Dołącz do czytelników
Brak wyników

Stare wyzwania, nowe podejście

20 września 2019

NR 12 (Wrzesień 2019)

Dlaczego warto zapytać pracowników o zdanie? Skuteczna rekrutacja w branży kreatywnej – case study agencji Performante

0 59

W erze rynku pracownika, której pracodawcy prześcigają się w opracowywaniu coraz nowszych sposobów na przyciąganie najlepszych kandydatów, konkurencja staje się jeszcze bardziej zacięta. Dlatego dla mniejszych agencji, które w planach mają rozwój, pozyskanie największych talentów pasujących do ich kultury organizacyjnej bywa nie lada wyzwaniem, a trudność wcale nie wynika z tego, że takie firmy nie oferują świetnych benefitów, konkurencyjnego wynagrodzenia czy też biura w atrakcyjnej lokalizacji.

Wyzwaniem jest pozyskanie doświadczonych talentów, które wniosą do organizacji nie tylko wartość merytoryczną, lecz także zapał do stworzenia czegoś praktycznie od początku, być może nie pierwszy raz w ich karierze. Odpowiedni kandydat w obszarze kreacji powinien być obyty w branży i zainteresowany współpracą z daną firmą w dłuższej perspektywie. Dodatkowo, szczególnie w przypadku mniejszych organizacji, powinien on swoim profilem pasować do kultury firmy, wyznawać podobne wartości, angażować się w swoje zadania, chętnie wspierać młodszych i mniej doświadczonych kolegów oraz efektywnie współpracować z zespołem. 
Rekrutacja takich osób jest prawdziwym wyzwaniem! Wielu z nas (rekruterów, pracowników działów HR) z góry wie, że kreatywnych specjalistów, którzy spełniają takie warunki, jest mało, a rynek pracy daje im masę możliwości. Konkurencja nie śpi i bombarduje naszych potencjalnych kandydatów oraz obecnych pracowników coraz bardziej kreatywnymi działaniami z obszaru employer brandingu.
Coś o tym wiemy, ponieważ w trzecim kwartale 2018 r. stanęło przed nami, działem HR agencji marketingowej Performante, takie właśnie zadanie — rekrutacja pięciu bardzo doświadczonych specjalistów z branży kreatywnej, zmotywowanych do zbudowania prężnie działającego działu składającego się w tamtym czasie z pracowników z krótszym stażem pracy. Ważne było także to, aby potencjalni kandydaci byli otwarci na aktywne uczestniczenie w budowaniu tego działu m.in. pod kątem projektowania efektywnych procesów wewnętrznych. Skoro rekrutacja miała być prowadzona wśród starszych specjalistów z branży kreatywnej, równie kreatywna i bardzo „strategiczna” powinna być sama kampania rekrutacyjna. Chcąc przygotować plan, który w sposób efektywny pozwoli nam dotrzeć do kandydatów wpisujących się nie tylko w nasze potrzeby, lecz także w naszą kulturę organizacyjną, postanowiliśmy podejść do tego zadania kompleksowo, korzystając jednocześnie z dostępnych wewnętrznych zasobów.

Wszystko zaczęło się...

…od przeprowadzenia wewnętrznego wywiadu. Zależało nam, aby dowiedzieć się, co w oczach pracowników wyróżnia naszą agencję na tle innych. Dlatego poprosiliśmy członków wszystkich zespołów działających w Performante o odpowiedź na podstawowe, choć wcale nie tak oczywiste pytanie: „Dlaczego zdecydowaliście się dołączyć do naszej agencji?”. Wyniki ankiety nieco nas zdziwiły, ale w niezwykle pozytywny sposób. Okazało się bowiem, że zebrane odpowiedzi były jednoznaczne i co więcej – były całkowicie zgodne z naszym EVP. Tym, co zdaniem pracowników firmy było głównym powodem, który zachęcił i przekonał ich do wstąpienia w nasze szeregi, była niemalże jednogłośnie przyjazna atmosfera i otwartość na różnorodnych ludzi z całego świata. Nie będziemy ukrywać, że bardzo nas to ucieszyło, ponieważ wypracowanie tego typu atmosfery, która przyciąga i co więcej – jest wiarygodna i naturalna, to niełatwe zadanie. Cechy te widać już na pierwszy rzut oka po wejściu na profile naszej agencji w mediach społecznościowych – szczycimy się tym często i staramy się pielęgnować, jak tylko się da. 
Kolejnym argumentem, który przywoływano nieco rzadziej, ale który nadal wyraźnie wybrzmiewał, była świetna lokalizacja biura. Atrakcyjna przestrzeń ulokowana w centrum Warszawy na zbiegu wielu linii komunikacyjnych, ale jednocześnie z dala od warszawskich znanych centrów biurowych, w kameralnym budynku, dla wielu stanowi bardzo dużą wartość dodaną.

