Framework wyboru i wdrażania narzędzi IT

Przykłady z turkusowych organizacji i firm przygotowujących się do turkusowej transformacji

Kierunek rozwój

Żyjemy w erze cyfrowej, boomie informacji i natłoku powiadomień. Narzędzia IT nigdy nie były częściej wykorzystywane i bardziej przydatne, ale także nigdy nie otrzymywaliśmy tyle bodźców, co teraz. Bardzo trudno nam oddzielić informacje potrzebne i ważne od tych nieistotnych czy zbędnych. Dlatego nie sztuką jest korzystać z narzędzi IT – robimy to wszyscy. Sztuką jest korzystanie z jak najmniejszej ich liczby – takich, które nadal w pełni spełnią nasze potrzeby i odciążą nas od powtarzalnych czynności.

 

Z artykułu dowiesz się:

  • Kiedy i jak wdrożyć nowe narzędzia IT?
  • Od czego zależy powodzenie wdrożenia narzędzia w firmie?
  • Jakie plusy i minusy ma model zwany chmurą?

Odpowiedni dobór narzędzi jest szczególnie ważny w organizacjach turkusowych, czyli – mówiąc w dużym skrócie – organizacjach stawiających na samodzielność członków zespołu, bycie sobą, a także posiadanie przez wszystkich wspólnego celu. Ten wybór jest tak ważny, gdyż firmy te opierają się bardzo mocno na procesach i procedurach, które wspomagane są właśnie narzędziami IT, nie zapominając oczywiście o komunikacji, która jest najważniejszą składową każdej firmy, nie tylko turkusowej. 

Kiedy wdrożyć nowe narzędzia i jak się do tego zabrać?

W internecie codziennie powstają nowe narzędzia IT dla firm, które są bardziej kolorowe, bardziej funkcjonalne i bardziej atrakcyjne. Ale nie możemy korzystać z nich wszystkich. Dodatkowo każda zmiana powoduje opór (nawet w turkusie), dlatego ważne jest odpowiednie podejście do wprowadzania nowych narzędzi. Proces wprowadzania nowych narzędzi do firmy, który stosujemy w HighSolutions, wygląda następująco:

1.  Znalezienie potrzeby

Pierwszym krokiem zawsze jest zauważenie potrzeby, jakiegoś braku czy niedoskonałości obecnego procesu. Najczęściej spotka to nas, gdy zmiana przyjdzie z zewnątrz (co w dzisiejszym świecie dzieje się bardzo często) bądź w wyniku optymalizacji procesu. Za przykłady niech posłuży pojawienie się nowego gracza na naszym rynku czy wdrożenie zmian w celu certyfikacji ISO. 

Dodam, że za cały proces odpowiada osoba, która zidentyfikowała potrzebę, chyba że w firmie mamy osobę, która odpowiada za selekcję i wdrożenie nowych narzędzi w firmie – wtedy taka osoba przejmuje liderowanie dalszym przebiegiem procesu. 

W standardowych firmach zazwyczaj nowo zdiagnozowaną potrzebę zgłasza się swojemu przełożonemu, on (jeśli uzna za słuszną i wartą zachodu) przekaże swojemu przełożonemu, aż dojdzie do poziomu, który ma moc, by tę zmianę wdrożyć. Od razu widać, że jest bardzo dużo kroków osób niezaangażowanych w sprawę, co nie będzie sprzyjać szybkiej i sprawnej realizacji potrzeby. Dlatego tak ważne jest, by za zmianę w firmie odpowiadała osoba, która jest za...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy