Niedługo po rozpoczęciu działalności Marco stworzyliśmy naszą Kulturę Organizacyjną. Dokument ten zawiera 14 punktów, które określają, co jest dla nas najważniejsze przy tworzeniu naszej społeczności w obszarze zarówno biznesowym, jak i społecznym. Dzięki temu określiliśmy wartości, którym chcemy być wierni i które definiują charakter naszej firmy. Mając jasno określone fundamenty organizacji, wiemy, jakie cechy są dla nas istotne przy szukaniu nowego członka zespołu.
Na tym właśnie oparliśmy nasz autorski proces rekrutacji, który de facto ulepszamy za każdym razem, kiedy go przeprowadzamy. Musimy również pamiętać, że każda rekrutacja jest inna i ważne jest każdorazowe wyciąganie wniosków, usprawnianie procesu oraz przewidywanie ewentualnych zagrożeń.
Zgodnie z filozofią naszej firmy najważniejszy jest człowiek. W procesie rekrutacji nie jest inaczej. Naszym celem jest jak najlepsze poznanie kandydata – jego wartości, sposobu komunikacji, osobowości oraz oczywiście umiejętności merytorycznych. Pierwsze dwa punkty są dla nas najważniejsze, ponieważ wiemy, że nie można się ich zbyt łatwo nauczyć i wynikają z czyjejś natury. Jeżeli natomiast chodzi o merytorykę, to dopuszczamy sytuację, że ktoś będzie musiał się podszkolić, aby docelowo spełnić nasze oczekiwania.

Źródło: materiały wewnętrzne Marco.
Nasuwa się pytanie, czy możliwe jest poznanie człowieka wystarczająco dobrze podczas kilku spotkań. Oczywiście, podczas tworzenia naszego procesu rekrutacji staraliśmy się odpowiednio dobrać narzędzia, aby było to możliwe. Nigdy jednak nie możemy mieć gwarancji, że osoba, którą docelowo wybraliśmy, będzie idealnie dopasowana. Mimo że nasz proces jest wieloetapowy i trwa dosyć długo, kandydata poznajemy tylko w jakimś wycinku rzeczywistości, w sytuacjach dla niego stresujących i przede wszystkim w momencie, kiedy chce się pokazać z jak najlepszej strony. Dopiero później, kiedy dana osoba zaczyna pracować w naszej firmowej rzeczywistości, jesteśmy w stanie sprawdzić, czy nasza decyzja była dobra.
Budując proces rekrutacji, staraliśmy się również stworzyć narzędzia, które pozwolą nam na badanie spójności komunikatów kandydata i eliminowanie ewentualnych niezgodności. Brzmi to bardzo skomplikowanie, w rzeczywistości jednak takimi narzędziami są odpowiednie pytania, spotkania oraz prezentacje, o których przygotowanie prosimy wszystkich kandydatów na dalszych etapach procesu.
Technicznie nasz autorski proces rekrutacji składa się z kilku rozbudowanych etapów. Pierwszym z nich jest zbadanie potrzeby rekrutacyjnej i zabezpieczenie pracowników działu, dla którego taki proces będzie rozpoczynany. Jesteśmy jeszcze na tyle małą organizacją, że rozmo...