Krok drugi – wzięliśmy na warsztat nasze EVP

Kiedy udało nam się już wewnętrznie ustalić, co w oczach pracowników Performante było znaczącym czynnikiem podczas przyjmowania oferty pracy, postanowiliśmy pochylić się nad naszym EVP, które uwzględnia m.in. podane przez pracowników elementy naszej oferty. Zależało nam na tym, aby używane w przygotowywanej kampanii hasło nawiązywało do wartości Performante i było w miarę uniwersalne. Ważne dla nas było, aby hasło skierowane do doświadczonych specjalistów jednocześnie zachęcało młode talenty. Tak też zostało opracowane hasło odmieniane w naszej kampanii rekrutacyjnej przez wszystkie przypadki:

For those who wish to shape digital era. We are here.

W wolnym tłumaczeniu oznacza ono, że Performante jest miejscem, w którym wspólnie będziemy mogli kreować erę cyfrową. Zależało nam na tym, aby z tego hasła wybrzmiewał prosty komunikat, który jednocześnie oddawałby nie tylko to, czego potrzebujemy, lecz także to, co jesteśmy gotowi zaoferować – szukamy doświadczonych specjalistów, którzy chcą mieć realny wpływ na rozwój firmy oraz projekty, nad którymi pracują. Jesteśmy dla nich jako firma, współpracownicy i koledzy. Jesteśmy tutaj, czekamy na nich!
 

 

Rys. 1. Post rekrutacyjny
Źródło: materiały wewnętrzne Performante

 

 

Rys. 2. Post rekrutacyjny
Źródło: materiały wewnętrzne Performante


Hasło to było wykorzystywane w trakcie kampanii w różnoraki sposób, ponieważ chcieliśmy, aby jak najcelniej trafiało do poszukiwanych specjalistów. W związku z tym zostało ono przekształcone w postach rekrutacyjnych, zależnie od tego, do kogo były one kierowane. Inny komunikat wysyłaliśmy do PR Managerów, inny do Art Directorów.

Pamiętając o naszych wartościach

Dobra i efektywna kampania rekrutacyjna to taka, która przyciąga największe talenty i jednocześnie dba o budowanie wizerunku firmy. To kolejna okazja, która pozwala potencjalnym pracownikom na styczność z naszą organizacją, dlatego warto pamiętać, że nawet jeśli w danym momencie nie zdecydują się oni na aplikowanie, to może w przyszłości będziemy ich pierwszym wyborem. Podczas planowania komunikacji w ramach kampanii braliśmy to pod uwagę. Bardzo zależało nam na tym, aby w jak najlepszy i najbardziej przejrzysty sposób zaprezentować nasze firmowe wartości, które niezaprzeczalnie budują kulturę naszej organizacji. 
Wartości, którymi się kierujemy na co dzień i które komunikujemy, zostały wybrane wspólnie z naszymi pracownikami, więc nie są to puste słowa. Tym bardziej naszym celem było zaprezentowanie ich potencjalnym kandydatom na samym początku, już na etapie kampanii rekrutacyjnej. Musiała ona przygotować potencjalnych kandydatów na nasze oczekiwania i realia. Nie chodziło nam przecież o spływ jak największej liczby CV, ale o to, aby zgłoszenia były jak najbardziej trafne. Chcieliśmy wzbogacić nasz zespół o doświadczonych i zaangażowanych pracowników, którzy będą się utożsamiać z naszą kulturą i wzbogacać ją. 
Jako parasol komunikacji wybraliśmy wartość „As Casual As Professional”, która w bezpośredni sposób opisuje charakter pracy w Performante. Zależy nam na tym, aby atmosfera pracy była możliwie nieformalna i luźna, ale w żadnym wypadku nie traciła na profesjonalizmie. Dokładnie w taki sam sposób zostały przygotowane materiały wykorzystane w kampanii. Pewne elementy składowe musiały być atrakcyjne i kreatywne, natomiast pozostałe miały za zadanie podkreślenie i zaprezentowanie naszego strategicznego i analitycznego podejścia do projektów. Na co dzień oferujemy naszym klientom usługi z zakresu employer brandingu, dlatego też chcieliśmy jak najlepiej zadbać o nasz własny wizerunek jako pracodawcy.
Jako motyw przewodni całej kampanii rekrutacyjnej wybraliśmy wartość, którą definiujemy wewnętrznie jako „Hungry For More” – czyli chęć sięgania po więcej. Po lepsze wyniki, bardziej zaawansowane narzędzia, trudniejsze projekty, dodatkowe aktywności, ciągłe doskonalenie zawodowe i osobiste. Było to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę, że celem kampanii była rekrutacja doświadczonych już specjalistów, którzy chcieliby stawiać na rozwój. 
Na tym etapie również zaangażowaliśmy naszych pracowników i po rozmowach z nimi uznaliśmy, że większość z nas ceni sobie naszą firmę za to, że daje nam coś więcej niż tylko pracę – jesteśmy Hungry For...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy