Dołącz do czytelników
Brak wyników

Globalny wzrost napędzany talentem – case study Netguru
Jak dzięki współpracy HR i marketingu pozyskać talenty IT

Artykuły z czasopisma | 16 grudnia 2017 | NR 1
31

Rynek pracownika staje się coraz bardziej wymagający, szczególnie w branży IT. Konkurencja jest duża – firmy na całym świecie otwierają drzwi przed talentem z różnych krajów, czy to przez relokację, czy przez pracę zdalną. Wartościowi pracownicy są zasypywani ofertami pracy, co sprawia, że trudno zdobyć ich uwagę. Jak poradzić sobie z tą sytuacją? Jednym z rozwiązań jest efektywne wspieranie procesów HR-owych procesami marketingowymi. Jak to zrobić, aby skutecznie przyciągnąć do firmy nowych kandydatów, wie firma Netguru, która systematycznie zwiększa zatrudnienia na stanowiska IT.

Z artykułu dowiesz się

  • Jakie korzyści wynikają ze wspierania procesu rekrutacji działaniami marketingowymi?
  • Jakie wady i zalety wynikają z tego, że dział HR realizuje również działania z zakresu marketingu?
  • Jakie wady i zalety wynikają z tego, że dział HR realizuje również działania z zakresu marketingu?

 

Netguru jest dynamicznie rosnącą firmą świadczącą usługi konsultingowe w zakresie tworzenia oprogramowania i projektowania interfejsów. Firma istnieje na rynku od blisko 10 lat i posiada obecnie 5 biur w całej Polsce. Wraz z szybkim wzrostem dynamicznie zmienia się również struktura firmy. Netguru zatrudnia obecnie blisko 250-osobowy zespół, a dynamika zatrudniania nowych członków zespołu stale rośnie: z 70 osób w 2014 r., przez 102 w 2015 r., aż po 118 w 2016 r. Tak szybki wzrost doceniany jest przez media nie tylko w Polsce, ale także za granicą. Netguru otrzymało tytuły Diamentu Forbesa i Gazeli Biznesu, a w ostatnim czasie w rankingu najszybciej rosnących firm w Europie według Financial Times wyprzedziło takie firmy, jak Skyscanner czy Spotify.

Szybki, ale stabilny wzrost Netguru zawdzięcza w dużej mierze kulturze firmy. Nie uznajemy czegoś takiego jak stan idealny czy idealna struktura – staramy się zawsze dopasowywać do tempa naszego wzrostu, potrzeb rynku i przede wszystkim potrzeb pracowników, którym oferujemy szeroką gamę udogodnień. Praca zdalna to u nas podstawa. Nie zawsze w 100%, zależnie od stanowiska, ale nasi pracownicy korzystają z możliwości zwiedzania świata, nie przerywając pracy. Obszerny pakiet szkoleń i benefitów, także pozapłacowych, nie tylko daje pracownikom nowe możliwości, lecz także znacząco zmienia atmosferę w firmie. Każdy członek zespołu czuje, że jest ważny i firma dba o jego interes, serwując mu posiłki zgodne z jego stylem żywienia, zapewniając opiekę zdrowotną czy możliwość uczestnictwa w zajęciach sportowych.

Wszystko to jest niezbędne, aby skutecznie działać na rynku pracy w sektorze IT, który cechuje się dużym poczuciem tymczasowości, częstymi rotacjami w firmach i kulturą instant reward. Specjaliści IT coraz bardziej zdają sobie sprawę z możliwości, jakie przed nimi stoją. To nie kandydaci walczą o pracę w dzisiejszych czasach. Praca ma walczyć o nich, inaczej po prostu zmienią ją na lepszą.

Marketing rekrutacyjny

Dla działu rekrutacji bardzo szybko stało się jasne, że praca specjalistów ds. rekrutacji to nie tylko filtrowanie przychodzących CV. Takie podejście bardzo ograniczyłoby pulę potencjalnych kandydatów i sprawiłoby, że rekrutacje na stanowiska ze specyficznymi wymaganiami byłyby niezwykle trudne do przeprowadzenia. Aby skutecznie rekrutować specjalistów z niszowych dziedzin, trzeba z dużym wyprzedzeniem budować bazę potencjalnych pracowników i wytrwale walczyć o jej wzrost. Do tego konieczne są działania HR wsparte rozwiązaniami marketingowymi, czyli marketing rekrutacyjny.

Marketing rekrutacyjny to wykorzystanie taktyk marketingowych w celu zbudowania zaangażowania wśród osób mogących być potencjalnie zainteresowanych pracą, jeszcze zanim zdecydują się na wysłanie swojego zgłoszenia.

 

Optymalnym podejściem jest wkładanie w marketing rekrutacyjny porównywalnego wysiłku, co w działania marketingowe kierowane do potencjalnych klientów. Nie zawsze jest to oczywiste – wiele firm kładzie dużo większy nacisk na promowanie swoich usług i produktów. Na niekorzyść wszystkich działa utarte przekonanie, że o klienta należy walczyć, a pracownik będzie walczyć o firmę. Już dawno przestało to być prawdą.

W Netguru pojawiło się pytanie: kto będzie w stanie najlepiej zorganizować marketing rekrutacyjny? W potrzebach rynku IT najlepiej orientują się rekruterzy, natomiast brakuje im wiedzy o narzędziach i strategiach marketingowych. Stąd pomysł, że te kompetencje należy połączyć – i tak zrobiliśmy: zatrudniliśmy osoby specjalizujące się w marketingu na potrzeby HR (HR Marketing Specialists). Osoba na tym stanowisku odpowiedzialna była nie tylko za obróbkę kontaktów już znajdujących się w pipelinie rekrutacyjnym, ale też za wszystkie działania marketingowe powodujące, że w tym pipelinie znajdzie się jak największa liczba kandydatów. Rozwiązanie to sprawdzało się świetnie przez pewien okres, jednak w miarę wzrostu firmy okazało się, że zakres zadań specjalisty od marketingu dla HR jest tak duży, że nie można ich powierzyć jednej osobie. Dlatego też rozpoczęliśmy budowanie zespołu specjalistów, łączącego odpowiednie kompetencje. Rekrutacja, marketing i EB (employer branding) to teraz trzy oddzielne komórki, które ściśle ze sobą współpracują i koordynują swoje działania. Dzięki wspólnie wypracowywanym celom, ale oddzielnym dla każdego z działów metodom i metrykom, zespoły są w stanie pracować nad wspólnymi projektami, tak aby każda komórka dostarczała jak najwyższą wartość.

Marketing HR w praktyce

Nasz sukces (nie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy