Dołącz do czytelników
Brak wyników

Stare wyzwania, nowe podejście

29 maja 2018

NR 4 (Maj 2018)

Bitwa o koszty rekrutacyjne
Jak optymalizować wydatki związane z pozyskiwaniem pracowników

0 2538

W czasach gdy permanentnie brakuje specjalistów, procesy rekrutacyjne coraz bardziej przypominają klasyczną „never ending story”. Dlatego trzeba znać ich koszt i skalkulować, kiedy rekrutację opłaca się przeprowadzić wewnątrz firmy, a kiedy zlecić ją na zewnątrz. Czy wystarczy zwykłe ogłoszenie na portalu, czy też warto wypróbować marketing rekrutacyjny?

Może się okazać, że stosowanie tylko jednego modelu rekrutacji nie jest dobrym pomysłem. O wiele korzystniejsze pod względem kosztów może być zdywersyfikowanie kanałów docierania do kandydatów.

POLECAMY

Jednak pierwsze pytanie, jakie powinna zadać sobie firma, brzmi: czy rekrutacja jest w ogóle potrzebna? Nie zawsze opłaca się zatrudniać nowych pracowników. Czasem warto dofinansować tych, którzy są już na pokładzie, i po uzgodnieniu zmiany wynagrodzenia zatrzymać ich w firmie. I odwrotnie – niekiedy żądanie podwyżki jest dla organizacji nie do zaakceptowania. W takich wypadkach rozwiązaniem bywa zatrudnienie nowego specjalisty czy menedżera, który spełni oczekiwania pod kątem zarówno kluczowych umiejętności wymaganych na tym stanowisku, jak i możliwości płacowych firmy. I jeszcze jeden – najbardziej dziś powszechny – przypadek. Potrzeby kadrowe wynikają po prostu z rozwoju przedsiębiorstwa czy instytucji – w takim wypadku nie ma wyjścia – rekrutacja to konieczność, bo zwyczajnie brakuje rąk do pracy. Nie wchodząc w szczegóły wszystkich tych sytuacji – rozpoczynając proces naboru pracowników, trzeba wiedzieć, ile on będzie kosztował.

Warto też wziąć pod uwagę, że dane dotyczące kosztów nie zawsze są dostępne „od ręki”. Bywają też bardzo chwiejne i podlegają widełkom cenowym – stwierdzenie „cena zależy od zakresu usługi” to formuła, która prawie zawsze obowiązuje w kontaktach z zewnętrznymi agencjami rekrutacyjnymi.

Headhunting oznacza oszczędność?

Z usług zewnętrznych agencji rekrutacyjnych korzystają zarówno firmy poszukujące pracowników, jak i osoby poszukujące pracy. Wbrew powszechnym obawom dotyczącym kosztów, usługi takie jak outsourcing czy headhunting pozwalają firmie na oszczędności, dodatkowo zapewniając bezpieczeństwo i wygodę. W dobie rynku kandydata pozyskanie wysoko wyspecjalizowanych pracowników stanowi wyzwanie, a standardowe sposoby rekrutacji bardzo często mają niską skuteczność. Firma, która boryka się z rotacją wewnątrz organizacji, a także przedłużającymi się procesami rekrutacji, naraża się na wiele wyżs...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy