Dołącz do czytelników
Brak wyników

Employer branding

23 maja 2019

NR 10 (Maj 2019)

Jak wykorzystać content employer branding do budowania zespołów i wizerunku pracodawcy?

0 103

Branża IT jest określana przez wielu jako kraina miodem i mlekiem płynąca. Nic w tym dziwnego, bo właśnie w tej branży obserwujemy zjawisko „silnego rynku” pracownika, a nie pracodawcy. Powoduje to, że specjaliści ds. HR i rekrutacji prześcigają się w pomysłach na przyciągnięcie talentów IT do pracy.

Jedni kuszą nielimitowanym urlopem (GitHub, Netflix), a jeszcze inni dofinansowaniem do zabiegu pobrania i przechowywania komórek jajowych (Apple, Facebook). Czasami polityka benefitowa wśród firm technologicznych przypomina fragmentami bestsellerowy serial Netflixa – Black Mirror i odbiega od realnych oraz istotnych potrzeb kandydatów. Często spotykam się z firmami, w których działy HR nie mają zielonego pojęcia, jak właściwie dotrzeć i komunikować się z ekspertami IT. Bez podstawowej wiedzy o potrzebach, zainteresowaniach czy zachowaniach w sieci kandydata nie możemy mówić o skutecznym budowaniu zespołów i pozytywnego wizerunku pracodawcy w branży IT. Jak wynika z badania, które przeprowadziliśmy na próbie 1488 ekspertów IT w okresie od 14 sierpnia do 30 września 2018 r. na terenie całej Polski, według ekspertów IT wymarzony pracodawca powinien być przede wszystkim zorientowany na rozwój pracownika (36%). Dla co trzeciego programisty liczy się możliwość otrzymania dobrej pensji. Częściej niż co piąty ankietowany zwraca uwagę na stworzenie dobrej atmosfery pracy, a niewiele mniejszy odsetek na docenienie pracownika. Dla 18% istotne jest uczestniczenie w ciekawych projektach.

Potrzeby na ekspertów IT rosną, a znalezienie kandydatów spełniających oczekiwania – coraz trudniejsze

Z danych Komisji Europejskiej wynika, że do 2020 r. na programistów będzie czekało ponad 600 tys. wakatów. Prognozuje się, że najwięcej potrzeb rekrutacyjnych w branży IT będzie w Portugalii, Francji i Polsce. Ten trend zauważamy już na polskim rynku IT. Potwierdzają to twarde dane. Z danych portalu Bulldogjob.pl wynika, że w 2018 r. pracodawcy opublikowali o 123% więcej ofert pracy dla programistów, testerów, administratorów i innych ekspertów IT w porównaniu do 2017 r.

Liczba publikowanych ofert systematycznie rośnie – potwierdzają to dane z początku tego roku. Od początku stycznia na naszym portalu opublikowano o ponad 300% więcej ogłoszeń o pracę niż w styczniu zeszłego roku. Te dane potwierdzają nie tylko, że potrzeby kadrowe pracodawców na ekspertów IT rosną w zawrotnym tempie, ale także fakt, że znalezienie kompetentnych kandydatów spełniających oczekiwania jest coraz trudniejsze. Z drugiej zaś strony mamy kandydatów, którzy są zainteresowani zmianą pracy. Według naszego badania, wśród wszystkich ankietowanych aż połowa jest obecnie zainteresowana zmianą pracy, z czego co dziesiąty badany określa swój poziom jako „bardzo zainteresowany".

Content employer branding – na czym bazuje?

To twarde dowody na to, że razem z rozwojem potrzeb IT będzie rosło zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników. Jednym z rozwiązań dla tego problemu jest content employer branding. Polega on na tworzeniu wartościowych treści, opartych na wiadomych i nieświadomych potrzebach oraz zainteresowaniach kandydatów do pracy. To rozwiązanie pozwala firmom budować profesjonalny wizerunek. Jak pokazują badania przedstawiające pracodawców oczami pracowników, przeprowadzone przez portal GlassDoor, aż 69% kandydatów nie przyjęłoby oferty pracy w firmie o złej reputacji, nawet jeśli byliby w danej chwili bezrobotni. Z kolei uczestnicy badania „Wymarzony pracodawca dla profesjonalisty”, przeprowadzonego przez HRM Institute, wskazali, że najbardziej interesujące w internetowych informacjach o pracodawcach są artykuły merytoryczne/redakcyjne na jego temat (34% wskazań). Na dalszych miejscach znalazły się informacje tekstowe (15%), filmy wideo pracodawcy (14%) oraz blogi (10%). Ta informacja pozwala nam postawić tezę, w której artykuły o pracodawcy są najskuteczniejszym narzędziem komunikacji z potencjalnym kandydatem.
 

Ryc. 1. Zbiór cech wymarzonego pracodawcy
Źródło: Badanie Branży IT 2019 zrealizowane przez Bulldogjob.


Opublikowanie atrakcyjnej oferty pracy na portalu ogłoszeniowym to zdecydowanie za mało. Content employer branding dostarcza potencjalnym kandydatom wartościowych informacji o marce pracodawcy, właśnie poprzez edukowanie i dzielenie się kulisami z życia w firmie. Jeśli pracodawca daje im w prezencie wiarygodny i wartościowy przekaz, kandydaci chętniej okazują wdzięczność i zaangażowanie w procesie rekrutacyjnym. Ta zasada pozwala na tworzenie relacji i więzi z kandydatami, a co za tym idzie – budowanie w nich poczucia zaangażowania i lojalności. Odbiorcy, otwarci na atrakcyjne formy, na których bazuje content employer branding, chętnie zapoznają się z informacjami, które są prezentowane na profilach pracodawców, ofertach pracy, zakładkach „Kariera” czy w pojedynczych artykułach firmy. Co więcej, właśnie z uwagi na tę różnorodność kandydatów dużo łatwiej zainteresować przekazywanymi treściami. Jest to też okazja do budowania zaangażowania wśród aktualnych pracowników jako autorów tekstów. Kto inny może najlepiej opisać kulisy procesu tworzenia oprogramowania programu niż sam uczestnik projektu, który go współtworzył. Zresztą żyjemy w czasach, w których autentyczność w biznesie jest na wagę złota. Budowanie zaufania to wyzwanie zarówno start-upów, jak i dużych korporacji. Dlatego należy zapomnieć o malowaniu trawy na zielono i pokazać, jak jest naprawdę. 
 

Ryc. 2. Poziom zainteresowania zmiany pracy wśród ekspertów IT z Polski
Źródło: Badanie Branży IT 2019 zrealizowane przez Bulldogjob.


 W kontekście content employer brandingu nie potrzeba wiele, aby uwiarygodnić artykuł pracodawcy. Jedną z metod jest po...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy