Z artykułu dowiesz się:
- Kiedy i jak wdrożyć nowe narzędzia IT?
- Od czego zależy powodzenie wdrożenia narzędzia w firmie?
- Jakie plusy i minusy ma model zwany chmurą?
Odpowiedni dobór narzędzi jest szczególnie ważny w organizacjach turkusowych, czyli – mówiąc w dużym skrócie – organizacjach stawiających na samodzielność członków zespołu, bycie sobą, a także posiadanie przez wszystkich wspólnego celu. Ten wybór jest tak ważny, gdyż firmy te opierają się bardzo mocno na procesach i procedurach, które wspomagane są właśnie narzędziami IT, nie zapominając oczywiście o komunikacji, która jest najważniejszą składową każdej firmy, nie tylko turkusowej.
Kiedy wdrożyć nowe narzędzia i jak się do tego zabrać?
W internecie codziennie powstają nowe narzędzia IT dla firm, które są bardziej kolorowe, bardziej funkcjonalne i bardziej atrakcyjne. Ale nie możemy korzystać z nich wszystkich. Dodatkowo każda zmiana powoduje opór (nawet w turkusie), dlatego ważne jest odpowiednie podejście do wprowadzania nowych narzędzi. Proces wprowadzania nowych narzędzi do firmy, który stosujemy w HighSolutions, wygląda następująco:
1. Znalezienie potrzeby
Pierwszym krokiem zawsze jest zauważenie potrzeby, jakiegoś braku czy niedoskonałości obecnego procesu. Najczęściej spotka to nas, gdy zmiana przyjdzie z zewnątrz (co w dzisiejszym świecie dzieje się bardzo często) bądź w wyniku optymalizacji procesu. Za przykłady niech posłuży pojawienie się nowego gracza na naszym rynku czy wdrożenie zmian w celu certyfikacji ISO.
Dodam, że za cały proces odpowiada osoba, która zidentyfikowała potrzebę, chyba że w firmie mamy osobę, która odpowiada za selekcję i wdrożenie nowych narzędzi w firmie – wtedy taka osoba przejmuje liderowanie dalszym przebiegiem procesu.
W standardowych firmach zazwyczaj nowo zdiagnozowaną potrzebę zgłasza się swojemu przełożonemu, on (jeśli uzna za słuszną i wartą zachodu) przekaże swojemu przełożonemu, aż dojdzie do poziomu, który ma moc, by tę zmianę wdrożyć. Od razu widać, że jest bardzo dużo kroków osób niezaangażowanych w sprawę, co nie będzie sprzyjać szybkiej i sprawnej realizacji potrzeby. Dlatego tak ważne jest, by za zmianę w firmie odpowiadała osoba, która jest za...