Zmierzmy jakość – o pomiarze satysfakcji Hiring Managerów w procesie rekrutacyjnym. Case study Miele Global Services

Rekrutacja

W każdej firmie do współpracy między rekruterem a Hiring Managerem w procesie rekrutacyjnym podchodzi się choć trochę inaczej. Czasem są to relacje bardziej oparte na zależności usługobiorca – usługodawca, a w innych przypadkach są one bardzo koleżeńskie i oparte na przekonaniu o wspólnym celu. Niezależnie jednak od tej relacji nie zmienia się jedno – Hiring Manager powinien być zadowolony z pracy współpracującego z nim rekrutera.

Co wpływa na niezadowolenie Hiring Managerów z procesu rekrutacyjnego?

Jeśli jednak Hiring Manager ma zastrzeżenia do pracy rekrutera, może to być spowodowane wieloma czynnikami, które możemy umieścić w trzech kategoriach:

  • warsztat rekruterski (sourcing, praca z kandydatami, prowadzenie procesu, spójność działań, profesjonalizm),
  • komunikacja z HM (dzielenie się wiedzą, opiniami i informacjami, budowanie relacji z HM, sprawianie, by HM wiedział, co dzieje się w procesie),
  • narzędzia i standardy w firmie (skąd czerpiemy kandydatów, ile pracy Hiring Managera wymaga nasz ATS i nasz proces, czy proces jest efektywny).
     

Ze strony Hiring Managera czasem ciężkie do uchwycenia może być to, z czego wynikają niedociągnięcia, które sprawiają, że jest on niezadowolony. Może twierdzić, że po prostu źle układa się współpraca lub że podsyłani są słabi kandydaci.

Jak mierzymy jakość i efektywność procesu rekrutacyjnego?

W Miele Global Services mierzenie satysfakcji Hiring Managerów było projektem, za który chcieliśmy się zabrać już od dłuższego czasu. Czas szybkiego wzrostu naszego SSC i priorytet stworzenia innych procesów HR-owych sprawił, że projekt przesunął się na 2025 r., co nie oznacza jednak, że wcześniej proces rekrutacyjny nie był u nas opomiarowany lub że nie był weryfikowany poziom satysfakcji Hiring Managerów.
Jako wskaźniki jakości i skuteczności rekrutacyjnej stosujemy m.in. ilościowe wskaźniki procesu rekrutacji: 

  • czas od otwarcia wakatu do rozpoczęcia przez kandydata pracy (z podziałem na rekrutera, zespół, Hiring Managera i wymagania wobec kandydata), 
  • procent rekrutacji zamykanych w założonym czasie (z podziałem na...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    Recruitment and Employer Branding Specialist w Miele Global Services. Magister zarządzania na UEP Poznań, doświadczony HR Generalist z praktyką zarówno po miękkiej, jak i twardej stronie HR. Specjalizuje się w rekrutacji, relacjach międzyludzkich oraz tworzeniu rozwiązań odpowiadających na realne potrzeby organizacji. Wnosi do HR analityczne myślenie, wiedzę akademicką i podejście oparte na danych – szczególnie w obszarze diagnozowania i rozwiązywania problemów. Twórca m.in. matryc kompetencji oraz systemu pomiaru satysfakcji Hiring Managerów. W pracy łączy precyzję z luzem, a statystykę z empatią.

    Team Leader People&Culture w Miele Global Services. Magister psychologii na UAM Poznań, doświadczony rekruter, HR Business Partner, szkoleniowiec i specjalista ds. rozwoju pracowników. Dodaje aspekt mierzalności do procesów HR-owych, gdzie tylko można. Twórca lub współtwórca większości procesów z kategorii „miękkiego” HR w Miele Global Services, zaczynając na podstawach rekrutacji i EB, a kończąc na programie talentów czy stworzeniu siatki trenerów wewnętrznych. Niezbędny uczestnik globalnych projektów w Grupie Miele, m.in. Inspirational Leadership, One GLobal HR oraz Global People Platform.