Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strefa Inspiracji

28 stycznia 2020

NR 14 (Styczeń 2020)

Z mikrofonem w HaeRze: rozmowy o HR z mężczyznami HR-owcami (część IV)
Jak skutecznie łączyć rolę handlowca i HR-owca?

58

Oczywiste jest, że współczesne organizacje, by móc funkcjonować na rynku, muszą skupiać się na rozwoju prowadzonej działalności. Dotyczy to również firm działających w branży HR. Jak podaje Krajowy Rejestr Agencji Zatrudnienia1, obecnie w Polsce działa 8705 Agencji Zatrudnienia. W 2017 r. agencje wsparły 1,3 mln osób w poszukiwaniu pracy2. Konkurencja jest duża. Jak zatem osiągać sukcesy w tak mocno rozwiniętej sferze HR-u? 

Marek łabaj
Prezentowany w dzisiejszym wydaniu HR-owiec doskonale potrafi łączyć rolę handlowca i HR-owca. Marek Łabaj zatrudniony jest jako Business Development Manager w Grafton Recruitment sp. z o.o. 
W branży rekrutacyjnej pracuje od 6 lat. Swoje doświadczenie budował jako specjalista ds. rekrutacji pracowników tymczasowych, a następnie zajmował się rekrutacjami stałymi z obszarów sprzedaży, HR
i finansów. W relacjach biznesowych stawia na szczerość, wzajemny szacunek oraz wspólne dążenie do zrealizowania celu. W Grafton Recruitment odpowiada za dostarczanie kompleksowych rozwiązań rekrutacyjnych i doradztwa personalnego dla kluczowych obszarów rynku pracy, w tym HR, technologie informatyczne, BPO/SSC, ITO, finanse i księgowość, produkcja, inżynieria, sprzedaż i marketing, bankowość, łańcuch dostaw i logistyka.  

 

Czym jest dla Ciebie HR?

Pracą z ludźmi dla ludzi, co oznacza, że jako przedstawiciel zewnętrznego HR-u muszę często występować w roli pośrednika czy mediatora między kandydatem a klientem. Moje zadanie to dotarcie do obu stron i skontaktowanie ich ze sobą. Jeśli właściwie ich połączę, każdy osiągnie sukces. Klient, bo będzie miał właściwego pracownika, kandydat, bo będzie mógł pracować na wymarzonym stanowisku, i ja, bo zrealizowałem postawiony przede mną cel.

Jak stawiałeś swoje pierwsze kroki w HR?

Od początku swojej kariery związany jestem z branżą doradztwa personalnego. Zaczynałem jako praktykant w dziale rekrutacji tymczasowych, gdzie następnie zostałem zatrudniony na stałe jako młodszy konsultant. Zajmowałem się wtedy rozwojem biznesu, rekrutacją pracowników, głównie produkcyjnych i fizycznych, oraz administracją dokumentów. Pracowników pozyskiwałem, zamieszczając ogłoszenia na najbardziej popularnych portalach ogłoszeniowych, korzystałem też z wewnętrznej bazy kandydatów. Pamiętam, że w tamtych czasach konieczne było spotkanie się z każdym kandydatem, przygotowanie odpowiedniej dokumentacji i dostarczenie jej do klienta w dzień rozpoczęcia pracy, nierzadko o bardzo wczesnej godzinie, jaką jest czwarta nad ranem. Później zostałem konsultantem ds. sprzedaży i rekrutacji stałych. Moją specjalizacją były rekrutacje na stanowiska handlowe, począwszy od specjalistów czy doradców klienta po dyrektorów handlowych odpowiedzialnych za rynki polskie i międzynarodowe oraz do działów HR (specjaliści ds. rekrutacji, HR Managerowie czy HR Biznes Partnerzy). Prowadząc rekrutacje stałe, kandydatów pozyskiwałem głównie metodą direct search, poprzez networking w sieci i na spotkaniach branżowych. W tamtych czasach nawiązałem dużo ciekawych relacji biznesowych, które trwają do dziś.
 

Tab. 1. Liczba agencji zatrudnienia w podziale na województwa (www.stor.praca.gov.pl)

Województwo Liczba agencji 
zatrudnienia w 2019 r.
dolnośląskie 720
kujawsko-pomorskie 440
lubelskie 282
lubuskie 221
łódzkie 451
małopolskie 683
mazowieckie 1765
opolskie 334
podkarpackie 324
podlaskie 114
pomorskie 617
śląskie 951
świętokrzyskie 154
warmińsko-mazurskie 185
wielkopolskie 1028
zachodniopomorskie 435

Źródło: www.stor.praca.gov.pl

 

W jakich zagadnieniach HR-u czujesz się ekspertem?

Doradztwo personalne oraz inwestycyjne (doradzam inwestorom planującym rozpocząć prowadzenie firmy w Polsce, gdzie dla ich branży będzie najlepsza lokalizacja pod kątem pozyskania pracowników; przygotowuję wraz z naszym działem marketingu i badań rynkowych specjalne raporty i analizy, które przedstawiam moim klientom), rekrutacje stałe na stanowiska specjalistyczne, menedżerskie oraz rekrutacje tymczasowe, dostosowane do potrzeb moich klientów.

W czym przejawia się u Ciebie nowoczesne podejście do zagadnień HR?

Na pewno w tym, że nie jestem „typowym” HR-owcem, a zewnętrznym doradcą biznesowym z zakresu rekrutacji i rozwiązań HR. Podchodzę do HR-u w bardzo biznesowy sposób, wręcz sprzedażowy. Uważam HR za kluczowego partnera każdego przedsiębiorstwa w kreowaniu strategii oraz w budowaniu kultury organizacyjnej. Moim zdaniem to właśnie ludzie, z którymi współpracujemy, decydują o naszej przewadze konkurencyjnej. Staram się też podążać za trendami rynkowymi, jeśli chodzi o nowe technologie w HR. Pracuję na różnych systemach CRM, ERP, bazuję na mediach społecznościowych, stosuję aplikacje do zarządzania czasem i pracą.

Jaki zrealizowany przez Ciebie projekt z obszaru HR uważasz za najciekawszy? Czego Cię ten projekt nauczył? Jakie wnioski z niego wyciągnąłeś i jak wpłynął na organizację?

W 2019 roku stworzyłem stworzyłem na moim profilu LinkedIn program poleceń kandydatów, z którymi miałem przyjemność rozmawiać, i uważam, że byliby świetnymi pracownikami dla każdego przedsiębiorcy. W ten sposób chciałem poszerzyć grono klientów, z którymi współpracuję, i wykorzystać już wykonaną przeze mnie i zespoły rekrutacyjne pracę. Projekt ten, ku mojemu miłemu zaskoczeniu, cieszy się ogromną popularnością, w szczególności wśród kandydatów na stanowiska menedżerskie, kadry zarządczej. Polecani kandydaci poinformowali mnie, że od dawna czekali na możliwość współpracy z doradcą, który jest tak blisko biznesu i może doradzić im, w jaki sposób dotrzeć do potencjalnych pracodawców. Dzięki tym działaniom udaje się mi szybko reagować, a nawet kreować potrzeby moich klientów, a z drugiej strony staram się pomóc kandydatom w znalezieniu ich przyszłego pracodawcy. Każda ze stron wygrywa. Serdecznie zapraszam do śledzenia mojego profilu na LinkedIn. 

Jakie projekty w obszarze HR zamierzasz zrealizować w najbliższej przyszłości? Proszę o opisanie projektu oraz korzyści, jakie z niego będą płynąć.

Planuję przeprowadzić szkolenia z zakresu budowania marki osobistej w mediach społecznościowych, dla konsultantów i specjalistów ds. rekrutacji w mojej organizacji, by w szybszy i skuteczniejszy sposób udawało się nam reagować na potrzeby rynku ze strony kandydatów i klientów. Podczas szkolenia na przykładzie własnych działań na portalu LinkedIn opowiem uczestnikom, w jaki sposób skutecznie dotrzeć do określonej grupy docelowej, jak właściwie rozwijać biznes, jak nawiązywać owocne relacje i w jaki sposób kreować własną markę. 

Co jest najtrudniejsze w pracy HR-owca?

Umiejętność priorytetyzowania zadań i asertywność. HR-owiec każdego dnia pracuje z klientami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Są to pracownicy firmy, zarząd, zewnętrzni klienci, koledzy z pracy, kandydaci. Każda z tych osób oczekuje od nas uwagi i na nią zasługuje, a naszym zadaniem jest umiejętne pogodzenie własnych obowiązków i ich oczekiwań. Bez względu na to, z którą stroną rozmawiam, pracownikiem firmy, klientem czy kandydatem, poświęcam każdemu tyle czasu, ile potrzebuje. Zawsze dotrzymuję słowa, jasno precyzuję plan działania oraz cel, jaki chcemy razem osiągnąć. Jednak moje zaangażowanie to nie wszystko. I klient, i kandydat, i pracownik też muszą wykazać inicjatywę w drodze do wspólnego sukcesu. O tym informuję każdego podczas rozmowy.

Na co nie możesz sobie pozwolić, pracując z ludźmi i dla ludzi?

Na brak indywidualnego podejścia do ludzi. Nawet jeżeli mam wrażenie, że wszystko wynika ze statystyki i jestem czegoś pewien, to praca z ludźmi zawsze udowadnia mi, że każda sytuacja jest wyjątkowa. Konieczne są również szczerość i umiejętność budowania relacji biznesowej opartej na partnerstwie, szacunku i otwartości. W dobie dość mocno rozwiniętych mediów społecznościowych, będących bardzo dobrym miejscem do nawiązywania relacji nie tylko biznesowych, dochodzę do wniosku, że rozmowa nawet, na początku telefoniczna, i spotkanie face to face są, mimo wszystko, najlepszymi metodami na zbudowanie pozytywnych relacji. W związku z tym często rozmawiam z moimi klientami i kandydatami, spotykam się z nimi osobiście w firmach, na konferencjach czy targach branżowych. Należy być aktywnym w biznesie, ale żeby być aktywnym i jednocześnie profesjonalnym, nie można zapominać o ciągłym doskonaleniu, poszerz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy