualnym tokenem i prowadzenia anonimowych badań, co wpływa na wiarygodność uzyskanych wyników.
  • Asysto – system do rezerwacji. Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie tego rozwiązania, aby nasi pracownicy mogli sami zapisywać się na różne inicjatywy. Osoba, która chce się zapisać na organizowaną przez nas akcję, wybiera dogodny dla siebie termin, otrzymuje powiadomienie mailowe, a my możemy sprawdzić listę zapisanych osób i uzyskać ciekawe statystyki.



Przełomowym momentem było dla nas uruchomienie Klubów Sportowych finansowanych przez Bank, co pozwoliło pracownikom na realizację swoi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy